گزارش «اقتصادنیوز» از حال و هوای بازار ارز و سکه

نرخ دلار تغییر کانال داد /سکه و طلا صعودی شد

کدخبر: ۵۳۶۹۸۸
اقتصادنیوز : قیمت دلار امروز 3 آذر در بازار رسمی تغییر کانال داد و قیمت سکه و طلا صعودی شد.
نرخ دلار تغییر کانال داد /سکه و طلا صعودی شد

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در سومین روز آذر 1401 حکایت از ثبات قیمت دلار دارد.

اسکناس آمریکایی امروز هم در همان محدوده نرخ روز گذشته به فروش  رسید. از نظر معامله گران نوسان محدود نرخ حواله درهم و فشار عرضه در بازار رسمی توسط نهاد مرکزی بازار ساز موجب شده حجم خرید و فروش ها در بازار غیر رسمی کاهش یابد.

نرخ دلار تغییر کانال داد

نرخ دلار و یورو در صرافی ملی امروز یک کانال بالا رفت. نرخ خرید دلار امروز در مقایسه با روز قبل تقریبا 200 تومان رشد کرد و به 30 هزار و 845 تومان رسید.

قیمت فروش اسکناس آمریکایی در معاملات نقدی صرافی ملی امروز از کانال 30 هزار تومان وارد کانال 31 هزار تومان شد و با 31 هزار و 155 تومان به فروش رسید.

قیمت مذکور در مقایسه با روز چهارشنبه 200 تومان رشد کرده بود . قیمت خرید و فروش یورو نیز امروز جهش پیدا کرد و  تغییر کانال داد. قیمت یورو امروز در محدوده 32 هزار و 17 تومان خرید شد و در محدوده 32 هزار و 338 تومان به فروش رسید . 

قیمت دلار توافقی هم امروز مانند نرخ دلار صرافی ملی مسیر صعود را دنبال کرد. اسکناس امریکایی امروز به صورت توافقی در محدوده 33 هزار و 800 تومان بسته شد. روز گذشته دلار توافقی در محدوده 33 هزار و 515 تومان معامله شده بود . 

بازار متشکل ارزی هم امروز مانند روز قبل شاهد پیشروی قیمت دلار بود. نرخ دلار متشکل امروز از کانال 31 هزار تومان وارد کانال 32 هزار تومان شد  و تا 32 هزار و 850 تومان بالا رفت. به عبارت دیگر اسکناس آمریکایی در بازار متشکل ارزی امروز در حدود یک هزار تومان افزایش را ثبت کرد. 

افزایش قیمت طلا جهانی 

بازار جهانی طلا امروز شاهد رشد قیمت طلا بود .قیمت اونس طلا امروز در محدوده 1757 دلار معامله شد. این قیمت در مقایسه با روز قبل 14 دلار افزایش را نشان می دهد. ارزش جهانی دلار کاهش یافت.

صورتجلسه آخرین نشست فدرال رزرو نشان داد که تعداد فزاینده ای از اعضا از سرعت پایین‌تر افزایش نرخ بهره حمایت می کنند. این صورتجلسه که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که فدرال رزرو به طور فزاینده‌ای نسبت به تأثیر سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه اخیر خود بر اقتصاد و تورم کمی نگران شده است.

بانک مرکزی در سال جاری با چهار افزایش متوالی 75 واحدی، نرخ پایه خود را 375 واحد در ثانیه افزایش داد.

قیمت سکه  و طلا صعودی شد

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز  با 1 میلیون و 505 هزار و 900 تومان مبادله شد که نسبت به روز قبل 9 هزار و 400 تومان گران تر بود. سکه بازان هم با توجه به افزایش قیمت طلا در بازار جهانی بار دیگر به سمت قله حرکت کردند. 

قیمت سکه امامی امروز  در حول و حوش 16 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد.این قیمت در مقایسه با روز قبل تقریبا150 هزار تومان رشد کرده بود.برخی از فعالان بازار سکه می گفتند در صورتی که فلز گران بهای داخلی محدوده یاد شده را حفظ کند ممکن است سکه بازان به مرز مقاومتی 16 میلیون و 800 هزار تومان هم نفوذ کنند. 

پس از فروش اوراق دلار و سکه ، زمزمه های از فروش گواهی شمش طلا در بورس کالا در بین  معامله گران بازار طلا و سکه برجسته شد .

امروز مدیرعامل گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران گفت: به‌زودی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس‌کالای ایران راه‌اندازی می‌شود و سرمایه‌گذاران با سرمایه‌های اندک می‌توانند به شیوه‌ای امن و شفاف اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار طلا کنند.

عده ای از معامله گران با اشاره به اوراق سکه در روز های گذشته باور داشتند  تا زمانی که نهاد بازار ساز جهت انتظارات را تغییر ندهد اقدامات اخیر ممکن است صرفا به عنوان یک مسکن کوتاه مدت عمل کند. با این حال باید منتظر ماند و دید آیا این اقدام جدید می تواند نرخ طلا و سکه را کنترل کند یا خیر. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید