دلایل ریزش اخیر بورس

کدخبر: ۳۸۶۳۹۶
یک کارشناس اقتصادی گفت: مهمترین دلیل بروز اتفاقات اخیر در بورس تهران رشد بسیار پرشتاب و بی‌قاعده‌ای بود که در چند ماهه اول سال ۹۹ شاهد بودیم.
دلایل ریزش اخیر بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین؛  محمد مهدی رباطی ، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازارهای مالی با اعلام این مطلب افزود: همان زمان هم هشدارهای زیادی داده شد دال بر این‌که دولت باید فعالیت‌های جدی داشته باشد و سازمان بورس و یک سیاست‌هایی را اتخاذ بکنند که جلوی رشد بی‌محابا و شتابان بازار گرفته شود. یکی از این اقدامات افزایش شناوری سهام دولتی و نیمه دولتی بود که  متاسفانه در دستور کار قرار نگرفت.

وی با اشاره به وضعیت کنونی بورس تاکید کرد: در این مدت اتفاقات دیگری هم رخ داد که یکی از آن‌ها بی‌اعتمادی نسبت به ادامه حمایت دولت از بازار بود. طبیعی است دلیل این اتفاق هم اختلاف‌نظرهایی بود که بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد در خصوص عرضه صندوق پالایش یکم ایجاد شد.

او ادامه داد: از سوی دیگر تصمیماتی که در خصوص محصولات فولادی در وزارت صمت گرفته شد، نیز به این روند دامن زد. همچنین بحث مدل فروش سهام عدالت، مداخلات قیمت‌گذاری‌های محصولات مختلف به بورس کالا، عدم حمایت و بازارگردانی درست از ای پی اس ها و همچنین عدم تعیین و تکلیف بودجه ۱۴۰۰ در برخی از مسائل این بی‌اعتمادی را تشدید کرد.

رباطی در جواب این سئوال که چطور گذشته از عوامل منفی، اتفاقات مثبت نیز بارا را با واکنش منفی مواجه کرده است؟ گفت: طبیعی است هر اتفاقی که چشم انداز تورمی را کاهش دهد، اینجا می تواند موثر واقع شود.

تاثیر اف‌ای‌تی‌اف بر بازار سرمایه

وی در جواب این پرسش که بررسی مجدد کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف چه تاثیری دارد؟ گفت: اف‌ای تی اف از چند مسیر می‌تواند در بازار تاثیرگزار باشد. پیوستن به این کنوانسیون روی نرخ دلار خواهد گذاشت، به این ترتیب قطعا تصویب اف‌ای‌تی‌اف و تسهیل مراودات بانکی سبب خواهد شد که شاهد تثبیت نرخ دلار باشیم. در این حالت انتظارات تورمی تا حدودی کاهش پیدا می‌کند چرا که قیمت دلار تا حدودی کاهش پیدا خواهد کرد. این اتفاق تاثیر نه چندان مثبتی روی بازار سرمایه خواهد داشت.

او گفت: این همه ماجرا نیست. از طرف دیگر تصویب اف‌ای‌تی‌اف به دلیل تسهیل مراودات بانکی، نقل و انتقال پول در صنایع مختلف مثل گروه بانکی، خودروسازی و پتروشیمی‌ها و کاهش هزینه دور زدن تحریم‌ها ، باعث رونق در شرکت‌های صادرات محورخواهد شد، به همین خاطر جمع بندی من این است که تصویب اف ای تی اف تاثیر منفی بر بازار نخواهد داشت و در میان مدت و بلندمدت تاثیر مثبت می‌گذارد.

سیگنال دلار به بورس چیست؟

وی در جواب این سئوال که تاثیر کاهش نرخ ارز به طور مشخص بر بازار سرمایه چیست؟ گفت: کاهش قیمت دلار تاثیر منفی بر بورس خواهد گذاشت. ولی بررسی‌هایی که در مدل‌های اقتصادی داشتیم نشان می‌دهد که با توجه به وضعیت بودجه ۱۴۰۰ و ابن که فعلا در کوتاه مدت بعید است اتفاقی در حوزه افزایش منابع دولت و کاهش تحریم‌ها به وجود بیاید، فعلا نرخ دلار دستخوش کاهش جدی نیست و محدوده نوسان در همین محدوده 22 تا 23 هزار تومان خواهد ب مثلا در حول و حوش قیمت بیست و سه تا بیست و چهار هزار تومان خواهد ماند.

او گفت: البته قطعا کاهش دلار به ۱۵ هزار تومان باعث افت شدید شاخص بورس خواهد شد. حتی شاید شاخص را به زیر ۱ میلیون واحد برساند. ولی باید ببینیم که این کاهش به چه دلیلی اتفاق خواهد افتاد. اگر این کاهش به دلیل رفع تحریم‌ها و ایجاد گشایش اقتصادی در کشور باشد احتمال دارد از منظر تاثیرات مثبت آن، این کاهش کم شود و گرفته شود. ولی اگر بدون گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها باشد که هرچند بعید است، شاهد افت شدیدی در بازار خواهیم بود.

وی با توجه به وضعیت کنونی بازار سرمایه پیش بینی کرد: تا اواخر بهمن‌ها کماکان این روند رکودی در بازار ادامه خواهد داشت. به گفته وی احتمال این است که اگر بازار همین وضعیت افت را ادامه دهد، احتمالا در ماه‌های ابتدایی سال‌های آینده شاید یک حرکت مثبتی در بازار شاهد باشیم.

وی در جواب این سئوال که عادی شدن شرایط بازار سرمایه چه الزاماتی دارد؟ گفت: مهمترین چیزی که برای بازار سرمایه مهم است سیاست گذاری‌های کلان کشور در حوزه اقتصادی است. اگر دولت واقعا اراده این را دارد که از بازار سرمایه حمایت بکند، باید به سمت حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری برود و مداخلات خود را در بورس کالا خاتمه دهد. از سوی دیگر قوانینی وضع کند که شرکت‌ها ملزم به ورود به بورس بشوند و همچنین موانع ورود به بورس را کاهش دهد.

رباطی گفت: ما نمیتوانیم از یک طرف صحبت از رونق بازار و توسعه آن بکنیم و از طرف دیگر سیاست‌هایی وضع بکنیم که به کلیت بازار سرمایه لطمه بزند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید