سفر به عروس شهرهای شمال

کدخبر: ۳۰۳۷۹۲
اقتصادنیوز: رامسر نامی ‌شناخته شده در حوزه گردشگری و محیط‌‌زیست در جهان است که حتی کنوانسیونی در سازمان ملل به نام آن در سال ۱۹۷۱ تشکیل شده است. در این سال عالی‌ترین مقامات و سازمان‌های محیط‌‌زیست جهان در این شهر گرد آمدند و برای حفاظت از تالاب‌ها،‌ کنوانسیون رامسر را شکل دادند. هنوز هم از تالاب‌های بین‌المللی به نام رامسر سایت نام برده می‌شود. علاوه بر این پیشینه جذاب محیط‌‌زیستی،‌ مشهور شدن این شهر به نام عروس شهرهای شمال نشان می‌دهد چه میزان قابلیت و پتانسیل برای گردشگری هم برای کسانی که به‌دنبال سفرهای ماجراجویانه هستند و هم برای کسانی که گردشگری لوکس را ترجیح می‌دهند، دارد.
سفر به عروس شهرهای شمال

به گزارش اقتصادنیوز،  آنها که می‌خواهند سفری پرهیجان بدون راه رفتن‌های طولانی،‌ جنگل‌پیمایی و کوهنوردی داشته باشند،‌ بدون شک برایشان تله کابین رامسر و امکاناتی که در حاشیه آن ایجاد شده‌، جذاب خواهد بود. در این بخش می‌توان از فراز دشت و کوهستان به دریا رسید و در ساحل تفریحاتی ماندن پینت‌بال،‌ شهربازی،‌ پیست کارتینگ،‌ اسکی روی آب‌، کلوب دریایی و‌ قایق‌سواری را تجربه کرد. خرید صنایع‌دستی،‌ امتحان غذاهای دریایی در رستوران‌های لوکس دریایی و در نهایت خرید از مراکز تجاری که انواع و اقسام کالاها را به گردشگران عرضه می‌کنند،‌ همگی از امکانات تله‌کابین رامسر است. در بخش کوهستانی این منطقه هم علاوه بر کلبه‌های لوکس جنگلی‌ و سوییت‌ها،‌ سالن بازی،‌ رستوران،‌ مسیر پیاده‌روی و بام رامسر قرار دارد.

جواهرده

جواهر ده با آب و هوای کوهستانی و خنک و انواع و اقسام مغازه‌های محصولات روستایی و صنایع‌دستی از دیگر مناطقی است که گردشگران را به سمت این روستا که در ۲۶ کیلومتری رامسر قرار گرفته می‌کشاند. در این بخش آنهایی که اهل خطر و گردشگری ماجراجویانه هستند ترجیح می‌دهند از مسیر بالای روستا به سمت قله سماموس بروند و شب را در طبیعت زیبای رامسر بگذرانند. آنها هم که در روستا مانده‌اند این امکان را دارند که سری به مسجد آدینه جواهرده بزنند که به قرن هفتم بازمی‌گردد. بوستان جنگلی صفارود که در ۹ کیلومتری مسیر جواهرده به رامسر قرار گرفته از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه به‌حساب می‌آید. این بوستان در دل دره و در کنار رودی به همین نام قرار گرفته است و مسیرهایی برای پیاده روی دارد. آب شرب،‌ سرویس بهداشتی و آلاچیق برای کمپینگ از دیگر امکانات این منطقه است.

روستای ییلاقی گرسماسر

منطقه ییلاقی گرسماسر از دیگر جاذبه‌های رامسر است که برای دو گروه گردشگران طبیعت‌گرد و آنها که با ماشین به منطقه‌های مختلف سفر می‌کنند‌، جذابیت دارد. نام این روستا از «قلعه گرزمان سر» گرفته شده که به معنای مکانی در بالای بهشت است. گرسماسردر فاصله ۴۰ کیلومتری غرب رامسر قرار گرفته و با ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا هوایی خنک و معتدل دارد. در این روستا مسیرهای جذابی برای چادر زدن و سفر با ماشین به ارتفاعات وجود دارد. آنها هم که کوله به دوش سفر می‌کنند، می‌توانند از این ییلاق طی یک برنامه یک و نیم روزه خود را به جواهرده برسانند.

جنگل‌های دالخانی

جنگل‌های دالخانی که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر قرار دارند، بیشتر مناسب حال طبیعت گردان و جنگل‌نوردان است. آنها می‌توانند طی یک و نیم روز خود را به گرسماسر و از آنجا به سایر همسفرانشان که در روستا در انتظارشان هستند، برسانند. از آنجا که مسیر جنگل بیشتر سربالایی است و امکان خشک شدن چشمه‌ها هم وجود دارد،‌ توصیه می‌شود که حتما آب کافی به همراه داشته باشند تا با مشکل مواجه نشوند.

کاخ سلطنتی رامسر

در خیابان رجایی رامسر ساختمانی از دوران پهلوی به‌جا مانده که پیش‌تر به‌عنوان کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر از آن نام برده می‌شد و کاربری آن به موزه‌ای تحت عنوان «تماشاگه خزر» تغییر پیدا کرده است. کاخ در سال ۱۳۱۶ چهار سال قبل از برکناری رضا شاه به بهره‌برداری رسید و ۵۰ سال اقامتگاه خانواده پهلوی بود. بنای این موزه در باغی به مساحت ۶۰ هزار متر قرار گرفته و در آن انواع گیاهان تزیینی کمیاب و اولین نهال‌های مرکبات اصلاح شده قرار دارد‌. از این‌رو برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت به‌ویژه گیاه‌شناسی جذاب است. معمار این بنا هوانس غریبیان است که از سنگ مرمر سفید برای نما و از ۴ ستون حجاری شده از سنگ مرمر یکپارچه برای ایوان آن بهره گرفت. هم اکنون در موزه تماشاگه خزر علاوه بر آثار مجسمه برنزی و سنگی هنرمندان ایرانی و خارجی،‌ انواع تابلوهای نقاشی و فرش در کنار شمعدان‌ها و بوتیک‌های آنتیک به نمایش گذاشته شده است.

کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در رامسر و دیدن این جاذبه‌ها،‌ گزینه‌های مختلفی را روی میز دارید،‌ هم می‌توانید به هتل رامسر بروید،‌ محلی که زمانی غول‌های محیط‌‌زیست ایران و جهان درباره حفاظت از تالاب‌ها گفت‌وگو کرده و کنوانسیون رامسر را شکل دادند. علاوه بر آن می‌توانید سایر گزینه‌ها مانند هتل بام سبز رامسر،‌ هتل مهتاب و انواع هتل آپارتمان‌ها را که برای گردشگران تاسیس شده است، امتحان کنید.

از خوراکی تا صنایع‌دستی سوغات ببرید

اگر قصد دارید سوغات از این شهر بخرید می‌توانید علاوه بر زیتون که یکی از محبوب‌ترین سوغات‌های این شهر است،‌ انواع شیرینی‌های محلی را هم تهیه کنید. کلوچه و کوکی از جمله شیرینی‌هایی است که در شهرهای مختلف شمال پیدا می‌شود و در بین گردشگرانی که به رامسر می‌آیند هم طرفداران فراوان دارد. «آغوزنون» شیرینی محلی مازندرانی‌هاست که شب‌های یلدا به‌ویژه آن را می‌پزند،‌ اگر در اقامتگاه بوم‌گردی ساکن هستید از آنها بخواهید آغوزنون را هم در بسته خدمات‌شان بگنجانند. دیگر شیرینی رامسری‌ها «پشت زیک» است. یک طرف این شیرینی کنجد و طرف دیگر آن کره و عسل و شکر و گردو است و به‌جای قند از آن استفاده می‌کنند. «رشته به رشته» که در اغلب مناطق مازندران و رامسر پخته می‌شود هم از گردو،‌ هل،‌ خاک قند، ‌آرد برنج و روغن تهیه شده است. اگر اهل شکر نیستید،‌ «قماق» را امتحان کنید که در آن از شوید،‌ گردو،‌ آرد گندم،‌ جعفری،‌ تخم‌مرغ‌، کره و‌ شنبلیله استفاده شده و در صبحانه مازندرانی‌ها و رامسری‌ها جایگاه خاصی دارد. برنجک که از آب لیمو و آب و شکر و برنج تهیه می‌شود هم دیگر شیرینی مجلسی رامسری‌ها و مازندرانی‌هاست. در این شهر همچنین می‌توانید عسل و انواع ترشیجات را که با سبزی‌های معطر شمالی تهیه شده‌اند، سوغات ببرید. اگر هم اهل خرید صنایع‌دستی هستید حصیربافی،‌ چادرشب بافی و‌ نمدبافی از جمله صنایع‌دستی این منطقه است. همچنین در این منطقه مرواربافی رواج دارد. مروار چوب ترکه‌ای است که آن را در آب می‌جوشانند و می‌بافند و سپس خشک می‌کنند. مروار خودش زرد رنگ است و زمانی که روغن جله به آن می‌دهند، طلایی می‌شود. توجه داشته باشید تنها مروارهای نامرغوب رنگ سبز و سیاه دارند.

فاطمه باباخانی

روزنامه‌نگار

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید