فوریت لایحه سرانجام به تصویب مجلس رسید

اصرار دولت جواب داد/ تصویب اولیه 7 منطقه آزاد جدید در مجلس

کدخبر: ۱۴۷۸۱۹
لایحه افزایش شمار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پس از دوبار رد شدن در مجلس نهم، بالاخره در مجلس دهم پذیرفته شد و با رای نمایندگان به بررسی یک فوریتی آن، در جریان تصویب قرار گرفت.
اصرار دولت جواب داد/ تصویب اولیه 7 منطقه آزاد جدید در مجلس

به گزارش اقتصادنیوز امروز نمایندگان مجلس پس از شنیدن سخنان ‌اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با یک فوریت لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند. از 256 نماینده حاضر در جلسه 130 رأی موافق، 100 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع به یک فوریت لایحه مذکور داده شد.

پیش از این دولت یازدهم این لایحه را دو بار دیگر به مجلس نهم فرستاده بود؛ یکبار در آذرماه و دیگری در بهمن ماه سال 94 که در هر دو بار این لایحه به دلایل مختلف در مجلس نهم رد شد.

مخالفان این لایحه به افزایش قیمت زمین در مناطق آزاد، تبدیل شدن این مناطق به دروازه واردات و افزایش بیکاری جوانان استناد می‌کردند. نمایندگان موافق هم که هر دو بار ناکام ماندند به نکاتی همچون لزوم توجه به خواسته مردم در ایجاد این مناطق، معافیت مالیاتی و افزایش صادرات و اختصاص درصدی از درآمدهای این مناطق به محرومان بومی و اشتغال‌زایی مولد اشاره کرده بودند.

با وجود آنکه نمایندگان مجلس نهم دو بار لایحه دولت را رد کردند، اما خودشان در سال 95 در آخرین ماه‌های حضور در بهارستان مساله مناطق آزاد را با ایجاد تغییرات اساسی در لایحه دولت مطرح کردند. اگرچه پیشنهاد دولت ایجاد 19 منطقه آزاد و ویژه بود اما نمایندگان مجلس نهم در بررسی این لایحه پیشنهاد دادند 68 منطقه ویژه اقتصادی دیگر به پیشنهاد دولت اضافه شود. هرچند آن پیشنهاد هیچ‌گاه به جریان تصویب نهایی نیفتاد.

حال با اتمام مجلس نهم، دولت مجددا مساله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را پیش کشید که این بار با موافقت نمایندگان مواجه شد.

در صورت تصویب نهایی این لایحه، مجوز ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه- مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، فارس‌(فسا)، یزد(ابرکوه- میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان غربی (سرو- ارومیه)، خراسان رضوی (خواف- قوچان)،‌ لرستان (خرم‌آباد)،‌ قزوین (تاکستان)، اصفهان (شاهین‌شهر) و البرز (ساوجبلاغ) صادر خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید