نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از ۲8 مهر آغاز هر دهه

بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی جهان در ایران/ تشکیل شوراهای اسلامی در 21 واحد صنعتی/ رقم واقعی کسری بودجه 1380

کدخبر: ۳۶۸۰۱۹
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۲8 مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی جهان در ایران/ تشکیل شوراهای اسلامی در 21 واحد صنعتی/ رقم واقعی کسری بودجه 1380
بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی جهان در ایران/ تشکیل شوراهای اسلامی در 21 واحد صنعتی/ رقم واقعی کسری بودجه 1380

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

28 مهر 1350؛ نرخ بهره وام ساختمانی کاهش می‌یابد

دکتر عبدالعلی جهانشاهی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بانک رهنی ایران به‌زودی نرخ بهره وام‌های اصلی ساختمانی را از 9 درصد به 8 درصد کاهش می‌دهد.

وی افزود: به‌زودی به جای چک‌های ده‌ هزار ریالی تضمین‌شده اسکناس ده هزار ریالی چاپ و منتشر می‌گردد.

بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی جهان در ایران

بعد از ظهر امروز قرارداد ایجاد یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی‌ها در جهان با سرمایه‌گذاری 358 میلیون دلار بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت میتسوئی ژاپن به امضا رسید. در این مجتمع مواد اولفین و اروماتیک و مشتقات آن که موردنیاز برای تهیه مصنوعات مختلف و متعدد پتروشیمی می‌باشد، ساخته خواهد شد.

سخنگوی شرکت ملی نفت گفت: حدود 100 میلیون دلار به‌صورت سرمایه نقدی و به‌طور متساوی به‌وسیله طرفین قرارداد (شرکت صنایع پتروشیمی و شرکت میتسوئی) تعهد و پرداخت می‌گردد و بقیه به‌صورت وام و اعتبار از منابع مالی ژاپن تحصیل خواهد شد.

مواد اولیه مورد لزوم مجتمع عبارت از گاز طبیعی و نفت می‌باشد که به ترتیب از منابع نفتی جنوب و پالایشگاه آبادان تامین و در اختیار مجتمع گذارده خواهد شد.

دولت در شهرستان‌ها 10 هزار خانه می‌سازد

امروز اطلاع حاصل شد که دولت به موازات آغاز ساختمان ده هزار آپارتمان در تهران ده هزار آپارتمان و خانه هم در شهرستان‌های کشور بنا خواهد کرد.

طرح احداث 20 هزار واحد مسکونی که همزمان در تهران و شهرستان‌ها عملیات ساختمانی آن در آینده نزدیکی شروع خواهد شد به‌صورت آپارتمان‌های دو سه اطاقه برای طبقات کم‌درآمد و زیر متوسط ساخته می‌شود، مدتی است تهیه شده و جهت تامین اعتبار به سازمان برنامه ارسال گردیده است.

بهای برنج در شمال ترقی کرد

از دو روز قبل بهای برنج در شهسوار به‌طور ناگهانی افزایش یافت و درنتیجه خرید و فروش این کالا در بازار «شهسوار» متوقف شد. بهای برنج صدری معمولی که قبلا از قرار هر کیلو بیست و چهار الی بیست و شش ریال بودجه به بیست و نه ریال تا سی و یک ریال رسید. همچنین هر کیلو برنج «تارم» اعلا از بیست و هشت ریال به سی و سه ریال افزایش یافت.

اطلاعات 28 مهر 1350

28 مهر 1360؛ تشکیل شوراهای اسلامی در 21 واحد صنعتی

روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی در رابطه با طرح تشکیل شوراهای اسلامی اعلام کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی‌مان طرح قانونی تشکیل شوراهای اسلامی در واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی است که انجام این طرح برعهده اداره‌کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار و امور اجتماعی است که در واحدهایی که دو سوم کارکنان آن ابراز تمایل کنند این اداره‌کل اقدام به تشکیل شورای اسلامی بر طبق آیین‌نامه می‌کند.در ادامه فعالیت‌های انجام‌شده ظرف نیمه اول مهرماه سال‌جاری در 21 واحد تولیدی و خدماتی شوراهای اسلامی قانونی تشکیل و مشغول به کار بوده است.

بین آبادان و ماهشهر خط آهن ایجاد می‌شود

وزیر راه و ترابری به همراه مسوول راه‌آهن سراسری ایران و معاون سیاسی اداری استانداری خوزستان جهت بازدید از جبهه‌ها و گفتگو با مسوولان شهری آبادان پیرامون ایجاد خط راه‌آهن ماهشهر-آبادان وارد این شهر شد.

اطلاعات 28 مهر 1360

28 مهر 1370؛ تخصیص 400 میلیون دلار برای رفع مشکل دارو

برای واردات دارو و تامین مواد اولیه کارخانه‌های داروسازی داخلی در سال‌جاری 400 میلیون دلار ارز اختصاص یافت.

دکتر آذرنوش، معاون وزیر بهداشت افزود: بیش از 90 درصد داروهای مصرفی در داخل کشور تولید و به بازار فروش عرضه می‌شود.

وی مشکل کمبود شیر خشک را تا پایان سال‌جاری منتفی دانست و گفت: با 63 میلیون دلار اعتبار ارزی و در پی انعقاد قرارداد با پنج کمپانی معتبر خارجی، شیر خشک موردنیاز خریداری‌شده و در حال ورود به کشور است.

اطلاعات 28 مهر 1370

28 مهر 1380؛ رقم واقعی کسری بودجه

معاون دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: نظام بودجه‌بندی فعلی کشور دارای اشکالات عمده است و این نظام نیاز به اصلاح ساختار دارد. محمد کردبچه عدم‌مطابقت با استانداردهای بین‌المللی، ناهماهنگی با نظام حساب‌های ملی و عدم‌شفافیت در بخش درآمد و هزینه‌ها را از اشکالات نظام بودجه‌بندی کشور عنوان کرد.

وی ادامه داد: در بودجه‌بندی کشور فروش اوراق مشارکت، اموال و استقراض از بانک جهانی و فروش نفت به‌عنوان درآمدهای بودجه محاسبه می‌شود؛ درصورتی‌که در نظام بودجه‌بندی روز دنیا این موارد منابع درآمدی به‌شمار نمی‌رود.

وی افزود: میزان کسری بودجه سال‌جاری کشور یک هزار و 245 میلیارد ریال عنوان شده درصورتی‌که رقم واقعی کسری بودجه امسال بیش از 40 هزار میلیارد ریال است.

اطلاعات 28 مهر 1380

28 مهر 1390؛نصف پول یارانه‌ها از بودجه عمومی تامین می‌شود

رئیس کیمسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس گفت: وعده آقای رئیس‌جمهور که گفتند یارانه‌ها را 3 برابر می‌کنند عملی نخواهد شد و قابل‌اجرا نیست؛ چراکه اکنون هم که به مردم یارانه می‌دهند نیمی از این مبالغ از منابع بودجه عمومی تامین می‌شود و بعدها یک کسری بودجه سنگینی روی دست ما می‌گذارد.

مسکوت ماندن افزایش نرخ سود سپرده‌ها

شورای پول و اعتبار در جلسه دیروز خود در بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ سود اوراق مشارکت به 17 درصد را گرفت. این افزایش در نرخ سود اوراق مشارکت در حالی انجام می‌پذیرد که هنوز از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی خبری نیست. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که حتی اگر اوراق مشارکت در ایران کارکرد اقتصادی درستی داشته باشد، باز هم افزایش نرخ سود علی‌الحساب بانکی به نفع یک ابزار پولی چندا راهگشای مشکلات اخیر نظام بانکی نخواهد بود.

افزایش دوباره قیمت خودروهای داخلی

در حالی قرار بود قیمت خودروهای داخلی در سال‌جاری ثابت بماند که اتفاقات پی‌در‌پی موجبات افزایش قیمت آنها را فراهم کرده است.

اتفاقی که این بار رخ داده افزایش نرخ دیه است و طبق آن، از ابتدای آبان‌ماه امسال به‌طور متوسط 200 هزار تومان به قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی اضافه خواهد شد.

بنابر اعلام بیمه مرکزی نرخ دیه از 45 میلیون تومان به 67 میلیون و 500 هزار تومان در ماه‌های عادی و 90 میلیون تومان در ماه‌های حرام افزایش پیدا کرده است که بر این اساس، نرخ بیمه شخص ثالث خودروهای تولید داخل نیز افزایش می‌یابد.

اطلاعات 28 مهر 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید