چطور فناوری بلندگو های تحت شبکه باعث تحول در سیستم پیجینگ شد؟

کدخبر: ۴۲۷۴۶۳
بلند گوهای تحت شبکه در نمونه های ساخته شده مشابه بلندگوهای رایج در بازار هستند با این تفاوت که دارای یک برد الکترونیکی هستند که امکان ارسال و دریافت صدا بر روی بستر شبکه را فراهم می سازد.
چطور فناوری بلندگو های تحت شبکه باعث تحول در سیستم پیجینگ شد؟

 بلندگوهای با توان حداکثر 30 وات می توانند از PoE استاندارد به جهت تامین برق استفاده نمایند، البته لازم است که بدانیم برخی از سوئیچ های استاندارد در دنیا می توانند 90 وات خروجی داشته باشند یعنی می توانیم بلندگو هایی با توان 90 وات به آن ها متصل کنیم ولی با توجه به گران بودن این سوئیچ ها برای بلندگو های با توان بیشتر می توان از PoE Injector به همراه آداپتور های با توان بیشتر استفاده کرد. بلندگو های IP همانند یک داخلی در مرکز تلفن و یا سیستم مانیتورینگ تحت شبکه رجیستر می شوند.

بلندگوی سقفی تحت شبکه و کاربرد آن در محیط های اداری

برای بلندگو های سقفی تحت شبکه در مکان هایی که ارتفاع سقف در آنها 3 متر می باشد بهتر است حداکثر توان خروجی 5 و 10 وات باشد ولی در سالن ها ، لابی ها و سازه های با ارتفاع سقف بالای 3 متر می توان از بلندگو های با توان 15 الی 30 وات نیز استفاده کرد. دلیل عدم استفاده از بلندگو های با توان بیش از 5 و 10 وات در مکان های با ارتفاع بیش از 3متر ، تولید صدای آزار دهنده می باشد. مساحت تحت پوشش در بلندگو های سقفی تحت شبکه متناسب با شلوغی و نویز محیط می تواند از 20 الی 60 متر مربع باشد. حداکثر فاصله طولی بلندگو های سقفی از یکدیگر در محیط های مستطیلی شکل بین 8 الی 10 متر می باشد.

بلندگوی سقفی

بلندگوی ستونی تحت شبکه جایگزینی برای سیستم های صوتی

اسپیکر های ستونی تحت شبکه در دو نوع Outdoor و Indoor تولید می شوند و مناسب برای محیط های با وسعت بالا و شلوغ می باشد. در محیط های شلوغ و با نویز محیطی بالا که جمعیت زیادی در آنها در حال رفت و آمد می باشند بهتر است از تعداد بلندگو های ستونی بیشتر با توان پایین استفاده نمائید تا علاوه بر پخش یکنواخت صدا از تولید صدای بلند که باعث اذیت سیستم شنوایی انسان می گردد جلوگیری نمائید. مساحت تحت پوشش در اسپیکر های ستونی تحت شبکه متناسب با شلوغی و نویز محیط می تواند از 50 الی 150 متر مربع باشد. حداکثر فاصله طولی بلندگو های ستونی از یکدیگر در محیط های مستطیلی شکل بین 10 الی 15 متر می باشد.

بلندگوی ستونی

بلندگوهای شیپوری و کاربرد آن در محیط های کارگاهی و فضای باز

بلندگوی شیپوری تحت شبکه مناسب برای استفاده در محیط های باز و کارگاهی می باشد . بلندگوی شیپوری نوع خاصی از بلندگوهاست که با استفاده از یک المان شیپوری اکوستیک می تواند صدای تولید شده در درایور را به طور موثر افزایش دهد. در شکل معمولی بلندگو های شیپوری ، ساختار آن شامل یک درایور فشرده سازی صدا می باشد که از طریق ویبراتور مگنت فلزی، صدا را از طریق دیاگرام فلزی کوچکی در شیپور منتشر می کند.

بلندگو های شیپوری در صورت تامین برق از طریق PoE می تواند 30 وات موثر صدا را تامین نماید ولی در صورت نیاز به توان بیشتر می بایست از آداپتور به عنوان منبع تغذیه استفاده کرد. جنس فایبر گلاس بلندگو های شیپوری امکان استفاده از این محصول را در محیط های مرطوب و دارای خورندگی بالا را فراهم نموده است . بلند گو های شیپوری ضد آب و مناسب استفاده در محیط های بیرونی و یا داخل سوله های تولید می باشد.

بلندگوی شیپوری

نحوه استفاده از بلندگو های شبکه در سرور پیجینگ تحت شبکه

سرور پیجینگ تحت شبکه جوان پردازش با بهره گیری از امکانات  هسته ی مرکز تلفن برای سیستم های پیجینگ تحت شبکه طراحی و سفارشی سازی شده است.

ویژگی های سرور پیجینگ جوان پردازش

• امکان استفاده به عنوان مرکز تلفن و کال سنتر

• امکان تعریف داخلی پیجینگ برای المان هایی نظیر بلندگو های تحت شبکه ، اینترکام های تحت شبکه ، آمپلی فایر های تحت شبکه و مبدل های آنالوگ به SIP

• امکان پخش اذان خودکار بر حسب موقعیت جغرافیایی و ساعت محلی

• امکان پخش موسیقی

• فعالیت در مد سیستم هشدار و اعلام خطر

• دارای 4 پورت شبکه 1000/100/10

• دارای پورت کنسول (RJ45 Type)

• پشتیبانی از VLAN و DHCP

• تنظیمات از طریق WEB  

آیا مرکز تلفن تحت شبکه می تواند جایگزین سرور پیجینگ باشد؟

مرکز تلفن ابزاریست که تماسهای تلفنی درون و بیرون سازمانی را مدیریت می نماید. با توجه به اینکه اساس پیاده سازی سامانه پیجینگ مبتنی بر پروتکل SIP می باشد و تمامی مراکز تلفن تحت شبکه از این پروتکل پشتیبانی می کنند در نتیجه می توان از مرکز تلفن به عنوان سامان مانیتورینگ استفاده کرد. 

با توجه به گسترش روزافزون شبکه های کامپیوتری از یک سو و سوی دیگر پیشرفت مراکز تلفنی و مخابراتی و تلفیق این شبکه های ارتباطی، تمایل موسسات، سازمان ها و شرکت ها به بهره گیری از شبکه IP به عنوان بستر ارتباطی بیشتر از پیش شده است؛ به گونه ای که امروزه کمتر سازمانی در جهان و البته ایران را می توان یافت که بر خلاف این جریان حرکت نماید و برنامه ای جهت بهبود و توسعه مرکز تلفن خود نداشته باشد. سازمان و شرکت هایی هم که به تازگی قصد راه اندازی مرکز تلفنی دارند، در صورت شناخت درست از مزایا و امکانات این تکنولوژی جدید، به طور قطع به جرگه گسترده خریداران مرکز تلفن تحت شبکه خواهند پیوست.

مرکز تلفن بسته به نوع اندازه سازمان می تواند کم ظرفیت و پرظرفیت باشد. مراکز تلفن پرظرفیت دارای تعداد کاربران بیشتری هستند و به طبع به همین دلیل می توانند تعداد تماس همزمان بیشتری را ایجاد و مدیریت نمایند. مرکز تلفن می تواند به عنوان بخشی از ابزار ارتباط با بیرون از سازمان نظیر ایمیل مورد استفاده قرار بگیرد . مثلا در سازمان های دولتی می تواند پلی برای ارتباط با دیگر سازمان ها و یا ارباب رجوع باشد. محبوبیت مراکز تلفن در جوامع امروزی به طور فزآینده ای در حال افزایش است چرا که بسیاری از شرکتها و سازمان های دولتی به متمرکز نمودن خدمات و پشتیبانی مشتریان و ارباب رجوع روی آورده اند.  

چرا بهتر است به جای آمپلی فایر تحت شبکه از اسپیکر تحت شبکه استفاده کنیم؟

اساس کار آمپلی فایر تحت شبکه، تقویت سیگنال های ضعیف صدای منتقل شده در بستر شبکه می باشد. نام های دیگری که به جای آمپلی فایر تحت شبکه کاربرد دارد عبارتند از، آمپلی فایر IP، آمپلی فایر SIP، آمپلی فایر VoIP

میزان تقویت صدا در آمپلی فایرهای تحت شبکه متفاوت است. در آمپلی فایر های IP ، صدا از بستر شبکه وارد می شود و بعد از تقویت شدن به سمت خروجی ارسال می گردد. اصولا خروجی آمپلی فایر های تحت شبکه، بلندگو های آنالوگی هستند که به نسبت توان آمپلی فایر تغذیه می شوند. 

کاربرد آمپلی فایر های تحت شبکه 

1. به صورت آمپلی فایر تعبیه شده در بلندگو های تحت شبکه 

2. تغذیه بلندگوهای آنالوگ در توان های بالا 

آمپلی فایر های تعبیه شده در بلندگو های آنالوگ اصولا در توان های پایین تری صدا را تقویت می کنند، به طور مثال در بلندگو های سقفی ، استاندارد توان خروجی، 5 الی 7 وات می باشد. با توجه به اینکه توان مصرفی در بلندگوهای تحت شبکه زیاد نیست، می توان جریان مصرفی آن ها را از جریان برق روی شبکه (PoE) تامین کرد. 

برای آمپلی فایر های با توان بالا، از جریان برق 220 ولت استفاده می شود. برای تغذیه مدار آمپلی فایر های تحت شبکه نیاز به ترانس های تقویت دوبل می باشد که بتوانند صدای ورودی از بستر شبکه را به سمت بلندگو ها هدایت کرد. با توجه به وزن و اندازه ترانس های تغذیه، سعی می شود تا در طراحی آمپلی فایر های تحت شبکه، حداکثر توان را بین 200 الی 400 وات در نظر گرفت. 

بر خلاف آمپلی فایر های آنالوگ که مجبور هستیم از چندین دکمه سخت افزاری برای زونبندی استفاده نمائیم، در آمپلی فایر های IP این کار به صورت نرم افزاری انجام می گردد، به دلیل کاهش سیم کشی، این نوع آمپلی فایرها عمدتا در نوع تک زون و دو زون تولید می شوند. 

توجه کنید که دلیل اصلی استفاده از آمپلی فایر تحت شبکه، نبود کابل کشی شبکه برای استفاده از بلندگو های تحت شبکه و یا استفاده از بلندگوهای شیپوری با توان بیش از 60 وات می باشد. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید