یخ بازار بین بانکی در هفته اول زمستان شکست

تاریخ سازی بازار باز در هفته اول دی

کدخبر: ۴۶۴۹۹۳
اقتصادنیوز: در اولین هفته زمستان 1400 بازار باز دوباره داغ شد و روند رکوردزنی های خود را تداوم بخشید. در همین رمینه مقدار بسط رکوردی تاریخی را ثبت کرده و خالص عملیات نیز در سطح بالایی قرار گرفت.
تاریخ سازی بازار باز در هفته اول دی

به گزارش اقتصادنیوز ، رکوردزنی در بازار باز همچنان ادامه دارد . در هفته منتهی به 6 دی ماه حجم خرید اوراق بدهی دولتی به بالاترین میزان خود در تمام هفته های برگزاری بازار باز رسید. در حالی که این آمار در هفته گذشته نیز رکورد بالایی را ثبت کرده بود.

به عبارت دیگر سه هفته مداوم است که بسط پول در بازار باز در حال ثبت رکوردی جدید است.

بالاترین میزان بسط پول در بازار باز

در هفته اول دی ماه بانک مرکزی در بازار باز نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی بسط داده که یک رکورد تاریخی دیگر در این بازار به حساب می آید.

 به طور کلی در این بازار بانک مرکزی در جهت مدیریت نقدینگی بانک ها و نرخ سود بین بانکی اقدام به بسط پول می کند و این مبلغ را هر هفته در سررسید معلوم و با نرخ سود مشخص پس می گیرد.

این سررسید در هفته های اخیر هفت روزه بوده و نرخ سود آن 20.15 درصد بوده است.

در نهایت با توجه به بسط هفته گذشته 57 هزار و 260 میلیارد تومان از نقدینگی در بازار باز جمع آوری شده است. برخی از تحلیلگران در بانک مرکزی اعتقاد دارند آن چه در این محاسبات اهمیت بیشتری دارد مابه التفاوت قبض و بسط پول در هر هفته است.

اکنون این خالص این رقم در سطح 12 هزار و 410 میلیارد تومان بوده که سطح بالایی به شمار می آید. 

در ادامه لازم به ذکر است که این قبض پول در نتیجه بسط نقدینگی ای است که در هفته گذشته در بازار باز صورت گرفته است. به عبارت دیگر در هفته منتهی به 30 آذر ماه بانک مرکزی 57 هزار و 260 میلیارد تومان پول به دارایی بانک ها افزوده کرد که در این هفته با احتساب نرخ سود بازار باز، 230 میلیارد تومان اضافه تر را از بانک ها جمع آوری کرد. 

اکنون با فرض آن که متقاضیان دریافت اوراق همان بانک های هفته پیش باشند واضح است که تقریبا 70 هزار میلیارد تومان دیگر در هفته جاری به نظام بانکی تزریق شده است.

سوال اینجاست که این رشد تزریق و گردش این میزان پول در بانک ها در عرض یک هفته با نرخ سود ثابت، آیا بار افزایش تورمی را در پی نخواهد داشت؟

بازار باز

رشد دوباره اعتبارات قاعده مند 

در این هفته، در بازار شبانه نیز که بانک مرکزی با تعیین نرخ سود کف و سقف سعی در مدیریت و کنترل نرخ بهره دارد، اتفاق مهمی ثبت شد.

به طور کلی بانک های دارای مازاد در این بازار مبلغی را با نرخ سود معلوم و تاریخ سررسید کوتاه مدت در اختیار بانک های دارای کسری قرار می دهند.  این نرخ در دالان 14 تا 22 درصد حرکت می کند که توسط بانک مرکزی تعیین شده است.

در هفته منتهی به 6 دی ماه اعتبارات قاعده مند که نمایانگر میزان استقراش از بانک مرکزی است در این هفته به 5 هزار و 270 میلیارد تومان رسیده که بیشترین میزان در تقریبا یک ماه اخیر بوده است. البته میزان توافق باز خرید در این بازار نشان می دهد تمام این مبلغ در تاریخ مشخص بازخرید شده و مانده آن در این هفته صفر بوده است.

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید