معاون نظارت فرابورس از مضرات خرید خودکار می‌گوید

پایان خریدهای فله‌ای در عرضه اولیه

کدخبر: ۴۴۰۵۲۶
اخیرا طبق تصمیمات اتخاذ شده از سوی شرکت فرابورس ایران، شرکت‌های کارگزاری ملزم به حذف قرارداد خرید خودکار عرضه‌ اولیه در خدمات خود شده‌اند. اما این تصمیم به چه دلیل از سوی سیاستگذار اخذ شد؟
پایان خریدهای فله‌ای در عرضه اولیه

سروش خواجه‌حق‌وردی معاون نظارت بازار فرابورس در این باره به «اقتصادنیوز» گفت: به صورت ماهوی یک ایرادی به خرید خودکار در عرضه‌های اولیه وارد است و آن اینکه در عرضه اولیه، در درجه اول به دنبال کشف قیمت سهام ناشری هستیم. وقتی مشتری اعلام موافقت می کند و می گوید من در هر عرضه اولیه و در هر قیمت و میزانی خریدار هستم، عملا اینجا فرایند کشف قیمت تحت تاثیر قرار می گیرد و این سوالات مطرح می‌شود که ایا مشتری حتما مواردی که در خصوص شرکت هست را بررسی کرده؟ و گزارشات مرتبط با آن را خوانده است؟

او ادامه داد: این ایراد به امکانی که توسط برخی کارگزاران و بدون هماهنگی برای عرضه اولیه فراهم شده بود، وارد بود، چون مشتری اصلا نمی دانست سفارش خرید سهام چه شرکتی را به چه حجم و قیمت ارسال می کند که این موضوع کشف قیمت را تحت تاثیر قرار می‌داد. این اقدام آثار دیگری هم به همراه داشت، به عنوان نمونه در فرایندهای افزایش سرمایه باعث افزایش حق تقدم استفاده نشده می شد و مدیریت آن میزان برای شرکت چالش تلقی می‌شد. از سوی دیگر میزان زیاد حق تقدم استفاده منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن روند معاملات سهم تا زمانی که حق‌تقدم‌ها قابل معامله نیستند می‌شد. لذا با توجه به اینکه بعضی از کارگزاری‌ها این امکان را فراهم کرده بودند و هیچ مجوزی برای این بخش از بورس یا سازمان دریافت نکرده بودند از آنها خواسته شد تا مقررات را رعایت کنند.

به گفته معاون نظارت فرابورس، لازم است مشخص باشد که مشتری سفارش مربوط به سهام یک شرکت را پس از بررسی با چه قیمتی ارسال کرده است. در بازارهای مالی پذیرفته شده نیست که یک نفر بگوید من سهام هر شرکتی که آمد را با هر قیمت و ریسکی در هر زمان خریدارم. چنین سفارشی در طبقه‌بندی انواع سفارشات استاندارد موجود نیست و برخی کارگزاری‌ها برای اینکه زیرساخت مناسبی برای مدیریت ورودی‌ها به سامانه معاملات برخط خود نداشتند، این امکان را فراهم کرده بودند تا فشار کمتری به سامانه‌ برخط ایشان وارد شود.

در اکوایران ببینید : تحمیل زیان به سهامداران| قیمت گذاری دستوری از شعار تا واقعیت

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید