نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از ۱۲ آذر آغاز هر دهه

اسحاق جهانگیری وزیر صنایع: قیمت خودرو را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند /60 درصد اقتصاد خارج از چتر مالیاتی

کدخبر: ۳۷۶۸۱۴
​​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات13 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: مجلس با افزایش قیمت بنزین موافقت می‌کند/ ایران آپارتمان 45 هزار دلاری در سوریه می‌سازد
اسحاق جهانگیری وزیر صنایع: قیمت خودرو را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند /60 درصد اقتصاد خارج از چتر مالیاتی

پیشنهاد تشکیل سه وزارتخانه‌ جدید برای اداره صنایع کشور/ اعلام فهرست کالای وارداتی بدون انتقال ارز/ سودآوری شرکت‌های زیان‌ده با اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

13 آذر 1350؛ 75 کامپیوتر در سراسر ایران

اولین سمینار بررسی مسائل «کامپیوتر» به ریاست آقای دکتر باهری، معاون وزارت دربار در کاخ سازمان برنامه گشایش یافت.

آقای دکتر کاظم‌زاده، وزیر علوم و آموزش عالی پیرامون اهمیت استفاده از «کامپیوتر» در ایران مطالبی ایراد کرد. سپس آقای دکتر شاهپور راسخ، معاون سازمان برنامه و سرپرست مرکز آمار ایران ضمن اشاره به نقش «کامپیوتر» در ایران گفت: بیش از 75 کامپیوتر در سراسر ایران مورد استفاده قرار گرفته و پیش‌بینی کرد که با توجه به توسعه اقتصادی استفاده از کامپیوتر طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

کنفرانس بین‌المللی کار در تهران افتتاح شد

هفتمین کنفرانس بین‌المللی کار ساعت 10 بامداد امروز با شرکت نوزده کشور آسیایی و چهار کشور موسس فرانسه، شوروی، آمریکا و انگلستان در تالار مرکز تحقیقت وزارت کار افتتاح شد. آقای علم وزیر دربار شاهنشاهی متن پیام شاهنشاه آریامهر را به هفتمین کنفرانس بین‌المللی کار قرائت کرد پس از قرائت پیام شاهنشاه، آقای هویدا نخست‌ویر پیرامون اهمیت کنفرانس بین‌المللی کار و سهم ایران در این تلاش جهانی مطالبی بیان داشت.

13 آذر 1370؛ جمعیت کشور به 57 میلیون و 800 هزار نفر رسید 

براساس نتایج مقدماتی طرح آمارگیری جاری جمعیت سال 1370، جمعیت کشور در این سال به 57 میلیون و 799 هزار و 204 نفر رسیده است. از این جمعیت 32 میلیون و 690 هزار نفر در مناطق شهری و 24 میلیون و 787 هزار نفر در مناطق روستایی سکونت داشته و 321 هزار و 129 نفر غیرساکن بوده‌اند. میزان شهرنشینی از 3/54 درصد به 6/56 درصد رسیده است. براساس این گزارش بالاترین نرخ رشد سالانه جمعیت در بین استان‌های کشور مربوط به استان بوشهر با 13/6 درصد است. جمعیت استان تهران نیز از 7/8 میلیون نفر به 4/10 میلیون نفر رسید. میزان بیکاری جمعیت ده ساله و بیشتر نسبت به کل جمعیت از 7/3 درصد به 9/2 درصد تنزل یافته است. متوسط تعداد افراد خانوار از 11/5 به 21/5 نفر رسیده است.

260 میلیون دلار بدهی آمریکا از طریق دیوان داوری لاهه تسلیم مقام‌های ایرانی شد

وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که چکی به مبلغ 260 میلیون دلار بابت بخشی از غرامت توقیف دارایی‌های ایران در آمریکا از طریق دیوان داوری لاهه تسلیم مقام‌های ایرانی کرده است.

دولت آمریکا در سال 1979 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از تحویل مقادیر معتنابهی تجهیزات خریداری شده به ایران خودداری کرد و این اموال را در توقیف خود نگه داشت؛ به‌گونه‌ای‌که خسارت عمده‌ای به بخشی از این دارایی‌ها وارد شده است.

اگرچه واشنگتن هنوز ارزش قطعی دارایی‌های توقیف‌شده ایران را در آمریکا اعلام نمی‌کند، ولی برخی گزارش‌های منابع مطبوعاتی در آمریکا از رقمی حدود 4 میلیارد دلار تجهیزات تحویل‌داده نشده و 5 میلیارد دلار خسارت وارده به دارایی‌های متعلق به ایران در آمریکا یاد می‌کند.

اعلام آمادگی استرالیا برای همکاری در صنایع فولاد و توسعه معادن

وزیر معادن و فلزات در آستانه سفر به استرالیا همکاری‌های معدنی و فلزی کشورمان را به استرالیا با آقای رالف اوانز، مدیرعامل کمیسیون تجارت آن کشور بررسی کرد. وی با اشاره به افزایش تولید فولاد در کشور و فعالیت برای رشد صنعتی از آموزش نیروی متخصص، تاسیس یک دانشگاه بزرگ و سرمایه‌گذاری مشترک یا مستقیم در جیره قشم،‌به‌عنوان زمینه‌های بالقوه همکاری دو کشور دانست. وی سپس همکاری‌های این وزارتخانه را برای ایجاد کارخانه‌های بزرگ صنعتی با کشورهای دیگر، ازجمله «کوبه استیل» ژاپن برای تولید 4 میلیون تن آهن اسفنجی در قشم، توافق برای همکاری با «زیمنس آلمان» برای تولید 1400 مگاوات برق در قشم و ایجاد یک کارخانه 2500 تنی آلومینیوم‌سازی در بندرعباس با شرکت دبی اشاره و پیش‌بینی کرد جزیره قشم با داشتن موقعیت حساس جغرافیایی، وفور منابع انرژی و نیروی انسانی ارزان و مساحتی به وسعت 7 برابر نسبت به بحرین در آینده بزرگ‌ترین بنادر آزاد جهان خواهد شد.

13 آذر 1380؛ مجلس با افزایش قیمت بنزین موافقت می‌کند

 افزایش قیمت بنزین در چارچوب اصلاح شیوه‌های پرداخت یارانه‌ها و عادلانه کردن قیمت‌ها است و مجلس شورای اسلامی از آن حمایت می‌کند. آقای رمضانیان پور، مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات شورای اسلامی افزود : براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی شیوه کنونی یارانه باید حذف و سیستم جدیدی جایگزین آن شود و با متعادل شدن قیمت‌ها، 1- مابه‌التفاوت قیمت واقعی و یارانه ای به واجدان شرایط به‌صورت یارانه مستقیم پرداخت شود و افزایش قیمت بنزین نیز در این چارچوب صورت خواهد گرفت. وی درباره پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به 800 ریال گفت: نرخ 800 ریال برای هر لیتر بنزین هنوز با قیمت واقعی آن فاصله دارد، زیرا قیمت تمام‌شده بنزین برای دولت به مراتب بیش از قیمت پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (800 ریال) است و اگر بخواهیم در جهت حذف رایانه‌ها حرکت کنیم، چاره‌ای جز واقعی کردن قیمت‌ها نداریم.

اسحاق جهانگیری: قیمت خودرو را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند نه وزارت صنایع

وزیر صنایع و معادن گفت قیمت خودرو را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و این وزارتخانه هیچ برنامه‌ای برای افزایش یا کاهش قیمت آن ندارد. مهندس اسحاق جهانگیری اظهار کرد وزارت صنایع و معادن به‌طور اصولی هیچ دستوری مبنی‌بر مشخص کردن قیمت خودرو برای خودروسازان ندارد.

به گفته وی، کمیته قیمت‌گذاری خودرو، قیمت پایه خودروها را متعادل و متناسب با وضعیت بازار تعیین می‌کند و تغییرات بعدی قیمت آنها مربوط به عرضه و تقاضاهای خودروها در بازار است.

وی گفت: وزارت صنایع و معادن با سیاست‌گذاری‌هایی که در برنامه دارد تلاش می‌کند تا انواع خودروهای موردنیاز مصرف‌کنندگان با قیمت‌های مختلف در اختیار آنها قرار گیرد.

 

13 آذر 90؛ 60 درصد اقتصاد خارج از چتر مالیاتی 

همایش تبیین طرح تحول نظام مالیاتی با حضور رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی، رئیس سازمان مالیاتی و جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این همایش با تاکید بر اینکه در راستای اصلاح قانون همچنان نیازمند گسترش پایه‌های مالیاتی هستیم به احیای پایه «مالیات بر مجموع درآمد» اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به نظام توزیع درآمد تنها هدفمند کردن یارانه‌ها کافی نیست و باید این پایه احیا شود.

وی افزود: به‌دلیل نبود امکان برای اجرای این پایه مالیاتی، ناگزیر به حذف آن شدیم و در واقع به جای حل مساله صورت مساله را پاک کردیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این همایش گفت: 41 درصد اقتصاد کشور از مالیات معاف هستند که اگر بخش غیررسمی اقتصاد را که در لایه‌های خاکستری و سیاه قرار دارند و به هیچ عنوان در اقتصاد شناسایی نمی‌شوند و شامل 20 درصد جی‌دی‌پی هم می‌شود، ‌در کنار هم قرار دهیم درواقع 41 درصد در بخش رسمی و 20 درصد در بخش غیررسمی مالیات نمی‌دهند و این به آن معنا است که عملا 60 درصد اقتصاد کشور زیر چتر مالیات قرار ندارند. علی عسگری اظهار کرد: طرح جامع مالیاتی در شش فاز اجرا می‌شود که شامل مراحل آماده‌سازی، تحلیل‌کاری، تحلیل عملکردی و نیز گسترش دامنه فن‌آوری اطلاعات است که در حال اجرا است.

ایران آپارتمان 45 هزار دلاری در سوریه می‌سازد 

در پی درخواست صبح دیروز وزیر مسکن سوریه از وزیر راه و شهرسازی کشورمان برای ساخت 50 هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت، کانون سراسری انبوه‌سازان برای احداث این واحدها با قیمت متری 450 دلار اعلام آمادگی کرد. مقامات وزارت مسکن و آبادانی سوریه از مسوولان وزارت راه و شهرسازی درخواست کرده‌اند تا واحدهای مسکونی مطابق با الگوی ساخت مسکن مهر در این کشور با متوسط متراژ 100 مترمربع برای عرضه در بازار مسکن این کشور ازسوی انبوه‌سازان ایرانی احداث شود.

واگذاری قیمت‌گذاری انواع کالاها به جز خودرو به تولیدکنندگان

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از امضای تفاهم‌نامه‌هایی میان این سازمان و انجمن‌های تولیدی خبر داد که براساس آن مقرر شد و از این پس مسوولیت قیمت‌گذاری کالاها به عهده تولیدکنندگان باشد.

نگاهی کلی به موضوع قیمت‌گذاری در شیوه‌نامه کمیته خودرو از این نکته حکایت می‌کند که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با وجود در نظر گرفتن فرصتی برای خودروسازان مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها عملا قیمت‌گذاری را زیر نظر خود گرفته است به‌عبارت بهتر سازمان حمایت نوعی «هفت خوان» برای افزایش خودرو ایجاد کرده؛ به‌نحوی‌که نمی‌توان مدعی شد قیمت‌گذاری ای کالای غیراساسی آزاد و به خودروسازان واگذار شده است. ازجمله این نکات می‌توان به ترکیب اعضا، ریاست سازمان حمایت در کمیته خودرو و همچنین حق رای نداشتن نمایندگان شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز اشاره کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت (معاونت امور صنایع و اقتصادی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معاونت توسعه بازرگانی داخلی، سازمان گسترش و نوسازی ایران، سازمان ملی استاندارد، انجمن خودروسازان، نمایندگان شرکت‌های خودروساز متقاضی افزایش قیمت، نماینده انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و انجمن قطعه‌سازان تشکیل می‌دهند و این در شرایطی است که نمایندگان خودروسازان و قطعه‌سازان، دارای حق رای نیستند.

 

  • اطلاعات 13 آذر 50
  • اطلاعات 13 آذر 70
  • اطلاعات 13 آذر 80
  • اطلاعات 13 آذر 90
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید