دانشمندان یک کرم با 3 جنسیت کشف کردند

کدخبر: ۳۰۵۱۴۷
اقتصادنیوز؛ دانشمندان به تازگی یک گونه جدید از کرم را در دریاچه "مونو" که به شرایط سخت و خشن محیطی معروف است، کشف کرده‌اند که سه جنسیت مختلف دارد.
دانشمندان یک کرم با 3 جنسیت کشف کردند

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ساینس دیلی، کمتر موجودی می‌تواند در شرایط دشوار دریاچه "مونو"(Mono) واقع در رشته کوه‌های سیه‌را شرقی(Eastern Sierra) کالیفرنیا زنده بماند، اما یک گونه که ظاهراً در این دریاچه رونق نیز دارد، یک گونه جدید از کرم است که دارای سه جنسیت متفاوت است.

تیمی از دانشمندان موسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) گونه جدیدی از کرم را کشف کرده‌اند که آنها را "Auanema sp" نامیدند و می‌توانند تا ۵۰۰ برابر بیشتر از انسان در مقابل آرسنیک زنده بمانند و ۳ جنسیت داشته باشند. علاوه بر این محققان دریافتند که آنها می‌توانند مثل کانگورو بچه خود را درون بدن خود حمل کنند.

تاکنون تصور می‌شد که غیر از جلبک‌ها و باکتری‌ها فقط یک نوع میگو و یک نوع مگس می‌توانند در دریاچه "مونو" زنده بمانند و رشد کنند. این مطالعه قابل توجه است، زیرا پیش از نتایج آن فقط تصور می‌شد که دو گونه در دریاچه مونو زندگی می‌کنند.

آب این دریاچه بسیار(۳ برابر) شورتر از اقیانوس‌ها و دارای PH قلیایی ۱۰ است.

اکنون دانشمندان موفق به کشف هشت گونه جدید از کرم در این دریاچه شده‌اند که بخش عمده‌ای از تحقیقات آن در آزمایشگاه "پل استرنبرگ" پروفسور زیست‌شناسی انجام شده است که بر روی نماتدها(nematodes) یا کرم‌های ریز و به طور خاص "Caenorhabditis" که نوعی کرم هستند که فقط ۳۰۰ نورون دارند اما می‌توانند بخوابند، بیاموزند، بو بکشند و حرکت کنند، متمرکز شده است. آنها همچنین می‌توانند به راحتی در آزمایشگاه در دمای معمولی اتاق زنده بمانند و رشد کنند.

محققان تصور می‌کردند که بسیاری از این کرم‌های ریز در دریاچه مونو پیدا کنند، اما درعوض آنها هشت گونه از جمله "Auanema sp" پیدا کردند که در برابر آرسنیک مقاوم هستند.

دانشمندان از اینکه این گونه‌های جدید می‌توانند در شرایط عادی زنده بمانند و رشد کنند، شگفت زده شدند.

محققان می‌گویند این نشان می‌دهد این کرم‌ها مقاوم هستند و انعطاف‌پذیری خاصی برای زندگی در محیط‌های مختلف دارند.

آنها می‌گویند: این کرم‌ها می‌توانند درس‌های زیادی در مورد استراتژی‌های نوآورانه برای مقابله با شرایط دشوار به ما یاد دهند. مطالعه ما نشان می‌دهد که ما هنوز باید چیزهای زیادی از این حیوانات ۱۰۰۰ سلولی و چگونگی زنده ماندن آنها در محیط‌های خشن بفهمیم و تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

محققان می‌گویند قصد دارند آن گونه‌های جدید کرم را بیشتر مورد مطالعه قرار دهند تا مشخص کنند چه عوامل ژنتیکی آنها را قادر به زنده ماندن و رشد در چنین شرایطی می‌سازد و چه ژن‌هایی آنها را در برابر آرسنیک مقاوم کرده است.

این یافته‌ها در ژورنال Current Biology منتشر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید