نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛9 اسفند

انتقال سند 200 قطعه زمین «دردشت» به مستاجرین!

کدخبر: ۳۹۵۷۰۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات9 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:بانک مرکزی 17 هزار متر اراضی داودیه را 15 میلیون تومان خرید
انتقال سند 200 قطعه زمین «دردشت»  به مستاجرین!

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

نهم اسفند 1350؛ اعتبارات عمرانی به 577 میلیارد ریال افزایش یافت

9 میلیارد ریال به اعتبارات برنامه عمرانی چهارم اضافه شد و سهم دولت در تامین هزینه‌های برنامه عمرانی چهارم از 4/568 میلیارد ریال به 4/577 میلیارد ریال افزایش یافت و ارقام اعتبار اکثر بخش‌های عمرانی برنامه چهارم تغییر کرد.

اعتبارات اضافی به طور عمده از منابع نفتی، وام‌های داخلی و خارجی تامین شده است.با اضافه شدن 9 میلیارد ریال به اعتبارات برنامه عمرانی چهارم 3 میلیارد ریال به طرح‌های کشاورزی، دامپروری و عمران دهات و مسکن و حدود 4 میلیارد ریال برای صنایع و معادن اختصاص داده شد.

بیشترین اضافه اعتبار برنامه چهارم از عواید نفت تامین شده که براساس قانون 80 درصد عواید نفت باید صرف اجرای طرح‌های عمرانی برسد.

براساس تغییراتی که در اعتبارات فصول و بندهای قانون برنامه عمرانی چهارم کشور به عمل آمده طرح‌های برنامه چهارم با اعتبارات بیشتری به مرحله اجرا درمی‌آید و هزینه اجرای طرح‌های برنامه چهارم را در سال آینده به 5/171 میلیارد ریال افزایش داده است.

200 قطعه زمین «دردشت» نارمک به مستاجرین انتقال داده شد

200 قطعه زمین از اراضی موقوفی خاص استیجاری در منطقه دردشت نارمک یکجا و به طور قطعی به مستاجرین آنها انتقال داده شد.

سخنگوی اوقاف گفت: این زمین‌ها از چهار سال قبل مورد اختلاف متولی مستاجرین قرار گرفته بود و اکثر مستاجرین پس از اجاره آن، برای خود در آن خانه ساخته بودند ولی نمی‌توانستند نظر متولی را در مورد مبلغ اجاره و حق سرقفلی و غیره برآورد کنند. به همین جهت به سازمان اوقاف شکایت کردند و سرانجام سازمان اوقاف در این امر دخالت کرد و موضوع را به نفع مستاجرین مزبور فیصله داد.

بانک مرکزی 17 هزار متر اراضی داودیه را 15 میلیون تومان خرید

پس از تسلیم پیشنهاد شهرداری در مورد فروش اراضی داودیه به بانک مرکزی، اعلام شد که مساحت اراضی 17 هزار متر و قیمت مورد معامله 15 میلیون تومان است. این طرح به تصویب انجمن شهر تهران رسید و شهردار اعلام کرد که بانک مرکزی در این منطقه باشگاه می‌سازد و منطقه به صورت فضای سبز باقی خواهد ماند. همزمان با تصویب این پیشنهاد شهردار رسما اعلام کرد که برخلاف شایعات منتشر شده، شهرداری حتی یک وجب زمین در تهران ندارد و اراضی موجود در شهرها یا متعلق به دولت است و یا تحت مالکیت مردم.

شهردار افزود: با فروش اراضی داودیه به بانک مرکزی، در این منطقه یک نیمچه چهارباغ اصفهان، احداث خواهد شد.

نهم اسفند 1360؛ گسترش بی‌رویه شهر تهران یکی از جنایات رژیم سابق است

غلامحسین دلجو، سرپرست شهرداری تهران اعلام کرد که رژیم ضدمردمی سابق در ادامه جنایات خود محدوده 5 ساله تهران را به 25 ساله تغییر داده بود و باعث شد گروهی بدون رعایت عرف و قانون به تصرف زمین‌ها و ساختن آنها اقدام کنند و شهر تهران بدون رویه گسترش یافت.

شهردار تهران که در مسجد «مهدویه» واقع در میدان خراسان برای مردم سخنرانی می‌نمود، اضافه کرد: این گسترش بی‌رویه شهر تهران باعث شد، مساله تامین خدمات شهری با اشکال مواجه شد.

نهم اسفند 1380؛ تولید فولاد به 7 میلیون تن رسید

معاون وزیر صنایع و معادن گفت: تولید فولاد کشور در سال جاری به هفت میلیون رسید. جعفر سرقینی افزود: امسال 160 هزار تن مس کاتد تولید شد که 60 تا 70 هزارتن آن قابلیت صادراتی دارد. وی گفت: تاکنون 150 هزار تن آلومینیوم داشته‌ایم که می‌تواند نیاز داخلی را تامین کند. وی افزود: در این مدت 66 میلیون سیمان در کشور تولید شد که 2 میلیون تن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.وی اضافه کرد: 2.5 میلیون تن سیمان مازاد مصرف داخلی به خارج از کشور صادر شد.

نهم اسفند 1390؛ مخالفت بخش خصوصی با پیمان‌سپاری ارزی

در شرایطی که شائبه اجرای دوباره پیمان‌سپاری از سوی دولت مطرح شده، اتاق ایران در نشست فوق‌العاده چهار ساعته با کمیسیون‌های 18 گانه خود این موضوع را به بررسی گذاشته و در این نشست اعضای فعال بخش خصوصی به اتفاق مخالفت صریح خود را با اجرای دوباره این پیمان مطرح کرده‌اند. احمد پورفلاح، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید: بخش خصوصی نه تنها هیچ رغبتی برای اجرای دوباره پیمان ارزی ندارد بلکه اساسا اجرای دوباره پیمان ارزی غیرعملی است. ضمن اینکه مطرح شدن پیشنهاد اجرای دوباره پیمان ارزی از سوی دولت کاملا غیرمنطقی و بدون پشتوانع علمی است.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز گفت: اساسا پیمان ارزی در شرایطی که امکان ورود ارز به کشور نیست، اجرایی نخواهد بود و اگر هم واقعا نیتی پشت مطرح کردن دوباره پیمان‌سپاری ارزی باشد، باید گفت که این اعلام «خلق‌الساعه» و کارشناسی نشده است، زیرا نه‌تنها به افزایش نرخ ارز دامن می‌زند بلکه صادرات را نیز بیش از پیش با مشکل مواجه می‌کند.

 

  • اطلاعات9اسفند 1350
  • اطلاعات9اسفند 1360
  • اطلاعات9اسفند 1380
  • اطلاعات9اسفند 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید