نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 13 اردیبهشت

ایجاد شهر 30 هزار نفری در مجاورت مس سرچشمه

کدخبر: ۴۰۹۶۶۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات13 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:انتقاد بخش خصوصی از قیمت‌گذاری دولتی
ایجاد شهر 30 هزار نفری در مجاورت مس سرچشمه

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

13 اردیبهشت 1351؛ شهر 30 هزار نفری در مجاورت مس سرچشمه ایجاد می‌شود

یک شهر 30 هزار نفری در مجاورت معدن مس سرچشمه احداث می‌شود.طی 5 سال آینده بیش از 400 میلیون دلار از اعتبارات عمرانی کشور به مصرف استخراج مس کرمان می‌رسد و در سال 1357 سالانه 160 هزار تن مس به صورت «بیلستر» که حدود 98 درصد مس خالص است، صادر می‌شود.

روزنامه اطلاعات در گزارشی می‌نویسد، کمیسیون مشترک وزارت اقتصاد و سازمان برنامه به کار خود پایان داد و پروژه اجرایی و هزینه طرح بهره‌برداری و استخراج معادن مس کرمان در مراحل مختلف تصویب شد.

این طرح به سازمان برنامه ارسال می‌شود و سازمان برنامه اعتبارات موردنیاز را در برنامه پنجم تامین خواهد کرد.

همچنین لایحه تشکیل شرکت استخراج معادن مس کرمان پس از تصویب مجلسین به دولت ابلاغ می‌شود و وزارت اقتصاد که بر این شرکت نظارت خواهد داشت. مدیرعامل این شرکت را تعیین می‌کند و فعالیت مقدماتی شرکت استخراج معادن مس کرمان آغاز خواهد شد.

خبرنگار ما اضافه می‌کند به موازات اقداماتی که در جهت تشکیل این شرکت و تهیه و تصویب پروژه اجرایی بهره‌برداری از معادن مس کرمان جریان داشت. وزارت  اقتصاد به مذاکرات خود با یک شرکت آمریکایی پایان داد و براساس موافقت وزارت اقتصاد یک شرکت آمریکایی در کار استخراج معادن مس کرمان با شرکت دولتی استخراج مس ایران همکاری خواهد داشت و این همکاری بیشتر در زمینه نیروی انسانی و خدمات است که به علت تازگی صنعت مس در ایران صورت می‌گیرد.

طبق طرح تهیه شده در مجاورت معدن سرچشمه کرمان یک شهر سی هزار نفری احداث می‌شود که شهر معدنچیان معادن مس کرمان خواهد بود. در این شهر یک تاسیسات شهری و مسکن برای کارکنان صنعت مس ایران پیش‌بینی شده است.

13 اردیبهشت 1371؛ بانک جهانی در چند طرح عمرانی ایران مشارکت می‌کند

محسن نوربخش، وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدحسین عادل، رئیس‌کل بانک مرکزی که برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به آمریکا سفر کرده بودند، به تهران بازگشتند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره پروژه‌های مشترک ایران با بانک جهانی گفت: چندین پروژه در بخش‌های گاز، نیرو، کشاورزی، حمل‌و‌نقل، ارتباطات و نگهداری و استفاده از آب‌های تحت‌الارضی تهران مورد بررسی قرار گرفت که از مجموعه آنها قرار است دو پروژه سیل بند سیستان و آب‌های تحت‌الارضی تهران با همکاری دو طرف به اجرا درآید.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز گفت: کشورهای در حال توسعه از کشورهای توسعه‌یافته ازجمله اروپا و آمریکا می‌خواهند موانع تجاری را از سر راه کشورهای در حال توسعه بردارند تا از این راه بتوانند خود به تحصیل درآمد، بپردازند.

محمدحسین عادلی تاکید کرد: درباره دستور جلسه اجلاس توسعه و محیط زیست نیز که قرار است خردادماه در سطح روسای کشورهای جهان در برزیل برگزار شود، گفت‌وگو شد.

وی تاکید کرد که موضوع محیط زیست صرف‌نظر از نکات بهداشتی به دلیل آنکه ایران تولیدکننده نفت است، مساله مهمی است. چراکه احتمال دارد برخی کشورها بر مصرف نفت مالیات ویژه‌ای ببندند که این امر موجب افزایش قیمت برای مصرف‌کننده کاهش تولید برای تولیدکنندگان خواهد شد.

عادلی افزود: در این سفر درباره روابط بین بانک‌های ایران و بانک‌های دیگر کشورها نیز بحث و تبادل‌نظر شد.

13 اردیبهشت 1391؛ انتقاد بخش خصوصی از قیمت‌گذاری دولتی

فعالان اقتصادی تهران در تازه‌ترین نشست خود یکی از مهم‌ترین دلایل بر هم خوردن نظم بازار و بروز گرانی‌های اخیر را دخالت دولت در روند قیمت‌گذاری‌ها خواندند و تاکید کردند که ادامه مسیر قیمت‌گذاری‌های دولتی نه‌تنها بازار آشفته گرانی‌ها را آشفته‌تر می‌کند، بلکه به سرکوب تولید می‌انجامد. آن طور که رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: «دولت نه‌تنها در بخش کالاهای اساسی، بلکه در بخش حامل‌های انرژی نیز باید از قیمت‌‌گذاری‌ها کنار بکشد تا بازار به تعادل برسد و رقابتی شود.»

به گفته نهاوندیان، دولت در حالی امروز به گرانی کالاهای اساسی حساس شده که نه تنها در این بخش، بلکه در بخش حامل‌های انرژی هم خود قیمت‌گذاری‌ها را در دست دارد؛ با این تفاوت که گران شدن کالاهای اساسی را متوجه بخش تولید می‌داند و با آن برخورد می‌کند. اما خود به راحتی نسبت به گران کردن قیمت فرآورده‌های نفتی اقدام می‌کند، بدون اینکه برخوردی در کار باشد.

رئیس اتاق ایران درباره «بروز گرانی‌های اخیر در آستانه ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها» گفت: امروز در شرایطی گرانی‌ها رخ داده و دولت به قیمت اقلام مصرفی کوچکی چون آب معدنی‌ حساس شده که همین دولت، اقتصاد را همچنان متکی بر نفت نگه داشته و  اقدام به افزایش قیمت‌ حامل‌های سوخت به هر میزان دلخواه می‌کند. در شرایطی اگر تعیین قیمت حامل‌های سوخت دست دولت نبود و بخش خصوصی آن را اداره می‌کرد، دولت قطعا با گران شدن قیمت فرآورده‌های نفتی برخورد می‌کرد؛ بنابراین نه‌تنها اتکا به نفت عاملی برای بروز گرانی‌ها است، بلکه قیمت‌گذاری‌های دولتی هم نقش مهمی در این زمینه دارد.

محمد نهاوندیان در عین حال رانت‌خواری‌ها را هم بی‌ارتباط با بروز گرانی‌ها ندانست و در این خصوص به موضوع چند نرخی بودن ارز و فسادهای ناشی از آن در اقتصاد اشاره کرد و گفت: تا زمانی که این رانت‌ها در کشور وجود دارد، نمی‌توان از کاهش تورم و حمایت از تولید سخن گفت؛ چراکه نظام ارز باید شناور، مدیریت‌شده و تک‌نرخی باشد.

او در این راستا، از تخصیص ارز حاصل از صادرات به واردات کالاها هم دفاع کرد و آن را بر تعرفه‌گذاری وارداتی ترجیح داد.

رئیس اتاق تهران گفت: گرانی‌ها، امروز به حدی رسیده است که حتی مراجع عظام نیز نسبت هب آن موضع گرفته‌اند و خود دولت هم دیگر نمی‌تواند این‌ چالش را انکار کند و به دنبال رفع آن است. یحیی آل‌اسحاق خواستار آن شد که برای حل مشکل گرانی‌ها از برخوردهای احساسی پرهیز شود و دولت رفتار ادراکی را در پیش گیرد؛ چراکه وضعیت قیمت‌ها به واقع غیرعادی است و در چنین شرایطی باید به صورت ریشه‌ای با مشکل برخورد کرد. او معتقد است که اگر در این زمینه احساسی برخورد شود، قطعا به بیراهه رفته‌ایم.

ابراز تاسف هاشمی رفسنجانی از مصوبه واردات 24 میلیارد دلاری

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دستیابی به استقلال و خوداتکایی در بسیاری از محصولات را از دستاوردهای مهم انقلاب دانست و با ابراز تاسف از تخصیص 24 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال تولید ملی تاکید کرد: این به این معنا نیست که از نیازهای ضروری مردم غفلت کنیم، اما سخن این است که چرا زمانی که می‌توانیم با حمایت از تولیدات داخلی چنین نیازهایی را در داخل تامین کنیم به واردات رو بیاوریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بداخلاقی‌ها، تهمت‌ها، مفاسد گوناگون و نیز فقر و اعتیاد و معضلات اجتماعی دیگر در جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه بنابر اعتقادات دینی و اسلامی باید راستگوترین مردم جهان باشیم، تصریح کرد: کسی که مردم فریبی، دروغ و ریاکاری را برای پیشبرد اهداف خود پیشه می‌سازد، خود و جامعه را از درون پوسانده و متلاشی می‌کند زیرا زمانی که به جای خدا و انسانیت، شرکت و پلیدی در دل‌ جای گرفت، نمی‌توان ادعای اهداف الهی و انسانی را یدک کشید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید