نیم قرن با اقتصاد ایران در 31 مرداد

استخدام رسمی ممنوع شد

کدخبر: ۴۳۴۸۲۵
سخنگوی دولت گفت: براساس مصوبه دولت، از این پس کلیه استخدام‌ها در دولت به‌صورت «موقت و پیمانی» خواهد بود و استخدام‌های «رسمی» به استثنای مواردی که به تصویب شورای عالی اداری برسد، ممنوع می‌شود.
استخدام رسمی ممنوع شد

در 31 مرداد چه خبر بوده است،ماشین زمان در قالب نیم قرن با اقتصاد ایران به مرور سرخط های خبری مهم این روز در برش های 10 ساله پرداخته است. این برش از سال 51 شروع می شود و هر 10 سال یک بار در 31 مرداد تاریخ ورق می خورد. در این روز اخبار با مذاکرات نفتی ایران با سه کشور خاور دور آغاز می شود و با فراخوان اطلاعات مردمی در زمینه خودروسازی‌ها برای هیات تحقیق و تفحص مجلس تمام می شود.

 

31 مرداد 1351

مذاکرات نفتی ایران با سه کشور خاور دور

دکتر اقبال، رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی نفت در راس یک هیات سه نفری به مدت 17 روز از چین کمونیست، ژاپن و فیلیپین دیدن خواهد کرد.

این سفر از سه هفته دیگر، روز هفدهم شهریور آغاز خواهد شد. دکتر اقبال در این سه کشور در زمینه کمک ایران به اکتشاف و بهره‌برداری نفت در چین کمونیست همکاری ایران و ژاپن در مورد نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین فروش نفت و احداث پالایشگاه در فیلیپین با این دولت‌ها مذاکره خواهد کرد.

چین کمونیست چندی قبل هیاتی از کارشناسان نفت خود را به ریاست معاون سازمان نفت برای تحقیق و اطلاع از پیشرفت و مقدورات فنی، علمی و صنعتی شرکت ملی نفت به ایران فرستاد.

ظاهرا چین کمونیست بعد از اختلاف با شوروی از نظر اکتشاف و حتی تولید و تصفیه نفت دچار مشکلات و محدودیت‌هایی شده است. در حال حاضر قسمت اعظم سوخت کشور پهناور خود را از زغال چوب و زغال سنگ تامین می‌کند.

میرحسین موسوی

31 مرداد 1361

نظر مهندس موسوی درباره برنامه‌ریزی اقتصادی

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در یک پیام رادیو و تلویزیونی گفت: در دولت به‌طور قوی و مصمم تصمیم گرفته شده که برنامه‌ریزی اقتصادی داشته باشیم و از این جهت نگرش سالمی به آینده داشته باشیم تا بدانیم در چه مواردی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. لذا از همان زمان معرفی دولت به مجل روی این موضوع کار شد و با رفع مشکلاتی که در این زمینه بود و در حالی که از هیچ شروع کرده بودیم پیشرفت کار بسیار خوب بود و سعی شد که برنامه‌ریزی را در سطح همه استان‌ها و سطوح مردم رشد دهیم.

لذا از طریق امام جمعه‌ها، استاندارها و دیگر افراد به مشکلات اقتصادی مردم پی برده و پیشنهادهای آنان را هم مورد بررسی قرار دادیم.

نخست‌وزیر افزود: در سطح کشور نزدیک به پنج هزار نفر روی برنامه‌ریزی کار می‌کنند و در استان‌های دور و نزدیک عده‌ای با شناخت روی همان محل برنامه‌ریزی کرده و نتیجه کار خودشان را به مرکز فرستاده‌اند که روی آنها بحث و گفت‌و‌گو می‌شود. در رابطه با کار شوراهای برنامه‌ریزی استان می‌توان از پیشنهاد یک روستایی مبنی‌بر پرورش ماهی با هزینه کم در محلی که مورد قبول دولت واقع شد و دولت 35 میلیون تومان روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرد و به‌طور کلی از این سری مسایلی که پیشنهاد می‌شود و به فکر دولت نرسیده است، مثال آورد و لذا دولت سرمایه‌گذاری‌های واقعی خودش را روی این قبیل مسایل به کار خواهد برد و ما اکنون در آستانه تدوین نهایی برنامه 5 ساله آینده می‌باشیم.

 

31 مرداد 1371

تصویر اقتصاد ایران در سال 1370

رشد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت در سال 70 به 9/9 درصد رسید، سهم تشکیل سرمایه نیز نسبت به تولید ناخالص داخلی به 16.8 درصد افزایش یافت. صادرات غیرنفتی کشور به رقم بی‌سابقه 2 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید.

دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: اقتصاد کشور به رشدی فراتر از هدف‌های برنامه پنج ساله دست یافته است و در عین حال این رشد با فشار آوردن بر ظرفیت‌های فیزیکی کشور باعث برخی تنگناها شده است.

وی همچنین افزایش سطح قیمت‌ها را ناشی از تنگناهای این رشد و تعدیل نرخ ارز و آزادسازی قیمت‌ها در برخی بخش‌های اقتصادی دانست.

عادلی با بیان اینکه موجودی کالای کشور 77 درصد نسبت به سال 69 رشد کرده است، اضافه کرد: بنگاه‌های تولیدی و تاجران باید به سودی بسیار کمتر از گذشته قانع باشند و سال‌های تحصیل سود کلان سپری شده است.

عادلی متوسط رشد اقتصادی کشور را در سال‌های 69 و 70 معادل 11 درصد اعلام کرد و یادآور شد که هدف برنامه پنج ساله دستیابی به 8 درصد رشد بوده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی که وضعیت اقتصادی کشور را در سال 70 برای خبرنگاران تشریح می‌کرد، در مورد بودجه کشور گفت که شکل متعادل‌تری به خود گرفته است و 93 درصد از درآمدهای پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه تحقق یافته و مجموع درآمدهای دولت با 23 درصد افزایش به 6933.3 میلیارد ریال بالغ شده است.

عادلی در همین مصاحبه گفت که در سال 70 با اجرای سیاست‌های مربوط به تعدیل نرخ ارز و اصلاح نظام قیمت‌ها، قیمت تعدادی از کالاها تا سطح قیمت‌های تعادلی افزایش یافت و متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی 19.6 درصد نسبت به سال 69 افزایش یافت و این افزایش در سطح عمده‌فروشی سریع‌تر بود و به 28.1 درصد رسید.

وی اضافه کرد: این افزایش تا آنجا که مربوط به تعدیل نرخ ارز و اصلاح قیمت‌ها است، درواقع تورم محسوب نشده، بلکه عاملی در جهت محدود کردن تقاضا و کاهش فشارهای تورمی در آینده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی از افزایش سریع مبادلات خارجی کشور سخن گفت و اعلام کرد که در این سال حدود 28.5 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که این رقم 31 درصد نسبت به سال 69 و 93 درصد نسبت به سال 68 افزایش داشته است.

وی اضافه کرد که بخش قابل‌توجهی از این واردات به‌وسیله منابع خارج از شبکه بانکی و صادرات غیرنفتی تامین شده است.

N81849765-70322007

 

31 مرداد 1381

استخدام رسمی ممنوع شد

سخنگوی دولت گفت: براساس مصوبه دولت، از این پس کلیه استخدام‌ها در دولت به‌صورت «موقت و پیمانی» خواهد بود و استخدام‌های «رسمی» به استثنای مواردی که به تصویب شورای عالی اداری برسد، ممنوع می‌شود.

عبدالله رمضان‌زاده اظهار کرد: هدف از این مصوبه، ارتقای بهره‌وری، افزایش سطح انگیزه کارکنان در ارائه خدمات به مردم، تحقق اهداف مشتری‌مداری و جلب رضایت مردم از خدمات دولت و امکان افزایش حقوق کارکنان فعال و کوشاست.

وی گفت: طبق بررسی کارشناسی که انجام شده است، یکی از عوامل نارضایتی که امکان برخورد جدی و قانونی با آن وجود ندارد، مربوط به نحوه خدمت کارکنان رسمی در دولت بوده است که براساس کار کارشناسی که در ستاد تحول اداری و شورای عالی اداری انجام شده است، از این پس کلیه استخدام‌ها به‌صورت موقت و پیمانی خواهد بود.

 

اطلاعات مردمی در زمینه خودروسازی‌ها به هیات تحقیق و تفحص مجلس ارسال شود

دفتر تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنایع خودروسازی در اطلاعیه‌ای خطاب به مردم، اعلام کرد، نظر به اینکه براساس مصوبه مورخ 1381.3.29 مجلس شورای اسلامی، هیات تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور عملا کار خود را آغاز کرده، از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که اطلاعات و اسناد و مدارکی در زمینه:

1- آلایندگی خودرو 2 مصرف سوخت خودرو 3 قیمت خودرو 4- کیفیت و استاندارد قطعات خودرو 5- نحوه فروش خودرو 6- نظارت خودروسازان بر قطعه‌سازان 7- بررسی ابعاد مختلف قراردادهای داخلی و خارجی 8- خدمات بعد از فروش 9- بررسی ابعاد فرآیند واردات، مونتاژ و تولید خودرو 10- استراتژی صنعت خودرو در اختیار دارند، درخواست می‌شود مراتب را به اطلاع هیات تحقیق و تفحص برسانند.

300px-Zamzam_Barry_Kent

زمزم جایگزین کوکاکولا در عربستان می‌شود

یک توزیع‌کننده نوشابه در بازار عربستان اعلام کرد: زمزم کوکا ایرانی جایگزین کوکاکولا آمریکا در بازار عربستان می‌شود.

حسین بخشی، مدیرعامل شرکت نوشیدنی بدون الکل «المجاره» گفت: ما از هفته پیش توزیع زمزم کولا را در استان‌های شرقی آغاز کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم شاهد توزیع آن در سایر نواحی باشیم.

وی ادامه داد: چند شرکت عربستانی برای به‌دست آوردن امتیاز توزیع نوشابه گازدار پا به عرصه میدان گذاشتند، اما قرعه به نام شرکتی درآمد که اسم خودش را از چشمه مقدس «زمزم» در مکه گرفته است.

بخشی همچنین اضافه کرد: حدود چهار میلیون بطری یک لیتری در یک هفته توزیع شده و تقاضا همچنان رو به افزایش است.

در اعتراض به حمایت آمریکا از اسرائیل، فروش محصولات این کشور در خلیج فارس در ماه‌های اخیر با یک تحریم گسترده روبه‌رو شده است.

 

31 مرداد 1391

تغییر مقررات ارزی هر سه روز یک بار

در 49 روز کاری دو ماه تیر و مرداد امسال، 14 بار مقررات و بخشنامه‌های ارزی ازسوی بانک مرکزی تغییر پیدا کرده است.

به عبارت دیگر، تقریبا به‌طور میانگین هر سه روز یک بار بانک مرکزی بخشنامه یا آیین‌نامه جدیدی برای مقررات ارزی ابلاغ کرده است.

بخش عمده ابلاغیه‌های ارزی که بانک مرکزی طی دو ماه گذشته داشته است، اختصاص به مقررات کلان ارزی دارد. بخش دیگر بخشنامه‌هایی است که به مرور برای رسمیت بخشیدن به تغییر مقررات ارزی ابلاغ شده است.

در برخی از موارد تغییرات ارزی، به فاصله اندکی از اصلاحیه قبلی، دستورالعمل جدیدی ازسوی بانک مرکزی ابلاغ شده و همین موضوع فاصله میان دو اطلاعیه را تا هر سه روز یک تغییر در سیاست‌های ارزی کاهش داده است.

تغییرات در نحوه اختصاص ارز به واردات کالا در تیرماه و مردادماه امسال به خوبی نشان می‌دهد که سازوکار اصلی بانک مرکزی برای مقابله با مشکلات ارزی در عرصه بین‌المللی، تغییر بخشنامه‌ها و مقررات کلان بوده است. به‌طور مثال، بانک مرکزی، اولویت اختصاص ارز مرجع به کالاها را در 3 مقطع تغییر داده است.

ابتدا در سوم مردادماه این اولویت‌ها تعیین شده است، اما روز بعد این اولویت‌ها ابلاغ شده است. اما 17 روز بعد این اولویت‌ها با «تغییراتی جدید» طی بخشنامه‌ای جدید همراه شده است.

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در این باره معتقد است که «بانک مرکزی باید آرامش و اعتماد را به بازار ارز برگرداند؛ چراکه تغییر سیاست‌ها اعتماد را کاهش می‌دهد و اثربخشی تصمیمات بانک مرکزی را کم می‌کند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید