تحلیل معاملات بازار سهام یکشنبه 3 اسفند 99؛

پیش بینی فردا | چهره بورس بی‌روح و خشک می‌ماند؟

کدخبر: ۳۹۴۵۱۱
توصیف ناظران از معاملات امروز بازار سهام خشک و بی‌روح بود. از این منظر، فردا را به تناسب مختصات فعلی نمی‌توان چندان متفاوت از امروز دانست.
پیش بینی فردا | چهره بورس بی‌روح و خشک می‌ماند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، ناظران بازارها را خشک و بی‌روح توصیف می‌کنند و استدلال‌های خود را در بیان این توصیف از بازار، در چارچوب اقدامات اخیر سیاست‌گذار ارایه می‌دهند. از دید فعالان و تحلیلگران دخالت‌های سیاست‌گذار نه تنها نتوانسته بر موج بی‌اعتماد و فشار هیجانی فروش اثر مثبتی بنهد، بلکه در یک وضعیت نامتقارن شرایطی را فراهم کرده که بازار را گیج و سردرگم کرده است. البته بررسی رفتار بازار نشان می‌دهد در یک شرایط بی‌تفاوتی و بی‌اعتمادی که بر بازار سایه افکنده، انتظارات مداخله‌گرایانه نه تنها اعتماد را باز نمی‌گرداند، بلکه موج دیگری از نااطمینانی را به دنبال خواهد داشت. با این وصف پیش‌بینی روزهای آینده علاوه بر این اتفاقات به مولفه‌های بیرونی بازار همچون سرنوشت برجام و چگونگی احتمالی مذاکرات ایران و امریکا درباره کاهش فشارها و تحریم‌ها، نوسانات بازار ارز و بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس گره خورده است که می‌تواند در عین امیدواری، جنبه بدبینانه هم داشته باشد.

امیر حسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه: معاملات بازار سرمایه در روزهای پایانی هفته گذشته و اولین روزهای کار در این هفته، نشان می دهد تغییر دامنه نوسان نه تنها نتوانست به بهبود روند معاملات کمک کند، بلکه بازار را خشک و بی‌روح کرده است. در معاملات روز یکشنبه نیز ارزش معاملات کاهش چشمگیری داشت و اغلب نمادهای شاخص‌ساز در صف فروش قفل بودند. با توجه به اینکه تا پایان زمان بازار اتفاق قابل ملاحظه‌ای در روند معاملات نمادهای مختلف روی نداد و  80 درصد نمادهای بازار سرمایه در صف فروش گرفتار بودند، به نظر می‌رسد معاملات فردا نیز به همین منوال دنبال شود. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران منتظر هستند تکلیف رفع تحریم‌ها و بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مشخص شود و تا آن زمان، تصمیم‌گیری برای ورود به بازار را به تعویق انداخته‌اند.

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه: این روزها بازار در کنار سایر ریسک های گوناگون، از ریسک نقدشوندگی که اتفاقا یکی از مزیت های آن نسبت به سایر بازارهای موازی محسوب می شود رنج می برد. سهم هایی که تا همین هفته گذشته حجم معاملات آنها روزانه صدها میلیون بود، این روزها حتی به اندازه حجم مبنا هم معامله نمی شوند. به نظر می رسد ادامه پیدا کردن قانون دامنه نوسان نامتقارن به هیچ عنوان به نفع بازار نیست. هرچند باعث شده است سرعت خروج نقدینگی از بورس به سایر بازارها کاهش یابد، اما این اتفاق نمیتواند برای مدت طولانی ادامه یابد. با توجه به عدم مشاهده تغییرات خاصی در روند معاملات  نسبت به روزهای گذشته، پیش بینی می شود فردا نیز بازار روند تکراری روزهای قبل را در پیش دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید