رئیس اتاق بازرگانی: اقتصاد کشور نیازمند این تعداد بانک نیست

کدخبر: ۳۰۸۴۷۹
اقتصادنیوز: رییس اتاق بازرگانی اظهار داشت: واقعیت این است که بخش مالی به هیچ وجه تناسبی با کیک اقتصادی ندارد و همین امر باعث بهم‌ریختگی مالی و گسترش رانت و فساد گردیده، البته این میراثی است که از گذشته به جای مانده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور همتی رئیس بانک مرکزی در حال برگزاری است رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن خیر مقدم به رئیس بانک مرکزی با اشاره به لغو مراسم روز ملی صادرات ابراز امیدواری کرد که رئیس سازمان توسعه تجارت در این خصوص توضیحاتی ارائه کند.

شافعی سپس با تشکر از همتی به سبب سامان دادن به بازار ارز گفت: کمیته ارزی اتاق و بانک مرکزی با تعامل و همفکری یکدیگر تا حدودی توانستند هیجانات بازار ارز را کنترل کنند که این نتیجه گفت‌وگو و تعامل بین این دو حوزه است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه و پویایی ما ابتدا به پیش‌نیازهایی مانند بانک‌ها نیاز داریم بانک‌ها شریان اصلی اقتصاد هستند و خون تازه در آنها می‌تواند کمک بسزایی در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد به همین جهت باید فعالیت آنها را زیر نظر گرفت و با تدبیر توسعه‌گرایانه آنها را هدایت کرد. کشورهایی که بانک‌ها را به سمت فرآیند تولیدی و توسعه هدایت کردند توانستند موفقیت‌های خوبی را در اقتصاد داشته باشند اما کشورهایی که اختیارات افسارگسیخته و بدون چون و چرا به این نهاد واگذار کردند نتوانستند توفیقی به دست آورند.

وی ادامه داد: علاوه بر بحث نظارتی بحث اندازه مالی از کیک اقتصاد کشور موضوع مهمی است واقعیت این است که بخش مالی به هیچ وجه تناسبی با کیک اقتصادی ندارد و همین امر باعث بهم‌ریختگی مالی و گسترش رانت و فساد گردیده، البته این میراثی است که از گذشته به جای مانده است

وی با اشاره به تاسیس بانک‌های خصوصی در برنامه سوم گفت: پس انداز مالی ایجاد رشد و توسعه و جلوگیری از ضرر و زیان جامعه از اهداف تاسیس این بانک‌ها بود حال سوال اینجاست که چرا این مهم تحقق پیدا نکرده است؟ چرا قانون‌گذاران به دنبال بررسی علل آن نیستند؟ هر چند در این مدت شا هد بودیم که آقای همتی به طور جد پیگیر ادغام موسسات مالی بود که امیدواریم کسری آنها از جیب مردم پرداخت نشود.

وی با اشاره به تامین نیازهای مالی از محل بازار پولی – مالی گفت: بنا به نظر کارشناسان بازار سرمایه باید محل تامین نیازهای مالی بنگاه‌های اقتصادی باشد و بانک‌ها به دنبال اهداف توسعه‌گرایانه هستند اما همه ما می‌دانیم بازار سرمایه کشور آن پویایی لازم را ندارد و بانک‌ها باید این وظیفه را در قالب تسهیلات بلندمدت با نرخ بهره جهانی و رقابتی پرداخت کنند.

وی با اشاره به لزوم استقلال بانک مرکزی گفت: بارها به این مساله پرداخته شده که بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد حال اگر چنین چیزی وجود ندارد درخواست ما این است که حداقل مدیران استقلال رای خود را نشان دهند و از آن دفاع کنند. منابع ملی باید خط قرمز مدیران بانک مرکزی باشد. بانک مرکزی دارای یک سری ابزار است تا به واسطه آن سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی را اجرا کنند رشد پایه پولی در بسیاری از کشورها وجود دارد ولی لزوما باعث تورم نمی‌شود این مورد به سطح اعتماد جامعه و سیاست‌گذاری‌ها بستگی دارد که امیدواریم اعتماد جامعه به بانک مرکزی برگردانده شود.

وی افزود: کلیت سیستم بانکی کشور باید به دنبال یک سیاست پولی باشد نه اینکه بخشی از آن به دنبال اهداف و سود باشند و به مصالح ملی ضربه بزنند. ابزارها نباید خود هدف باشند، حجم اقتصاد ایران نیازمند این تعداد بانک نیست. رقابت ناسالم بین آنها می‌تواند به کشور ضربه بزند، حجم چک‌های برگشتی نشان می‌دهد کمبود نقدینگی تبدیل به گلوگاه اقتصادی کشور شده که بخش مهمی از آن در قالب طلب پیمانکاران از وزاراتخانه‌ها و شهرداری‌ها است.

وی در پایان گفت: شرایط تحریمی در یک سال اخیر  فشارهای زیادی به حوزه پولی و مالی وارد کرده و تنگناهای اقتصادی کشور به سبب تحریم‌ها بیشتر شده است برگزای جلسات متعدد بین کارشناسان بخش خصوصی با مدیران بانک مرکزی توانسته تا حدودی مشکل گشا باشد و امیدوارم این جلسات و همفکری‌ها بیشتر شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید