بانک مرکزی:

درصد تغییر 12ماهه شاخص بهای تولید کننده به 4.9درصد رسید

کدخبر: ۱۴۰۴۶۹
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: شاخص بهای تولیدکننده در 12 ماه منتهی به اسفند ماه 1394 در همسنجی با سال قبل از آن به میزان 4.9 درصد افزایش یافت.
درصد تغییر 12ماهه شاخص بهای تولید کننده به 4.9درصد رسید

خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در اسفند ماه 1394 به عدد 215.8 رسید که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای تولید کننده (PPI)، تغییر در قیمت هایی را که تولید کننده برای محصولات خود ماه به ماه دریافت می دارد، تعیین می کند. داده ها با استفاده از نظرسنجی های بخش های مختلف از جمله تولید، کشاورزی، معدن و خدمات شهری تعیین می شوند؛ مانند شاخص قیمت فروش، شاخص بهای تولید کننده (PPI)، شاخص قیمت جاری را با یک مقدار پایه به ارزش 100 مقایسه می کند .

برخلاف ارقام خرده فروشی، شاخص بهای تولید کننده (PPI)، شامل مالیات و یا سایر هزینه های حمل ونقل و یا توزیع نمی شود. در حالی که این هزینه ها به طور معمول در حرکت محصولات از طریق زنجیره عرضه، به قیمت اولیه آن اضافه می شوند. افزایش در شاخص بهای تولید کننده (PPI) نشان دهنده اقتصادی در حال گسترش، با اطمینان معقول از ادامه اشتغال برای کسانی است که مشغول به کار در بخش تولید هستند.

شاخص بهای تولید کننده (PPI) ارتباط بالایی با بازار دارد و به آن به طور نزدیکی به عنوان شاخصی از سطح تورم کنونی نگاه می شود. مانند سایر شاخص های تورم، افزایش ارزش PPI می تواند نشانه افزایش در نرخ بهره که برای مبارزه با تورم در نظر گرفته شده، باشد.

شاخص بهای تولید کننده (PPI) اصلی اقلام پر نوسان، نظیر انرژی و مواد غذایی را که می تواند ارقام PPI را دچار تحریف کنند، شامل نمی شود. همچنین باید توجه داشت که گزارش شاخص بهای تولید کننده، اولین گزارش اندازه گیری تورم قابل دسترس در هر ماه است .

شاخص بهای تولید کننده در اسفند ماه 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل به میزان 3.5 درصد افزایش نشان می دهد. شاخص قیمت تولیدکننده ( Producer price index) متوسط قیمت کالاها و خدماتی است که بنگاه ها به ازای تولید کالاها و خدمات دریافت می کنند.

بانک مرکزی پیش از این اعلام کرد: شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دی ماه 1394 به عدد 215 رسید که نسبت به ماه گذشته ( آذر ) 0.6 درصد کاهش داشته است. شاخص یادشده در دی ماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال 1393 افزایش 2.8 درصدی داشت.

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12 ماه منتهی به دی ماه 1394 نسبت به 12ماه منتهی به دی ماه 1393 به میزان 6.2 درصد افزایش نشان می دهد. خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 است.

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در آذرماه پارسال نیز به عدد 216.3 رسید که نسبت به آبان ماه 94، یک دهم درصد افزایش داشت. شاخص مزبور در آذرماه 94 نسبت به ماه مشابه سال گذشته معادل 3.4 درصد افزایش داشته، علاوه براین شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12 ماه منتهی به آذرماه 94 نسبت به 12ماه منتهی به آذرماه 93 نیز به میزان هفت درصد افزایش نشان می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید