شریعتمداری: دولت امکان خدمت‌دهی به جمعیت زیاد سالمندان را ندارد

کدخبر: ۳۰۵۵۹۹
اقتصادنیوز؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آمارهای کشوری در خصوص افزایش جمعیت سالمندان در کشور گفت: دولت امکان خدمات‌دهی به این جمعیت عظیم را بدون مشارکت مردم نخواهد داشت. در کشور ما روند سالمندی پرسرعت‌تر از روند افزایش جمعیت است و در سنین بالای ۳۰ سال در سال ۱۴۳۰ به یک چهارم جمعیت می‌رسند، بنابراین با گرفتاری‌های پیچیده‌ای در این زمینه مواجه خواهیم شد و نیازمند برنامه‌ریزی مناسب بهداشتی درمانی و اجتماعی در این زمینه هستیم.
شریعتمداری: دولت امکان خدمت‌دهی به جمعیت زیاد سالمندان را ندارد

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری در همایش گرامیداشت روز جهانی سالمند با یادآوری این نکته که سال گذشته از سند ملی سالمندی در این همایش صحبت شده بود و امسال از این سند رونمایی شد، گفت: برای استفاده از پتانسیل‌های سالمندان و زندگی توأم با عزت آنان باید طرح نویی ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه شورای ملی سالمندان برای اجرایی کردن تصمیمات اساسی در خدمت‌رسانی به سالمندان فعالیت مناسبی را دنبال می‌کند، گفت: اما مهمتر از این  مشارکت سالمندان و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه است.

شریعتمداری در خصوص مشارکت سالمندان در امور اظهار کرد: مشارکت سالمندان و سازمان‌های مردم نهاد نه تنها در زمینه اجرا  که در زمینه تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها هم بسیار لازم است.

وزیر رفاه با اشاره به اینکه مدیریت شورای عالی سالمندی بر عهده سازمان بهزیستی است ابراز کرد: بهتر است این سازمان ظرفیت‌هایی را در نظر بگیرد تا سالمندان خودشان بگویند چه نیازهایی دارند و با توجه به محدودیت‌های کشور برای خودشان برنامه‌ریزی داشته باشند و احساس نکنند دولت برای آینده آنها تصمیم می‌گیرد.

وی افزود: تا سال آینده باید این مسیر را اصلاح کنیم و سازمان‌های مردم‌نهاد سالمندی در این تصمیم سازی‌ها مشارکت داشته باشند.

شریعتمداری با اشاره به آمارهای کشوری در خصوص افزایش جمعیت سالمندان در کشور گفت: دولت امکان خدمات‌دهی به این جمعیت عظیم را بدون مشارکت مردم نخواهد داشت. در کشور ما روند سالمندی پرسرعت‌تر از روند افزایش جمعیت است و در سنین بالای ۳۰ سال در سال ۱۴۳۰ به یک چهارم جمعیت می‌رسند، بنابراین با گرفتاری‌های پیچیده‌ای در این زمینه مواجه خواهیم شد و نیازمند برنامه‌ریزی مناسب بهداشتی درمانی و اجتماعی در این زمینه هستیم.


وی با بیان اینکه ۸۰ درصد سالمندان ایرانی در خانه‌های خود زندگی می‌کند، این مسئله را ارزشمند دانست و گفت: احساس مفید بودن در سالمندان هم بسیار مهم است و چرا که زمانی نشانه‌های سالمندی ظاهر می شود که فرد احساس کند تاثیرگذاری اجتماعی ندارد.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم در مجموعه بهزیستی نظامی را برنامه‌ریزی کنیم که سالمندان احساس حیات کنند و عشق به زندگی در آنها را زنده کنیم، این دو عنصر هدیه است که می‌توان به جامعه سالمتر تقدیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید