هزینه وام مسکن مجردین از 20 میلیون تومان پایین آمد

بیشترین افت هزینه وام مسکن در دو ماه اخیر+نمودار

کدخبر: ۴۴۶۸۹۰
اقتصادنیوز: قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در روزهای پایانی دهه سوم مهر ماه بیشترین افت را در دو ماه اخیر به ثبت رسانده و هزینه وام را برای مجردین به کمتر از 20 میلیون تومان کشانید. این اتفاق نرخ سود را نیز کاهش داده و به حد اقل خود در 10 روز اخیررساند.
بیشترین افت هزینه وام مسکن در دو ماه اخیر+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، در بیستمین روز مهر ماه سال جاری هزینه قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن پس از ده روز دوباره وارد کانال 60 هزار تومان شده و هزینه دریافت وام برای متقاضیان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به طور کلی اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. 

هزینه خریداوراق مسکن در 20 مهر ماه

قیمت هرکدام از اوراق تسه در روز سه شنبه 20 مهر ماه قیمتی معادل با 69 هزار  و 630 تومان داشت. این در حالی بود که در ده روز گذشته سطح این قیمت در کانال 70 هزار تومان قرار داشته که با افت قیمت صورت گرفته در این بازار به کمتر از این حد دست پیدا کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود. 

کاهش قیمت اوراق سبب شد تا مجردها به منظور دریافت وام مسکن در حالی که پیش از این، هزینه مذکور از مرز 20 میلیون تومان عبور کرده بود در این روز 19 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنند.

این رقم برای هزینه وام مسکن متاهلین در سطح 33 میلیون و 420 هزار تومان به ثبت رسیده و کمترین میزان را در ده روز گذشته رقم زده است.

با تغییر هزینه هر کدام از اوراق تسهیلات بانک مسکن در این مدت هزینه نهایی وام مسکن نیز تغییر پیدا میکند. طبق محاسبات پولی که متقاضیان وام باید در طول 12 سال در قبال اخذ وام پرداخت کنند برای متاهلین برابر با 333 میلیون و 345 هزار تومان و برای مجردین معادل با 179 میلیون تومان برآورد شد.

اوراق تسه

نرخ سود موثر وام مسکن در 20 مهر

نرخ سود وام مسکن نیز مطابق با هزینه نهایی وام مسکن به دلیل پرداخت دو هزینه مجزا برای دریافت وام از مدل اسمی خود جدا شده و متناسب با قیمت اوراق تسه تغییر پیدا خواهد کرد.

در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در روز 20 مهر ماه از سطح 22 درصد پایین آمده و در نهایت در 21.5 درصد جای گرفت.

این رقم از سطح اسمی نرخ سود وام مسکن (17.5 درصد) اکنون 4 واحد درصد بیشتر است.

بررسی آمارهای نرخ سود وام مسکن نشان می دهد رقم ثبت شده کمترین میزان نرخ سود در 10 روز گذشته بوده است.

اوراق تسه

بیشترین میزان افت وام مسکن در20 مهر

بررسی آمار هزینه متوسط هرکدام از اوراق تسهیلات بانک مسکن درروز های اخیر نشان می دهد در روز 19 مهر ماه قیمت اوراق برابر با 72 هزار و 100 تومان بوده و در روز بعد معادل با 69 هزار و 630 تومان به ثبت رسیده است.

بررسی رشد این متغیر در روزهای گذشته نشان می دهد هزینه وام مسکن در دو روز گذشته افتی معادل با 6  و 3 درصد داشته است.

بررسی روند این متغیر نشان می دهد این بیشترین میزان افت روازنه هزینه وام در دو ماه اخیر بوده که حاکی از افت سریع این قیمت در ابتدای دهه سوم مهر ماه بوده است.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید