قراردادهای خارجی خودروسازان در سال 94/سال بازگشت غول‌ها

کدخبر: ۱۴۰۳۲۰
اگر سال 1391 سال خداحافظی بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروساز اروپایی و آسیایی از بازار ایران بود سال 1394 سال سلام دوباره بسیاری از این شرکت‌ها و همچنین شرکت‌های جدید بود.
قراردادهای خارجی خودروسازان در سال 94/سال بازگشت غول‌ها
امین آزاد:

اگر سال 1391 سال خداحافظی بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروساز اروپایی و آسیایی از بازار ایران بود سال 1394 سال سلام دوباره بسیاری از این شرکت‌ها و همچنین شرکت‌های جدید بود.

به گزارش اقتصادنیوز، درست پس از توافق هسته‌ای ایران یکی‌یکی از بسیاری از شرکت‌ها خبر می‌رسید که تمایل دارند به ایران بازگردند. تنها شرکتی که ایران را ترک نکرده بود رنو بود که این شرکت هم خبر از سرمایه‌گذاری گسترده در ایران و تمایلش به خرید پارس‌خودرو داد.

از پژو گرفته تا فیات،سوزوکی،مرسدس‌بنز، نیسان و بسیاری از شرکت‌های دیگر گفتند به ایران باز خواهند گشت. البته از این شرکت‌ها دو شرکت پژو و مرسدس بنزیک سال پیش از توافق، شروع به مذاکرات فشرده با طرف ایرانی کرده بودند.

پیش از امضای توافق جامع هسته‌ای گمانه‌زنی می‌شد که شرکت‌های آمریکایی هم وارد صنعت خودرو ایران شوند. کار به جایی رسیده بود که حتی برخی گمانه‌زنی می‌کردند احتمالاً پای خودروسازانی مانند جنرال‌موتورز هم به ایران باز خواهد شد. حتی صحبت از همکاری احتمالی ایران‌خودرو با جنرال‌موتورز به میان آمده بود.

البته کمی بعدتر مشخص شد قرار نیست فعلاً سر و کله شرکت‌های آمریکایی به ایران باز شود، چرا که آمریکایی‌ها تنها به صنایع هوایی خود اجازه همکاری با شرکت‌های ایرانی را داده بودند. البته هنوز یک کورسوی امید برای شرکت‌های آمریکایی وجود داشت و آن شرکت فیات در تملک شرکت‌های کرایسلر،جیپ و دوج آمریکا بود.

کمتر از دو ماه پس از توافق نهایی هسته‌ای محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اکسپوی میلان در پاسخ به این سوال که احتمال همکاری با فیات کرایسلر چقدر است؟ گفته بود: فعلاً همکاری با شرکت‌های آمریکایی به مصلحت نیست.

البته مدتی بعد وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایشی اعلام کرد فیات هم با طرف ایرانی وارد مذاکره شده است. موازی با این مذاکرات، ایران‌خودرو مذاکره با رنو، فولکس‌واگن، سوزوکی و مرسدس بنز را هم در حال پیگیری داشت.

به گزارش اقتصادنیوز، اما سایپایی‌ها تنها زیر سایه پژو و ایران‌خودرو با سیتروئن در حال مذاکره بودند و با رنو هم موازی با ایران‌خودرو مذاکره می‌کردند. در نهایت مشخص شد نه ایران‌خودرو و نه سایپا حاضر به فروش کارخانه به رنو نیستند. چرا که عملاً نمی‌خواهند با یک شرکت جهانی به طور مستقیم در بازار خودرو ایران رقابت کنند.

اولین تفاهمنامه همکاری را پس از چند ماه مذاکره، شرکت دایملر آلمان صاحب شرکت مرسدس بنز با ایران‌خودرو بست. تفاوت این همکاری با گذشته، در نوع همکاری مشترک بود. هاشم یکه‌زارع پس از این توافق گفت روش همکاری با شرکت‌های خارجی تفاوت کرده و آنها باید برای همکاری با ما حاضر به سرمایه‌گذاری مستقیم و همکاری مشترک شوند.

پس از قرارداد مرسدسبنز دومین قرارداد متعلق به قرارداد پژو بود که مشابه قرارداد با بنز از نوع همکاری مشترک بود.سایپا هم فعلاً با رنو و سیتروئن در حال مذاکره است.

در سال 1394 خبر ورود شرکت‌های مختلف به ایران چند ماهی سبب شوک مشتریان برای خرید در بازار خودرو شد با شوکی که در کنار انتظار برای همکاری و ورود محصولات جدید به دلایل دیگری مانند کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و کمبود نقدینگی نیز باز می‌گشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید