نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 16مهر

نرخ ارز از 12 به 2 نرخ کاهش یافت!

کدخبر: ۴۴۵۷۳۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 16 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
نرخ ارز از 12 به 2 نرخ کاهش یافت!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.


همچنین بخوانید:

>>> جهش خیره کننده 3 ارز دیجیتال در بازار امروز


16 مهر 1371؛ نرخ ارز از 12 به 2 نرخ کاهش یافته است

با برنامه‌ریزی انجام‌شده، تعداد نرخ ارز از 12 نرخ عملا به 2 نرخ کاهش یافته و برای یک نرخی شدن نیز زمینه‌های لازم فراهم است و به‌زودی نرخ ارز به‌صورت واقعی و واحد خواهد شد.

حسین عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی در مراسم روز بانکداری که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: جنگ امروز بر سر تقسیم بازارهای دنیا است. در این راستا، مبارزه اقتصادی ما به سمتی پیش می‌رود که در نهایت به رشد دست یابیم. لذا اصلاحات که در طی چند سال اخیر از نظر اقتصادی رخ داده، باعث شده است که ما به تعریف جدیدی در زمینه عرضه و تقاضای کالا دست یابیم.

عادلی آنگاه با اشاره به جذب منابع در بانک‌ها گفت: بانک و سیستم بانکی ما باید با جذب منابع موجود در کشور، منابع خود را افزایش دهد. لذا گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شده و از سال 68 تا 71 منابع بانک دو برابر افزایش یافته و از 11 هزار میلیارد ریال به 25 هزار میلیارد ریال رسیده است.

یعنی بانک‌ها ارزش و قدرت خرید پول مردم را برای آنها حفظ کردند و توانستند مردم را قانع کنند که به جای خرید کالای کاذب با پول خود و ایجاد تورم، آن را برای سرمایه‌گذاری‌های کلان به بانک‌ها بسپارند.

در بخش تسهیلات نیز میزان رشد بیش از مقدار جذب سپرده‌هاست و تسهیلات ما از حدود 7 هزار میلیارد ریال به 19 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: ازسوی دیگر ارقام سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش صنعت 150 درصد و در بخش کشاورزی 105 درصد طی سال‌های 68 تا 70 رشد پیدا کرده که این نشان‌دهنده تزریق پول توسط بانک‌ها در این زمینه است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه به سیاست منطقی کردن نرخ ارز اشاره و اظهار کرد: درخصوص ارز خوشبختانه توانستیم یک سیستمی را در کشور برقرار کنیم که این سیستم به‌صورت کاهش تعدد نرخ ارز و منطقی کردن نرخ آن تجلی یافت.

تعدد نرخ‌ها از 12 نرخ عملا به 2 نرخ کاهش یافت و برای تک‌نرخی کردن آن نیز برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت گرفته و به زودی نرخ واقعی ما اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: ارزش برابری پول یک کشور آینه تمام نمای فعالیت‌های اقتصادی کشور است. نمی‌شود در یک کشوری هزار نوع تحول فکری و اجتماعی اتفاق بیفتد ولی نرخ برابری پولش با خارج یکسان باشد.

ازسوی دیگر ما اگر هر لحظه به واقعی شدن نرخ ارز فکر کنیم به درست شدن وضع اقتصادی کشور اندیشیده‌ایم، روزی که ورود و خروج ارز را در بهمن‌ماه سال 69 آزاد کردیم، همه از این ترس داشتند که سرمایه‌ها از کشور خارج شود.

ولی عملا در 6 مناه اول یک میلیارد دلار و در طول 4 سال 4 میلیارد دلار سرمایه ارزی نقدی از خارج وارد شد.

سال گذشته 28 میلیارد دلار واردات داشتیم که سیستم رسمی ما تنها 21 میلیارد دلار آن را وارد کرد و بقیه حاصل همین آزاد گذاشتن ورود و خروج ارز بود.

وی همچنین گفت: امروز سیستم بازار ارزی ما مکمل نیازمندی‌های کشور است و این جزو افتخارات مدیریت ارزی کشور محسوب می‌شود.

16 مهر 1381؛ سازمان صنایع ملی در آستانه انحلال کامل قرار گرفت

سازمان صنایع ملی ایران با واگذاری همه شرکت‌های زیر پوشش به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی به‌زودی منحل می‌شود.

محسن رادنیا، مدیرعامل سازمان صنایع ملی ضمن اعلام این خبر افزود: سازمان‌های یادشده نیز به شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ملی ایران وکالت داده‌اند تا شرکت‌های تحویلی به آنها را که در قالب طلب از دولت بوده به بخش خصوصی واگذار کند.

وی افزود: شورای سازمان صنایع ملی ایران پیشنهاد انحلال این سازمان را به دولت داده که نتیجه آن در دو تا سه ماه آینده مشخص خواهد شد.

رادنیا گفت: تعداد کل شرکت‌های این سازمان در پایان سال 79 معادل 182 شرکت بوده که این رقم در پایان سال گذشته به 100 شرکت رسید و در نیمه اول امسال همه آنها واگذار شد.

ترجیح افغانی‌ها به استفاده از روپیه پاکستان

برای خرید یک خودرو یا اجاره‌ خانه در افغانستان لازم است کوهی از اسکناس‌های افغانی هزینه شود، بنابراین تعجب ندارد که بسیاری از تجار ترجیح دهند به جای افغانی (پول جدید افغانستان) با روپیه پاکستان یا حتی بهتر از آن با دلار آمریکا معامله کنند.

نوسانات روزانه ارزش پول افغانستان در برابر ارزهای معتبر می‌تواند دلیل دیگری برای روی آوردن به دلار آمریکا باشد.

به‌دنبال به جریان افتادن واحد پول جدید افغانستان در بازار با همان نام قبلی یعنی «افغانی» ارزهای دیگر چون «روپیه» و «دلار» در این کشور جنگ‌زده ابزار دادوستد مردم شد. قرار است اسکناس‌های جدید افغانی که ارزش آن یک هزارم «افغانی»های قبل است، در میان صرافان خصوصی این کشور توزیع شود.

این اسکناس‌ها حداکثر دو تا سه هفته آینده در سراسر افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگزین مقادیر زیادی از اسکناس‌های تقلبی قبلی می‌شود.

مسوولان افغانستان امیدوارند که پول جدید بتواند به ثبات اقتصادی این کشور و جلب سرمایه‌گذاری خارجی کمک کند.

خریداران برای تهیه یک دستگاه تلویزیون رنگی 21 اینچ «سونی» که بهای آن 300 دلار است به 13 میلیون و 800 هزار افغانی نیاز دارند.

16 مهر 1391؛ آغاز خرید و فروش ارز با نرخ مبادله

با گسترده‌تر شدن دامنه فعالیت مرکز مبادلات ارزی به تعداد زیادی از بانک‌های کشور دستورالعمل اجرایی نحوه خرید و فروش ارز به نرخ مبادله‌ای برای ابلاغ به سایر بانک‌ها به‌طور رسمی ازسوی بانک مرکزی اعلام شده است.

با شروع آغاز به کار فعالیت این مرکز ازسوی مهرماه تنها دو بانک ملت و کشاورزی سکان تبادلات و انتقال ارزی با بانک مرکزی برای متقاضیان را در دست داشتند، اما اندک اندک تعداد بانک‌های مرتبط با این مرکز افزایش یافت. در حال حاضر تعداد بانک‌های دخیل در این طرح به 22 بانک رسیده است و بانک مرکزی متقاضیان را به بانک‌های طرف حساب خود ارجاع می‌دهد با فراهم آمدن استفاده اولویت ششم از ارز مبادله‌ای نیز، متقاضیان بیشتر به جمع واردکنندگان خواهند پیوست.

بانک مرکزی شرایط لازم برای خرید ارز، اعم از اسکناس و حواله‌های وارده با منشا خارجی در دست مردم را فراهم کرده است. دارندگان ارز (اشخاص حقیقی و حقوقی) می‌توانند ارز خود را به نرخ ارز غیرمرجع (مبادله‌ای) براساس دستورالعمل ابلاغی به بانک‌ها و از طریق بانک‌های عامل و دیگر بانک‌های مستقر در مرکز مبادلات ارزی و صرافی‌های مجاز به فروش برسانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید