آخرین اخبار از وضعیت کرونا

نشانه‌های نگران‌کننده از شروع موج چهارم کرونا در ایران + اینفوگرافی

کدخبر: ۳۸۹۱۳۵
هنوز یک ماه از پایان موج ترسناک کرونا در ایران نگذشته است که مسئولان از احتمال آغاز موج زمستانی کرونا هشدار می‌دهند، موجی که باعث شده تا بسیاری از کشورها سیاه‌ترین روزهای کرونایی خود را بگذرانند.
نشانه‌های نگران‌کننده از شروع موج چهارم کرونا در ایران + اینفوگرافی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیو صدر: از ابتدای شروع پاندمی کووید-۱۹ تاکنون ایران با سه موج مرگبار این بیماری درگیر شده است که آخرین موج آن که از ابتدای پاییز شروع شد، ایران را با سیاه‌ترین روزهای کرونایی خود روبرو کرد؛ روزهایی که در مجموع منجر به مرگ بیش از ۳۲ هزار نفر از ابتدای پاییز تاکنون شده است.

خوشبختانه بعد از ۹ هفته، این موج وارد روندی نزولی شد؛ به طوری که تعداد قربانیان روزانه کووید هم اکنون به زیر ۱۰۰ رفته است. اما برخی از کارشناسان هشدار داده‌اند که احتمال جدی نسبت به درگیری ایران با موج بعدی پاندمی در هفته‌های آینده وجود دارد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در این رابطه گفته بود: «همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور به شدت حساس، شکننده و ناپایدار است و متاسفانه با توقف روند کاهشی در موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا مواجه شده‌ایم.»

آن طور که تجربه کشورهای دیگر از موج زمستانی کرونا نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد احتمال در پیش بودن روزهایی مرگبارتر از پاییز هم وجود دارد. در اینجا با تجربیات برخی از کشورها در درگیری با اوج‌گیری کرونا در زمستان آشنا شوید:

ژاپن؛ پاندمی برای اولین بار از کنترل خارج شد

در میان کشورهای شرق آسیا ژاپن معمولا بدترین شرایط را در کنترل شیوع کروناویروس داشت، با این وجود در اوج موج دوم این بیماری در این کشور حداکثر تعداد مبتلایان روزانه کرونا در این کشور به بالای ۱۲۰۰ نفر رسیده بود. اما موج زمستانی کرونا این کشور را با بدترین شرایطتشان از ابتدای کرونا روبرو کرده است، به طوری که در یک هفته گذشته به شکل میانگین هر روز ۴۵۰۸ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شدند و از این تعداد ۸۸ نفر فوت کردند.

همین موضوع باعث شد تا نخست‌وزیر ژاپن چند هفته پیش دستور به تشدید محدودیت‌ها بدهد، اما اپیدمیولوژیست‌های ژاپنی معتقد هستند که محدودیت‌های جدید برای کنترل مرگبارترین موج کرونا در ژاپن کافی نیست. هیروشی نیشیورا، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه کیوتو در این رابطه به الجزیره می‌گوید: «محدود کردن ساعت ادارات و رستوران‌ها تا فروردین می‌تواند آمار را تنها روزانه ۱۳۰۰ مبتلا کاهش بدهد.»

دیگر کارشناسان ژاپنی هم بر این باور هستند که تاخیر دولت این کشور در ایجاد محدودیت‌ها باعث شده است تا موج سوم کرونا در این کشور آغاز شود.

اسپانیا؛ موج زمستانی بعد از موج پاییزی

به نظر می‌رسد اسپانیا یکی کشورهایی است که با وضعیتی مشابه با ایران در پاندمی درگیر است. این کشور که پاییز امسال با موج دوم کرونا روبرو شد، حالا با موج زمستانی کرونا روبرو است، اتفاقی که وزارت بهداشت درباره احتمال وقوع آن در کشور هشدار داده است.

وضعیت موج زمستانی کروناویروس در اسپانیا از موج پاییزی بسیار وحشتناک‌تر است. به طوری که روزانه حدود ۴۰ هزار نفر در این کشور به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و برخی از بیمارستان‌ها با مشکلات مختلفی روبرو شده‌ و حتی مجبور به لغو برخی عمل‌های جراحی شده‌اند.

گفته می‌شود یکی از دلایلی که این کشور را با این شرایط درگیر کرده است، جهش‌های مختلف کروناویروس است. پر گودوی، رئیس انجمن اپیدمیولوژیست‌های اسپانیا، می‌گوید: «ما باید کشف گونه‌های جدید کروناویروس را در اولویت خود قرار بدهیم، در غیر این صورت کنترل آن پیچیده می‌شود.»

بریتانیا؛ لغو سریع محدودیت‌ها و شروع موج چهارم پاندمی به گونه جهش‌یافته

همانند اسپانیا، بریتانیا هم مدتی بعد از پایان موج پاییزی کرونا با موج زمستانی این بیماری روبرو شد؛ اتفاقی که در آن آمارهای کرونا به اعداد وحشتناکی رسیدند؛ از روزانه ۶۸ هزار مبتلا تا روزانه بیش از ۱۵۰۰ کشته...

اگرچه بسیاری مقصر این موضوع را شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس می‌دانند، اما برخی از کارشناسان این کشور معتقد هستند که سیاست‌های مربوط به لغو محدودیت‌ها هم در شروع این دو موج کرونا نقش داشته است. در شهریور ماه و پس از لغو محدودیت‌ها دانشمندان به دولت بریتانیا پیشنهاد دادند که محدودیت‌ها به شکل ناگهانی لغو نشوند، اما این اتفاق رخ نداد و بعد از آن در پاییز آمار کرونا در این کشور بالا رفت و شرایط به جایی رسید که مسئولان دولتی چند هفته پیش اعلام کردند در بدترین روزهای پاندمی قرار دارند.

هنگ‌کنگ؛ شروع موج سوم با وجود کنترل کرونا

هنگ‌کنگ یکی از موفق‌ترین کشورها در زمینه کنترل کروناویروس هم نتوانست جلوی شروع موج سوم کرونا را بگیرد و موج سوم کرونا هم در این کشور در پاییز و زمستان ایجاد شد. البته تعداد مبتلایان روزانه کرونای هنگ کنگ هیچوقت به بالای ۱۰۰ نفر نرسید.

همین موضوع باعث شد تا در چند هفته گذشته محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در این کشور ایجاد شوند، به طوری که برای مثال به رستوران‌ها دستور داده شد که بیشتر از دو نفر اجازه ندارند سر یک میز بنشینند، این موضوع باعث شد تا جلوی اوج‌گیری پاندمی به شکلی گرفته شود، اگرچه این موضوع با نارضایتی اجتماعی هم همراه بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید