نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 2 آذر آغاز هر دهه

سکه طلا :88 تومان/ میرحسین موسوی پیشنهادکرد؛ صرفه‌جویی درهزینه‌های دولت برای مقابله با تورم

کدخبر: ۳۷۴۵۵۳
​​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات دوم آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:تقدیم طرح دولتی شدن وزارت بازرگانی به محضر امام و آمریکا 275 میلیون دلار غرامت به ایران می‌پردازد
سکه طلا :88 تومان/ میرحسین موسوی پیشنهادکرد؛ صرفه‌جویی درهزینه‌های دولت برای مقابله با تورم

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

دوم آذر 1350؛ چین به ایران قماش می‌فروشد 

امروز کسب اطلاع شد که اعضای هیات بازرگانی ایران که به چین کمونیست رفته بودند، مطالعاتی روی قیمت انواع قماش نخی و به‌خصوص چلوار چین انجام دادند. قیمت‌ها و شرایط پیشنهادی چینی‌ها برای فروش مقدار زیادی چلوار امروز تسلیم مقامات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و مقامات اقتصادی گردید.

گفته می‌شود که قیمت‌های پیشنهادی در سطح مناسب و مطلوبی برای مصرف‌کننده ایرانی می‌باشد و اگر برای ورود قماش نخی از چین توافق به عمل آید در وهله اول قریب 5 میلیون متر چلوار در اسرع وقت وارد کشور خواهد شد.

قیمت سکه پهلوی به 88 تومان رسید

طلا امروز در بازار آزاد هر مثقال 13 ریال گران شد و از مثقالی 425 ریال به مثقالی 438 ریال افزایش یافت.

قیمت مسکوکات هم ترقی کرد و قیمت پهلوی از 860 ریال به 880 ریال رسید. نیم‌پهلوی 450 ریال و ربع پهلوی 245 ریال و هر کدام 10 ریال گران‌تر از قیمت روز گذشته در بازار عرضه شد.

در بازار علت ترقی طلا را افزایش ناگهانی قیمت این فلز در بورس طلای لندن و بیروت می‌دانند و می‌گویند که هر اونس طلا در لندن از 42 دلار و 40 سنت به هر اونس 43 دلار و 70 سنت ترقی کرده است.

قیمت رسمی طلا امروز هر کیلو هزار ریال افزایش یافت. بانک ملی مقارن ساعت 10 صبح امروز پس از بررسی در قیمت‌های بین‌المللی طلا، قیمت رسمی طلا از کیلویی 11 هزار و 600 تومان به 11 هزار و 700 تومان افزایش داد.

دوم آذر 1360؛ صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت برای مقابله با تورم 

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر درباره کاهش حجم پول در گردش گفت: ما منظورمان از این جمله این است که در مصارف و خرج‌های دولتی در هزینه‌های دولت باید به شدت از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شود. برای اینکه ارزش ریال پایین نیاید برای اینکه تزریق پول از طریق دولت در کشور می‌تواند باعث ایجاد تورم شود، متاسفانه ضدانقلاب به‌خاطر اینکه این یک عبارتی نسبتا فنی بوده یک تلقی را ایجاد کرده که دولت مثلا قصد سوئی نسبت به سپرده‌های مردم در بانک‌ها دارد.

در صورتی که کسی در جمهوری اسلامی نمی‌تواند به هیچ وجه در مقابل سپرده‌های مردم موضعی بگیرد، به این معنی تعبیر شود که در فکر مصادره اینهاست به خاطر اینکه این هم جنبه غیرشرعی دارد و هم جنبه غیرقانونی.

تقدیم طرح دولتی شدن وزارت بازرگانی به محضر امام

حبیب‌الله عسگراولادی، وزیر بازرگانی کشورمان به همراه معاونین این وزارتخانه صبح دیروز به حضور امام امت، امید مستضعفان جهان رسیدند و با ایشان دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

وزیر بازرگانی در پایان پیرامون دیدار دیروز خود با امام گفت: برای سروسامان دادن به وضع وزارت بازرگانی و طرح دولتی کردن بازرگانی کشور که به مجلس ارائه شده و هم‌اکنون در مجلس مطرح است تا به تایید شورای نگهبان برسد، به حضور امام امت رسیدیم و امام خمینی طرح دولتی شدن بازرگانی خارجی را تایید فرمودند.وی افزود: توزیع داخلی به عهده بخش خصوصی است و معاملات خارجی به وسیله دولت انجام خواهد شد.

دوم آذر 1370؛ نرخ بیکاری به 14 درصد کاهش یافت

حسین کمالی، وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری از 9/15 درصد به 14 درصد کاهش یافته که امید است با ایجاد زمینه‌های مناسب اشتغال در سال‌های آتی این رقم به پایین‌ترین سطح خود برسد.

آمریکا 275 میلیون دلار غرامت به ایران می‌پردازد 

خبرگزاری هندی «یو-ان-ای» گزارش داد: موافقتنامه‌ای طی دو هفته آینده در دادگاه بین‌المللی لاهه بین ایران و آمریکا به امضا خواهد رسید.

آمریکا موافقت کرده است 275 میلیون دلار به‌عنوان غرامت در قبال تحویل ندادن سلاح‌های خریداری‌شده از سوی ایران در دوران قبل از انقلاب به این کشور پرداخت کند.

یو‌ان‌ای با اشاره به مخالفت آمریکا با فروش هواپیماهای غیرنظامی ساخت انگلیس مجهز به قطعات آمریکایی به ایران می‌افزاید: تلاش آمریکا برای تحت‌فشار گذاشتن هند به‌منظور نفروختن راکتور اتمی به ایران نمونه‌ای از تلاش‌های واشنگتن در این راستا است. در پایان این گزارش به نقل از «نیویورک‌تایمز» یادآوری شده است که هنوز ادعاهای ایران مبنی‌بر حدود 10 میلیارد دلار طلب این کشور از آمریکا لاینحل مانده است.

پارلمان فدراسیون روسیه کنترل بانک‌های شوروی را به دست گرفت

 نمایندگان شورای عالی روسیه دیروز تصمیم گرفتند که بانک مرکزی روسیه تنها نهاد سیاست دولتی در زمینه امور مالی، پولی و ارز تحت کنترل پارلمان قرار گیرد.

پارلمان با نزدیک به اکثریت آرا (182 رای در مقابل یک رای) طرح «بوریس یلتسین» را در مورد سیاست مالی جمهوری که پیش‌بینی می‌کرد بانک مرکزی تحت‌کنترل رئیس‌جمهوری قرار داشته باشد، رد کرد.

دوم آذر 1390؛ افت مالکیت در بازار مسکن

جزئیات گزارش جدیدی که مرکز آمار ایران درباره هزینه و درآمد خانوارهای شهری منتشر کرده نشان می‌دهد به‌دلیل رشد تدریجی هزینه‌هایی که به خانواده‌ها بابت تامین مسکن در طول سال مجبور به پرداخت آن می‌شوند سهم مالکیت در بازار مسکن نسبت به سهم اجاره‌نشینی رو به کاهش گذاشته است.

براساس این گزارش تعداد خانوارهای صاحب خانه در کشور از 2/67 درصد در سال 84 به 6/63 درصد در سال 88 رسیده است.

بر این اساس هر خانوار شهری در سال به‌طور متوسط 3 میلیون تومان بابت تامین مسکن هزینه می‌کند.

دلار به 1345 تومان رسید

قیمت دلار در بازار با 30 تومان افزایش تا 1345 تومان بالا رفت. قیمت‌ها در بازار اغلب گران شده و مبلغ فرو افتاده روزهای اخیر را صبح دیروز به سرعت جبران کرد. عقب‌نشینی قیمت دلار در بازار آزاد تا محدوده 1315 تومان. که بیشتر متاثر از شایعه رفع تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا بود، زیاد دوام نیاورد و قیمت دلار در بازار داخلی با 30 تومان افزایش به سرعت تا 1345 تومان بالا رفت.

 

  • اطلاعات 2 آذر 1350
  • اطلاعات 2 آذر 1360
  • اطلاعات 2 آذر 1370
  • اطلاعات 2 آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید