نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 22 شهریور

هاشمی رفسنجانی: داشتن فن اتم را ضروری می‌دانم

کدخبر: ۴۴۰۰۷۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات22 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
هاشمی رفسنجانی: داشتن فن اتم را ضروری می‌دانم

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

22 شهریور 1351؛ 300 هزار مترمربع اطراف شهیاد به محدوده شهر اضافه می‌شود

شهرداری پایتخت برای اجرای طرح عظیمی در اطراف میدان شهیاد آریامهر، حدود 300 هزار مربع اراضی اطراف میدان را به داخل محدوده قانونی شهر می‌آورد. دکتر نیک‌پی اظهار کرد: وجود اراضی بایر اطراف میدان شهیاد که قسمت اعظم آن در خارج از محدوده قرار دارد جلوه و عظمت شهیاد آریامهر را گرفته است. به این جهت شهرداری تهران طرحی تهیه کرده است تا در اراضی اطراف میدان به عمق 200 متر ساختمان‌های جالبی برای سکونت و تجارت ساخته شود تا اطراف بنای مذکور از شکل فعلی خارج شود.

شهردار پایتخت ادامه داد: برای انجام این برنامه ضوابطی تهیه شده است ولی سبک معماری ساختمان‌های مذکور را به عهده مهندسان شهرسازی و معماری خواهد گذاشت.

در ضوابطی که برای ساختمان در اراضی مذکور تهیه شده حق تقدم به مالکان فعلی اراضی اطراف میدان داده شده است تا اگر سرمایه لازم را برای احداث ساختمان‌های مسکونی و تجاری با طرح‌های شهرداری داشته باشند از تسهیلاتی که برای آنها در نظر گرفته شده است استفاده کنند، در غیر این صورت شهرداری پایتخت با استفاده از مواد 22 و 31 قانون نوسازی زمین‌های موجود را که حدود 300 هزار مترمربع است راسا خریداری کرده در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار می‌دهد.

شهردار تهران اظهار کرد: آخرین تدبیری که شهرداری پایتخت برای زیبا ساختن دروازه شهر و جلوه‌گر ساختن شهیاد آریامهر اتخاذ کرده است، جنگل‌کاری اطراف میدان است که در وسعت کمتر از 300 هزار مترمربع انجام می‌شود که سرمایه‌گذاران در زمان مقرر نتوانند طرح ساختمانی را اجرا کنند.

22 شهریور 1361؛ هاشمی رفسنجانی: برخورداری از فن اتم را برای کشور ضروری می‌دانم

رضا امراللهی، رئیس سازمان انرژی اتمی به اتفاق 20 تن از معاونان، مدیران و متخصصان آن سازمان با آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات کردند.

امراللهی طی سخنانی خدمات و فعالیت‌های متخصصان سازمان انرژی اتمی را مورد تقدیر قرار داد و گفت: یکی از نیازهای پس از انقلاب تقویت صنایع ما در تولید انرژی است و در این رابطه سازمان انرژی اتمی سهم بسزایی دارد.

هاشمی رفسنجانی نیز در این دیدار گفت: ما برخورداری از فن اتمیک را برای کشور ضروری می‌دانیم و به هیچ وجه دانش اتم و  در این صنعت بودن را رد نمی‌کنیم و معتقدیم که پس از انقلاب باید با تلاش پیگیر در این صنعت سرمایه‌گذاری علمی کرده و در جهت فراگیری این دانش حداکثر توان خود را به‌کار ببریم.

رئیس مجلس درباره پروژه نیروگاه بوشهر گفت: ما از اجرای این پروژه دفاع می‌کنیم و مشکلاتش را حل خواهیم کرد و شما باید افق دور را در نظر بگیرید و حد اعلای علم را دنبال کنید و اگر ما به‌طور صحیح در فن و تکنیک کار بکنیم، مستقل می‌شویم.

آقای هاشمی گفت: اگر شما با نیت خالص و برای خدا و مردم این راه را ادامه دهید، مطمئن باشید که مورد رضایت خداوند خواهیم بود و بدانید که کسب علومی از این قبیل یک دستور اسلامی است.

یک ایرانی مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول در منطقه شد

حسین نمازی، وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از شرکت در سی و هفتمین اجلاس مشترک سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گفت: در این اجلاس علی‌رغم میل باطنی و اقدامات بعضی از کشورها که خواستار کاهش نقش جمهوری اسلامی در صندوق بودند، ما موفق شدیم مدیر اجرایی منطقه خود را در صندوق، تعیین کنیم. بر این اساس مدیر اجرایی منطقه که شامل چندین کشور از جمله الجزایر، لیبی و چند کشور دیگر آسیایی و آفریقایی هستند یکی از کارشناسان ایرانی به نام دکتر صالح‌خو خواهد بود.

همچنین در اجلاس اخیر ما توانستیم یک دستیار ایرانی در بانک جهانی مستقر سازیم و با توجه به اینکه در گذشته چنین اختیاری به جمهوری اسلامی داده نشده بود، این مساله از اهمیت خاصی برخوردار است.

بانک مرکزی 300 میلیون دلار ضمانت برای بیمه ایران صادر کرد

محسن غرضی، وزیر نفت گفت: مردم خارک در مقابل توطئه‌ها ایستاده‌اند و عراق از طریق هوا و با موشک یکی دو تانک و یا لوله را در طول تهاجم‌هایش توانسته است بزند، ولی مردم آنجا آنچنان حفاظتی ایجاد کرده‌اند که دشمن متجاوز هرگز در مقابل اراده مردم آنجا تاب مقاومت ندارد.

بیش از 4 کشتی بین 250 هزار تا 500 هزار تنی در خارک بود و بیش از 30 کشتی ثبت‌نام کرده بودند وضع خارک از همه اوقات بهتر است.

کشتی‌های کمپانی نفت‌کش حدود یک ماه پیش قیمت بارگیری را در خارک تا 6 برابر بالا بردند که از دو طریق با آن مقابله شد: یکی از طریق کمک کشتی‌های خودمان به خریداران و دیگری اینکه خریداران نفت خودشان کشتی خریدند و این مشکل حل شد.

وزیر نفت ادامه داد: مساله دیگر بیمه‌‌گرانی که جانشین و همکاران استعمارگران هستند، یک دفعه قیمت بیمه را از یک درصد به 7 درصد بالا بردند و وزارت نفت و بیمه ایران اعلام کردند که ما قیمت بیمه را یک درصد قبول می‌کنیم و سپس با رادیوهای بیگانه تبلیغات کردند که شرکت‌های بیمه ایران در سطح جهانی اعتبار ندارند و برای خنثی کردن این توطئه نیز بانک مرکزی ایران 300 میلیون دلار ضمانت اجرایی اعتبارات بیمه ایران را در خارج از کشور بالا برد و این مشت دیگری به دهان یاوه‌گویان بود.

22 شهریور 1371؛ دلایل ممنوعیت صید ترال اعلام شد

در پی اعتراض جمعی از صیادان مهاجر مقیم بوشهر نسبت به تصمیم شیلات درخصوص ممنوعیت صید ماهی به روش ترال، سازمان تحقیقات و آموزش شیلات ایران طی گزارشی اثرات زیان‌آور تور ترال بر آبزیان و دریا را تشریح کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: تور ترال که در اصلاح به معنای تور کیسه‌ای می‌باشد نوعی وسیله صید است که از حدود 30 سال پیش توسط شناورهای خارجی در خلیج فارس متداول شده است. گرچه تور ترال دارای انواع مختلف است، ولی رایج‌ترین آن ترال کف است. این شیوه جدید که در حال حاضر در اغلب نقاط دنیا تجدید و یا ممنوع شده است، روش بسیار ساده و نسبتا مکانیزه‌ای است و به همین دلیل رغبت صیادان برای استفاده از این روش بیش از سایر روش‌هاست.

همچنین این روش صید ابزاری می‌شود که در مدت زمانی اندک نسل آبزیان به‌خصوص آبزیان کفزی را از بین خواهد برد.

سازمان شیلات ایران نیز در راستای حفظ آبزیان در خلیج فارس اقدام به ممنوعیت صید ماهی به روش ترال کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید