نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 14 اردیبهشت

چگونگی توزیع برنج و آهن سهمیه بندی اعلام شد

کدخبر: ۴۰۹۸۶۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات14 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
چگونگی توزیع برنج و آهن سهمیه بندی اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

14 اردیبهشت 1351؛ قانون بیمه تغییر می‌کند

در قانون بیمه تجدیدنظر می‌شود به همین منظور برای بررسی قانون بیمه که در سال 1316 به تصویب رسیده است، یک کمیسیون حقوقی در بیمه مرکزی تشکیل شده است.

یک مقام بیمه مرکزی گفت: گروهی از حقوق‌دانان و کارشناسان و متخصصان بیمه با مطالعه قوانین بیمه کشورهای دیگر و بنابر احتیاجات امروز کشور از نظر امر بیمه پیشنهادهای تازه‌ای برای تجدیدنظر در قوانین موجود طرح جدیدی ارائه خواهند داد.

اولین جلسه کمیسیون حقوقی با حضور آقای جواد منصور، رئیس کل و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی تشکیل شد. در این جلسه پیرامون برنامه شروع کار و نحوه رسیدگی و نظرات مقدماتی با اعضای کمیسیون تبادل‌نظر شد و در آغاز جلسه آقای محمد جهانشاهی به ریاست کمیسیون و دکتر طالب‌بیگی، رئیس دفتر حقوقی بیمه مرکزی به‌عنوان دبیر انتخاب شدند.

اعضای این کمیسیون عبارتند از آقایان حسین نجفی مستشار دیوان عالی کشور، محمد روستایی اشتهاردی مشاور حقوقی شرکت سهامی بیمه ایران، محی‌الدین نبوی استاد دانشگاه، محمدباقر تاج‌بخش عضو شورای‌عالی بیمه، جانگیر امیرابراهیمی قائم‌مقام دبیرکل سندیکای بیمه‌گران و محمدتقی دامغانی وکیل دادگستری.

14 اردیبهشت 1361؛ چگونگی توزیع برنج و آهن سهمیه بندی اعلام شد

محمدمهدی بنکدار، مدیرعامل شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی در مورد نحوه توزیع برنج سیمان و آهن گفت: توزیع کالاهای اساسی براساس نیازهای جامعه است و در این مورد آنچه را که بتوانیم از امکانات داخلی استفاده می‌کنیم و در صورت مشاهده کمبود بقیه کالاها از خارج تامین می‌شود. وی افزود: چون در سطح کشور از جمعیت آمار دقیقی ارائه نشده است ما درصدد هستیم با آمار  ارائه‌شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی نیازهای واقعی مردم را با توجه به امکانات سهمیه‌بندی کنیم.

وی گفت: در حال حاضر با آماری که ازسوی ستاد بسیج اقتصادی کشور، استانداری‌ها و مرکز آمار ایران ارائه شده جمعیت ایران حدود 40 میلیون تن برآورد شده است که بر این اساس کالاها توزیع می‌شود.

بنکدار در مورد توزیع برنج در تهران گفت: شهر تهران به 20 منطقه شهرداری تقسیم شده و با توجه به آمار اخذشده از سوی شورای محلات در اردیبهشت برای هر نفر سه کیلو برنج و جعا 16 هزار تن برنج در تهران برای مصرف خانوار در این نوبت در نظر گرفته شده است که از سوی تعاونی‌های محلی فروشگاه‌های شهر و روستا و صنف خواروبارفروش توزیع می‌شود.

وی افزود: برای جلوگیری از ازدحام و تسریع در توزیع برنج، متقضایان واجد شرایط یعنی فروشگاه‌های شهر و روستا و صنف خواربار فروش و تعاونی‌های محلی می‌توانند با پرداخت بهای برنج به حساب 3030 بانک ملت شعبه فلسطین شمالی که قابل‌پرداخت در تمام شعب است، حواله خود را دریافت داشته و برنج موردنیاز خود را تحویل بگیرند.

مدیرعامل گسترش خدمات بازرگانی در مورد چگونگی توزیع آهن گفت: توزیع آهن با توجه به جمعیت استان‌ها و طرح‌های عمرانی انجام می‌شود ولی در مورد استان خوزستان برای بازسازی مناطق جنگی علاوه‌بر سهمیه استانی حدود 6 هزار تن آهن در ختیار استانداری خوزستان قرار خواهد گرفت. همچنین توزیع آهن برای امور ساختمان در هر مترمربع 30 کیلو است که برای هر طبقه 150 متر و حداکثر 300 مترمربع با نوبت تحویل می‌شود.

صنایع سنگین از وزارت معادن و فلزات منتزع می‌شود

به موجب لایحه‌ای که از تصویب مجلس و شورای نگهبان گذشته به‌زودی با ایجاد وزارتخانه جدیدی، صنایع سنگین از وزارت معادن و فلزات منتزع خواهد شد.

احمد توکلی، وزیرکار و امور اجتماعی و سخنگوی دولت اظهار امیدواری کرد که به این ترتیب هرچه بهتر از نیروی انسانی موجود بهره‌برداری شود، وی گفت: چنانچه لازم باشد از کشورهایی که برای ما عوارض سیاسی نداشته و در جهت سیاست کلی جمهوری اسلامی باشند، کمک خواهیم گرفت.

وی در رابطه با کاهش بودجه بعضی از استان‌ها گفت: از ویژگی‌های بودجه امسال این است که در مرکزی ک امکان کار کردن و جذب بیشتری وجود داشته باشد، به شرط وجود امکان و لیاقت و در صورتی که مجموع مخارج از کل بودجه بیشتر نشود.

بودجه طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی را می‌توان افزایش داد. وی با اشاره به مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی بر لزوم یک بازنگری و دقت کامل در این مراکز برای بررسی روابط حاکم بر آنها و میزان انطباق این شرکت‌ها با احکام اسلامی تاکید کرد و گفت: این شرکت‌ها در شرایط خاص ایجاد شده‌اند و عملکرد آنها در همه استان‌ها یکسان نبوده است ولی به نظر می‌رسد که این تعاونی‌ها از نظر اقتصادی نظم و بازدهی در اصفهان موفق بوده‌اند.

دولت گندم مازاد کشاورزان را کیلویی 30 ریال خرید

سال گذشته 6 میلیون هکتار از اراضی کشور به کشت گندم اختصاص یافته بود که تولیدی برابر با 6 میلیون و 650 هزار تن داشته است.

معاون وزارت کشاورزی و عمران روستایی در امور زراعت در زمینه تهیه و تامین کود، تیلر و سموم موردنیاز کشاورزان یادآور شد: در سال‌جاری حدود 1500 دستگاه تیلر برای زارعین شالیکار استان‌های گیلان و مازندران تهیه شده و بیش از 40 هزار تن انواع کود شیمیایی مقدار زیادی سموم کرم ساقه‌خوار و علف‌کش نیز تامین شده که با شروع فصل کشت، بین کشاورزان و شالیکاران در حال توزیع و واگذاری است.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت گندم در سال گذشته جمعا بالغ‌بر 6 میلیون هکتار بود که تولیدی برابر با 6 میلیون و 650 هزار تن داشته است.

مهندس طباطبایی درخصوص افزایش نرخ خرید گندم کشاورزان در سال 61 گفت: ازسوی شورای‌عالی اقتصاد، نرخ گندم خریداری از کشاورزان، از قرار کیلویی 30 ریال به‌طور تضمینی و تثبیتی توسط مراکز خرید کشور صورت خواهد پذیرفت.

14 اردیبهشت 1381؛ اتحادیه اروپا خواهان توسعه روابط با ایران است

هربرت شابیز، وزیر دفاع اتریش در دیدار با اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن ایران گفت: اتحادیه اروپا بیش از پیش خواهان گسترش روابط و همکاری با ایران است.

وی افزود: این اتحادیه در آخرین جلسه کشورهای عضو تصمیم گرفته است روابط خود را با ایران توسعه دهد.

مهندس جهانگیری در این دیدار گفت: تاکنون 6 دوره کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور انجام گرفته و سالی 300 میلیون دلار حجم مبادلات جاری بین دو کشور است.

در این دیدار وزیر صنایع و معادن کشورمان با اشاره به نامتعادل بودن حجم مبادلات تجاری بین ایران و اتریش گفت: در سال گذشته بیش از 95 درصد صادرات از اتریش به ایران انجام شده و سهم ایران حدود 5 تا 6 درصد بوده است که باید راهکارهایی برای برقراری تعادل بین مبادلات پیدا شود.

14 اردیبهشت 1391؛ «سوریه»؛ جایگزین تجاری ترکیه و امارات؟

نمایشگاه تولیدات داخلی سوریه در ایران در حالی که به کار 5 روزه خود پایان داد که برخی انتقادها به نحوه برگزاری این نمایشگاه، نوع محصولات و قیمت کالاهای عرضه‌شده همچنان پابرجا است.

طی روزهای نهم تا 13 اردیبهشت بر پایه آنچه مسوولان «زمینه‌سازی برای روابط قوی بین دو کشور» عنوان می‌کنند نمایشگاهی از محصولات داخلی کشور سوریه در ایران برپا شد تا به این ترتیب بیش از 260 شرکت اجناس خود را در کشورمان به نمایش بگذارند و علاوه‌بر فروش کالاها زمینه انعقاد قراردادهای تجاری و راه‌اندازی نمایندگی‌هایی را در کشور فراهم آورند.

نمایشگاه اخیر نخستین رویداد تجارت خارجی سوریه پس از ناآرامی‌های این کشور نیز تلقی می‌شود.

برخلاف رویه معمول صنعت نمایشگاه‌ها و انتظارات پیشین این نمایشگاه نه برای عرضه کالاهای خالص و هموارکننده رابطه تجاری دو کشور، بلکه تنها به محلی برای فروش برخی کالاهای مشابه تولیدات داخلی تبدیل شد.

با این حال نمایشگاهی که تا دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با اختصاص 2 سالن اصلی این مجموعه دایر بود به محلی برای فروش کالاهای سوری که اغلب اقلام مصرفی را شامل می‌شد، بدل شد.

بهانه برگزاری این نمایشگاه نیز امضای تفاهمنامه تعرفه ترجیحی بین دو کشور بوده است. آن طور که مسوولان می‌گویند: این نخستین بار است که ایران با کشوری دیگر تفاهمنامه تعرفه ترجیحی امضا می‌کند و از این رو این نمایشگاه می‌تواند آغازگر تبادلات تجاری گسترده میان دو کشور باشد.

به گفته حامد حسن، سفیر سوریه در ایران، روابط میان ایران و سوریه عمیق و براساس منافع و مصالح مشترک است و آنچه می‌توان گفت این است که روابط مذکور برای هر دو ملت کاملا مفید بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید