نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 5 مهر

پرواز تاریخی بورس تهران

کدخبر: ۴۴۳۴۵۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
پرواز تاریخی بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

پنجم مهر 1361؛ کارخانه‌های بنیاد مستضعفان سودآور شده‌اند

کارگران سختکوش 110 کارخانه وابسته به بنیاد مستضعفان در نبرد اقتصادی با کفر جهانی به سرکردگی امپریالیسم آمریکا با 5300 میلیون ریال عواید تولیدات خود، نقش قابل‌توجهی در کاهش یک میلیارد و 300 میلیون ریال زیان انباشته بنیاد مستضعفان در سال 60 ایفا کردند.

محمود کریمی، سرپرست بنیاد مستضعفان به مناسبت چهارمین روز از هفته جنگ که روز جنگ اقتصادی – فرهنگی کفر جهانی نامیده شده است، طی مصاحبه‌ای ضمن عنوان این مطلب افزود: در نتیجه حضور فعال کارگران سخت‌کوش و تلاشگر ما در نبرد اقتصادی با کفر جهانی، کارخانه‌های ویران بنیاد مستضعفان که دستاورد شوم رژیم گذشته برای ما بود، امروز در پرتو عنایات الهی و رهبری‌های مدبرانه امام خمینی پس از گذشت دو سال از جنگ تحمیلی، با شتاب فزاینده‌ای با افزایش تولیدات خود اغلب سودآور شده‌اند.

وی افزود: در جریان جنگ تحمیلی تاکنون مقادیر زیادی از تجهیزات تعمیراتی بنیاد به ارزش 70 میلیارد ریال در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

ضمنا در عملیات بیت‌المقدس نیز بیش از 50 میلیون ریال از محصولات آب‌میوه صد درصد خالص کارخانه‌ها وابسته به بنیاد مستضعفان، برای استفاده رزمندگان اسلام به جبهه‌های جنگ ارسال شده است.

ایران، ضرر و زیان وارده به کشاورزی را از آمریکا مطالبه کرد

علی آهون منش، معاون حقوقی و پارلمانی و سرپرست آموزش وزارت کشاورزی و حجت‌الاسلام صدرالدین شریعتی، مدیرکل حقوقی و پارلمانی این وزارتخانه ضمن تشریح برنامه‌های وزارت کشاورزی در رابطه با سوم مهرماه (روز نبرد اقتصادی) آخرین اقدامات ایران را در رابطه با دعاوی وزارت کشاورزی علیه آمریکا در چارچوب بیانیه الجزایر اعلام کردند.

شریعتی گفت: پس از اسلام بیانیه الجزایر به‌منظور حل و فصل اختلافات بین دولت ایران و ایالات‌متحده آمریکا، وزارت کشاورزی ایران 5 دعوی علیه ایالات‌متحده آمریکا در دیوان داوری لاهه مطرح کرد که از پنج دعوی و دادخواست آن علیه دولت آمریکا بوده و سه دعوی آن علیه اتباع و شرکت‌های خصوصی آمریکایی که در حال حاضر دو پرونده مطروحه علیه دولت در حال تبادل لوایح و نزدیک به رسیدگی نهایی است. همچنین تعداد 11 دادخواست از دعاوی زیر 250 هزار دلار از طریق دولت آمریکا علیه وزارت کشاورزی و موسسات تابعه مطرح که به کلیه آنها پاسخ لازم مبنی‌بر رد دعوی تهیه و به دیوان داوری لاهه ارسال شده است.

دولت آمریکا نیز 8 فقره دادخواست علیه وزارت کشاورزی ایران و موسسات تابعه با ارقام خواسته بیش از 25 هزار دلار به دیوان داوری لاهه ارائه کرده که پس از ابلاغ به این وزارت علاوه‌بر تهیه دفاعیه و رد ادعای واهی آنان 8 دادخواست متقابل مبنی‌بر تقاضای خسارات وارده در اثر عدم اجرای صحیح قرارداد، همراه دفاعیه به دادگاه لاهه ارسال شده که تحت بررسی و تبادل لوایح است.

همچنین دادخواستی با مشارکت دیگر وزارتخانه‌های دولتی مبنی‌بر خسارات ضرر و زیان‌های وارده به کشاورزی ملت ایران در اجرای کودتای آمریکایی ننگین 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران تهیه و به دادگاه لاهه تقدیم شده است.

علائم مرگ کرونا در بازار نفت/در اکوایران ببینید:

پنجم مهر 1371؛ بازگشت سرمایه در صنعت سیمان یکساله است

کمبود دو تا شش میلیون تن سیمان در سال، اجرای بسیاری از پروژه‌های اقتصادی کشور را به عقب انداخته است. 

وزیر صنایع گفت: اگرچه تولید کارخانه‌های سیمان کشور افزایش یافته است اما این میزان جوابگوی نیاز سرعت سازندگی نیست.

وی با توجه به سودآوری سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های سیمان، بیان کرد: اگر مدیریت خوب اعمال شود، برگشت سرمایه در این صنعت یکساله خواهد بود.

محمدرضا نعمت‌زاده به اشاره به عمر 60 ساله صنعت سیمان در کشور گفت: با 20 طرحی که هم‌اکنون در دست اجرا داریم، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار بیش از گذشته بوده است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون 900 میلیون دلار در این طرح‌ها پیش‌بینی و بیش از نیمی از آن گشایش اعتبار شده است.

پنجم مهر 1391؛ پرواز تاریخی بورس تهران

بورس تهران شاهد رکوردشکنی تاریخی بود، روند رو به رشد بازار سرمایه که از نیمه دوم مردادماه امسال آغاز شده است، اینک شاخص را به نقطه اوج 46 ساله خود رسانده است. دیروز شاخص کل با ثبت 1.32 درصد بازدهی با رشدی بالغ‌بر 359 واحد به مرز 27 هزار و 440 واحد رسید. مرزی که تاکنون به آن دست نیافته بود.

بیشترین میزان شاخص پیش از این در فروردین‌ماه امسال به 27 هزار و 281 واحد به ثبت رسیده بود. شاخص کل بورس دیروز با اتکا به برنامه خصوصی‌سازی بزرگ صنعت فولاد در هفته آینده و انتظار برای ارائه گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورس و تاثیر مثبت رشد دلار بر میزان فروش و سودآوری شرکت‌ها توانست به این سطح تاریخی دست پیدا کند. به این ترتیب بازدهی بازار سهام در سال 91 به سطح 5.9 درصد رسید.

بورس تهران دیروز شاهد رشد میزان معاملات نیز بود، امری که علی صحرایی، معاون بورس اوراق بهادار تهران آن را نشانه‌ای از آن دانست که مردم پول‌های جدیدی وارد بازار سرمایه کردند و تلویحا به معنای سود بازار سرمایه از رکود بازار مسکن است؛ چراکه دیروز در کنار بورس تهران بازارهای سکه و ارز نیز رکوردشکن ظاهر شدند.

هشدار لاریجانی درباره رشد نقدینگی

اگر تولید دچار رکود شود، رشد نقدینگی در بازار سیاسی می‌شود. این تازه‌ترین هشدار رئیس مجلس نسبت به رشد بی‌سابقه نقدینگی در کشور است. علی لاریجانی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران با انتقاد از رشد نقدینگی در کشور افزود: از سال‌ها پیش هم گفته می‌شد رشد نقدینگی ممکن است برای ما مشکل ایجاد کند.

این البته اولین انتقاد او نسبت به رشد نقدینگی و تورم حاصل از آن نیست.

لاریجانی یک هفته پیش نیز «نقدینگی» را دلیل اصلی مشکلات بازار «سکه و ارز» خوانده و گفته بود: مقدار زیادی از مشکلات موجود اقتصادی کشور به رشد بی‌سابقه نقدینگی مربوط است.

لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در پردیس علوم دانشگاه تهران، با اشاره به وجود چالش‌های اقتصادی در کشور به رشد نقدینگی ظرف 7 تا 8 سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این سال‌ها نقدینگی از 65 هزار میلیارد تومان به 395 هزار میلیارد تومان رسیده است. البته اگر رشد نقدینگی مواجه با رونق تولید در صنعت، کشاورزی و دامداری باشد، تولید را افزایش خواهد داد، اما اگر شرایط در برخی از زمینه‌های تولید دچار رکود باشد، رشد نقدینگی به بازار روانه خواهد شد.

او اضافه کرد: در سال‌ها پیش گفته می‌شد که رشد نقدینگی می‌تواند ضایعاتی را در کشور ایجاد کند؛ روزی به سمت ارز، روزی به سمت طلا و روز دیگر به سمت مسکن سیال می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید