نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛7 شهریور

کمک مشاوران فرانسوی به شرکت مخابرات ایران

کدخبر: ۴۳۶۵۳۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 7شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:سرلشکر فیروزآبادی از وزارت خزانه‌داری آمریکا شکایت می‌کند
کمک مشاوران فرانسوی به شرکت مخابرات ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هفتم شهریور 1351؛  ژاپن 1.5 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

سرمایه‌گذاران ژاپنی 1.5 میلیارد دلار در رشته‌های پتروشیمی، نساجی، برق، نورد فولاد و آهن ورق گالوانیزه، ترانسفورماتور، کارخانه لاستیک‌سازی سوم، کشتی‌سازی که از صنایع اشتغال‌زاست، سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

یک کمیته ایرانی به ریاست معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، اجرای طرح‌های فوق را تعقیب و عملی خواهد کرد. مراتب فوق در یک کنفرانس عمومی مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی اعلام شد و آقای هوشنگ انصاری رئیس هیات ایرانی و «کوگورومورا» ضمن تشریح نتایج کنفرانس، اعلامیه‌ای در اختیار نمایندگان مطبوعات گذاردند.

جهش‌های مداوم اقتصاد ایران و موفقیت فوق‌العاده این کشور در به‌دست آوردن یک رشد اقتصادی 14.3 درصد به قیمت‌های ثابت در سال گذشته مورد توجه خاص کنفرانس قرار گرفت.

کنفرانس با خوشوقتی توجه کرد که مذاکرات جدی در مورد طرح‌های متعددی بین موسسات ذی‌علاقه طرفین صورت گرفته که جمع تقریبی کل سرمایه‌گذاری آنها بالغ‌بر 1.5 میلیارد دلار می شود.

هفتم شهریور 1361؛ 500 میلیارد تومان سرمایه‌گردان در دست مردم

مهندس موسوی، نخست‌وزیر در گفت‌و‌گویی درباره احتکار گفت: بخشی از احتکار و سودجویی به دولت مربوط می‌شود و بخش دیگر آن که از اهمیت بیشتری برخوردار است به مردم مربوط است. در جامعه ما احتکارباید به‌صورت یک ضدارزش دربیاید، درست مثل دزدی که همه مردم آن را ضدارزش و گناه می‌دانند و به‌صورت یک عمل پلید شناخته می‌شود.

احتکار هم در افکار عمومی باید به همان بلا دچار شود و محتکرین نیز در جامعه باید به‌صورت غاصبان و دزدان مورد شناسایی قرار بگیرند.

خارج از این مساله، اصلاح وضع توزیع می‌تواند به شدت در مساله احتکار موثر باشد.البته این یک ریشه عمیقی دارد که در نهایت باید به طور عمقی مورد حلاجی قرار گیرد، ولی به‌صورت مقطعی نیز می‌توان با آن برخورد کرد.

ریشه عمیق به سرمایه‌های سرگردانی برمی‌گردد که در دست مردم وجود دارد که بعضی مواقع رقم آن را 500 میلیارد تومان تخمین می‌زنند، طبعا به علت کمبود واردات و رکود در بازار، این سرمایه‌ها می‌گردند تا راهی را بیابند برای به‌کارگیری و درواقع سهل‌ترین و آسان‌ترین راه برای اینکه سرمایه‌ها به کار گرفته بشوند و سودآور باشند، توجه مساله توزیع است.

در این موقعیت هست که فشار این سرمایه در دست یک عده‌ای حداقل باعث می‌شود که ما با بازارهای سیاه و تورم غیرعادی در مورد بعضی کالاها روبه‌رو می‌شویم ما اگر بتوانیم این سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق بدهیم بدون شک این مساله در درازمدت فروکش خواهد کرد.

معاملات تهاتری نفت در فرهنگ عقب افتاده انجام می‌شود

مهندس غرضی، وزیر نفت در مورد شایعه چندنرخی شدن بنزین گفت: پیشنهادهایی به وزارت نفت رسید که در آنها چند نرخی شدن بنزین مطرح شده بود ولی ما شدیدا با این گونه پیشنهادها مخالفت کردیم زیرا معتقدیم که اگر بنزین اضافه‌ای وجود داشته باشد باید به دارندگان کوپن داده شود و دولت به هیچ وجه در نظر ندارد از تنگنای موجود به نفع خود استفاده کند.

غرضی ادامه داد: پالایشگاه مدرس در هند با مشارکت ایران و هند با تولید معادل 50 هزار بشکه در روز مشغول کار است و عواید آن صرف توسعه پالایشگاه مذکور می‌شود.ایران و هند هر دو از سرمایه‌گذاری خود در این پالایشگاه راضی هستند.

وزیر نفت در مورد معاملات تهاتری نفت گفت: این نوع معاملات در فرهنگ عقب‌افتاده انجام می‌شود و ضرر و زیان به‌دنبال دارد و در شرایط فعلی نسبت به این‌گونه معاملات نه معتقدیم و نه پافشاری می‌کنیم.

هفتم شهریور 1371؛ هاشمی رفسنجانی: گرانی در حال علاج است

اکبر هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران با اشاره به روند مثبت برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: بازسازی انجام‌شده در مناطق جنگی و آسیب دیده از جنگ و راه‌اندازی کارخانه‌های کشور و انجام پروژه‌های عمرانی و سازندگی در کشور جزئی از کارهای انجام‌شده توسط دولت بوده است.

وی افزود: در مقام مقایسه با کشورهای جهان می‌توانیم بگوییم که اسلام در یک مسیر بسیار خوبی رو به پیشرفت است.

هاشمی رفسنجانی به صادرات کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ذخیره گندم در سیلوهای کشور به حد اشباع درآمده است. حال تا آنجا که در پاره‌ای موارد از منازل روستاییان برای انبار کردن گندم تولیدی استفاده می‌کنیم.

هاشمی رفسنجانی درباره مساله گرانی در جامعه گفت: این موضوع نیز در حال علاج است و چنانچه در سال 19 تا 20 درصد تورم افزایش داشته باشد 20 تا 40 درصد نیز بر حقوق مزدبگیران اضافه خواهد شد تا به‌تدریج گرانی که از سال‌های قبل ایجاد شده به تعادل برسد.

هفتم شهریور 1381؛ سیدمحمد خاتمی: افزایش نقدینگی، نگران‌کننده است

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه ما در همه زمینه‌ها در حال فعالیت هستیم، همت و صبوری مردم و تلاش همکاران خود را بسیار مهم خواند.

وی سپس به مقایسه عملکرد اقتصادی چهار سال 77 تا 80 با سال‌های 72 تا 75 پرداخت و درباره وضعیت اقتصاد طی سال‌های 72 تا 75 گفت: جمعیت کشور 57 میلیون نفر بود و ما 63 میلیارد دلار نفت و گاز، 14.9 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، 14.3 میلیارد دلار بدهی بالفعل در شهریور 76 داشتیم و مجموع پولی که به اقتصاد ما تزریق شده بود 92.5 میلیارد دلار بود.

خاتمی درباره خروجی اقتصادی طی سال‌های یادشده نیز گفت: نرخ رشد متوسط تولید سالانه به قیمت ثابت 3.6 درصد و نرخ تورم متوسط 32 درصد بود.

خاتمی در زمینه آمار فاصله سال‌های 77 تا 80 گفت: طی این سال‌ها 70.5 میلیارد دلار فروش نفت و گاز، 15.6 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، 7.2 میلیارد دلار بدهی‌ بالفعل، 93.3 میلیارد دلار کل درآمد و 7.5 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتیم.

رئیس‌جمهوری در مقایسه‌ای گفت: در سال‌های 77 تا 80 ورودی اقتصاد ما 78.3 میلیارد دلار بوده درحالی‌که طی سال‌های 72 تا 75 حدود 92.5 میلیارد دلار بوده است.

خاتمی گفت: درحالی‌که 4 میلیون نفر به جمعیت ما اضافه شده اما 13.8 میلیارد دلار کمتر به اقتصادمان تزریق شده است. علاوه‌بر اینکه دو سه سالی هم خشکسالی داشته‌ایم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: متوسط رشد سالانه از 3.6 درصد به 3.8 درصد رسیده است و متوسط نرخ تورم نیز از 32 درصد به 15.5 درصد رسیده است.

وی یک نکته نگران‌کننده را افزایش نقدینگی به میزان 28.8 درصد عنوان کرد و گفت: باید برای جلوگیری از آثار تورمی آن چاره اندیشید که برای مهار آن، اوراق مشارکت عرضه شده است.

خاتمی، کاهش عمر متوسط طرح‌های نیمه‌تمام را ازجمله اقدامات دولت دانست و گفت: بیش از 9 هزار طرح نیمه‌تمام ملی و بالغ‌بر 45 هزار طرح نیمه‌تمام استانی وجود دارد.

هفتم شهریور 1391؛ کمک مشاوران فرانسوی به شرکت مخابرات ایران

مدیر پروژه تغییر و تحول در شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که با مشاوره اپراتور اورنج فرانسه، تحول در این شرکت در راستای گذر از ساختار دولتی به‌ خصوصی و رسیدن به جایگاه اپراتور برتر منطقه و دنیا آغاز شده است.

علی سپهری‌راد از اجرای برنامه تغییر و تحول در شرکت مخابرات ایران با کمک یکی از برترین اپراتورهای دنیا، «سفره کام» وابسته به اپراتور اورنج فرانسه در راستای گذر از مخابرات دولتی به‌خصوصی خبر داد.

وی اعلام کرد که شرکت مخابرات ایران پس از خصوصی‌سازی از دو سال پیش به این فکر افتاد که از یک شرکت مخابرات دولتی با تفکر دولتی به شرکت مخابراتی خصوصی با دیدگاه خصوصی تغییر کند.

سرلشکر فیروزآبادی از وزارت خزانه‌داری آمریکا شکایت می‌کند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: می‌خواهم از وزارت خزانه‌داری آمریکا شکایت کنم که چرا با خدمت انسان‌دوستانه و تلاش برای امنیت ملی و استقلال ایران مخالفند و آن را جرم می‌دانند. سرلشکر حسن فیروزآبادی با اشاره به تحریم شدنش ازسوی خزانه‌داری آمریکا گفت: من یک پزشک و عضو هیات‌ علمی دانشگاه هستم و تمام سال‌های عمرم یا در تحقیقات علمی و اقدامات بشردوستانه و صلح جهانی سر کرده‌ام.

فیروزآبادی با طرح این پرسش که تحریم برای چیست؟ گفت: آمریکا باید در برابر افکار عمومی جهان پاسخگوی این اقدام غیرعقلانی ناموجه و غیرمستند خود باشد.

وی در پایان افزود: تحریم امثال بنده و شخصیت‌های بزرگ در ایران که به انواع تحریم‌ها دچار شده‌اند نشان از بغض استکبار نسبت به تفکر اسلام و رشد آن در میان مردم جهان ازجمله ملت آمریکا دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید