تزریق نقدینگی بانک مرکزی فراتر از 40 همت

رکورد تاریخی بسط پول در بازار باز

کدخبر: ۴۶۱۵۵۶
اقتصادنیوز: بسط پول در بازار باز در هفته منتهی به 22 اذر ماه به بیشترین سطح خود در میان تمام مراحل حراج در این بازار رسید. از سوی دیگر نرخ سود ثابت مانده و اعتبارات قاعده مند در بین بانکی اندکی صعودی شد.
رکورد تاریخی بسط پول در بازار باز

به گزارش اقتصادنیوز ، روند بسط نقدینگی در بازار باز در هفته های اخیر مسیری صعودی داشته و در این هفته به بالاترین میزان خود در تمام مراحل برگزاری بازار باز رسید. این رکوردزنی ها پای ثابت گزارشهای اخیر بانک مرکزی در خصوص بازار باز بوده و هر هفته رکوردجدیدی در زمینه بسط پول در بانک ها را ثبت کرده است.

بازار دیگری که در کنار این بازار در جهت مدیریت نقدینگی بانک ها بانک مرکزی اقدام به داد و ستد با نهادهای مالی می کند بازار بین بانکی است. در حالی که بسط پول در هفته های اخیر بازار باز مسیری افزایشی را از خود برجای گذاشته در بازار بین بانکی در این هفته ها بیشتر شاهد افت تزریق پول از سوی این نهاد بوده ایم.

شرح عملیات انجام شده مالی در بازارهای هفته اخیر نشان از تداوم این روند در هر دو بازار بوده است.

رکوردزنی بسط پول در بازار باز

بانک مرکزی در بازار باز با خرید اوراق از بانک ها اقدام به بسط پول در این نهادهای مالی می کند. به این صورت که بانک ها هر هفته مقداری اوراق را به بانک مرکزی برای خرید پیشنهاد داده و بانک مرکزی با صلاحدید خود با درصدی از آن ها موافقت می کند.

در هفته منتهی به 22 اذرماه 42 هزار و 700 میلیارد تومان اوراق به بانک مرکزی پیشنهاد داده شد که این نهاد با خرید تمام آن موافقت کرد. یعنی 100 درصد کل اوراق.

به طور کلی خرید 100 درصدی اوراق توسط بانک مرکزی نشان دهنده تطابق خواسته های بانک ها با سیاست های بانک مرکزی دارد. به این معنا که در این هفته ها بانک مرکزی اصرار به بسط بالای پول برای برطرف کردن وضعیت وخیم نقدینگی در بانک ها دارد.

به طور کلی اوراق خریداری شده نرخ سودی مشخص و تاریخ سررسیدی معلوم دارند که در هفته های اخیر این تاریخ به دو هفته رسیده است.

نرخ سود اما با وجود ثبت رکورد 20.2 درصدی در هفته قبل دوباره از مسیر صعودی خود بازگشته و به 20.15 درصد تقلیل پیدا کرد. 

تایید درهم به افت دلار/در اکوایران ببینید:

اکنون نیز این نرخ برابر با همین میزان در مرحله چهل و سوم حراج ثبت شده است.

بازار باز

کاهش تب و تاب اعتبارات قاعده مند

در بازار بین بانکی بانک مرکزی رفتاری واکنشی دارد. به این معنا که بانک ها در این بازار درصورت برخورد به کسری از بانک های دارای مازاد اقدام به جذب پول کرده و در نرخ سود توافقی و تاریخ سررسید معلوم این پول را عودت می دهند. غالبا تاریخ سررسید در این بازار کوتاه مدت است. (کمتر از سه روز)

نرخ سود در این بازار اما از طریق بانک مرکزی مشخص می شود که دامنه نوسانی در بین 14 تا 22 درصد دارد.

اعتبارات قاعده مند زمانی است که بانکها از بانک مرکزی اسقراض میکننده که تبعا نرخ سودی معادل با 22 درصد خواهد داشت.

کارنامه دادو ستد مالی در هفته منتهی به 22 اذرماه نشان می دهد در هفته اخیر 2 هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی در این بازار بسط داده شده که 2 هزار و 140 میلیارد تومان آن قبض شده است. با این حال مسیر روند اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی نشان می دهد استقراض بانک ها از بانک مرکزی در این بازار به مراتب کمتر از چند ماه پیش بوده که یکی از مهمترین دلایل آن می تواند رشد معاملات در بازار باز باشد.

بازار باز

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید