گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام تهران

پیشروی تدریجی شاخص بورس پایتخت

کدخبر: ۴۵۱۵۴۵
اقتصادنیوز: امروز 10 آبان 1400 با تحریک سمت تقاضا و بازگشایی کامودیتی ها در بازارهای جهانی، بازار شاهد پس گرفتن سطوح قبلی شاخص در کانال 1.3 میلیون واحد بود.
پیشروی تدریجی شاخص بورس پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز، بعد از جلسه فعالان بورس با وزیر اقتصاد در باب همایون و صحبت های امروز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت بنیادی مطلوب شرکت ها،  بازار شاهد تحریک سمت تقاضا بود و از همین ناحیه شاخص کل توانست با رشد 1.58 درصدی و شاخص کل هم وزن نیز با رشد 0.87 درصدی روبه رو شو

نقطه حرکت شاخص ها

عدد شاخص کل بورس با 21 هزار واحد در نقطه 1.361 میلیون واحد قرار گرفت. براساس بررسی های به عمل آمده، در هفته های اخیر و حتی ماه های اخیر، شاخص کل معمولا در مثبتها بیشتر از هموزن و در منفی ها کمتر از هموزن حرکت می کند. این اتفاق امروز هم رخ داده است (از این دو شاخص اخیرا به عنوان شاخص دولت و شاخص ملت یاد می شود).

ارزش معاملات بازار سهام

ارزش کل معاملات امروز بازار 6.4 هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ  3.8 هزار میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بود. امروز 60 درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خرد بود (معاملات اوراق با درآمد ثابت و همچنین صندوق های ETF تا ساعت 15 ادامه دارد و همین امر باعث تغییر در ارزش کلی معاملات خواهد شد) امروز کمترین ارزش معاملات خرد در 5 ماه اخیر ثبت شد!

نمادهایی که شاخص را مثبت کردند

فولاد، فملی، کگل، شپنا و شبندر جزو 5 نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در روند روبه جلوی شاخص داشتند. در فرابورس هم آریا، ذوب، صبا و شگویا بیشترین تاثیر را در حرکت روبه جلوی شاخص داشتند.

ورودی و خروجی پول حقیقی ها و حقوقی ها

در پایان معاملات امروز 67 میلیارد تومان پول حقیقی ها به صندوق های با درآمد ثابت وارد شد. جریان نقدینگی با صندوق های با درآمد ثابت روز گذشته هم با 127میلیارد تومان همچنان مثبت ارزیابی شد. داغ ترین روز درآمدثابتها در تاریخ بازار سرمایه ایران امروز 10 آبان 1400 بود؛ به طوریکه بیش از 94 درصد ارزش معاملات امروز مختص اوراق درآمدثابت بود.

همچنین شاهد خروج 232 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ها از بازار سهام بودیم. #شپنا با 29.5 میلیارد تومان، شبریز با 7.1 میلیارد تومان، فرابورس با 7 میلیارد تومان، شتران با 6.2 میلیارد تومان و شبندر نیز با 5.7 میلیارد تومان بیشترین ورودی حقیقی را به دنبال داشتند. بیشترین ورود پول حقیقی و #برکتح با 23 میلیارد تومان و #میدکو با 15.5 میلیارد تومان بیشترین خروج نقدینگی حقیقی ها را داشتند. غزر، وکار و آریان هم در رتبه های بعدی خروجی پول حقیقی ها از بازار سهام قرار داشتند.

حقوقی ها نیز بیشترین خریدهایشان را روی نمادهای خودرویی و بانکی به مانند دیروز در نماهای خساپا، وپارس، خپارس، خودرو و وتجارت پی گرفتند. بیشترین فروش حقوقی ها هم مربوط به فاراک و صندوق کمند است.

بیشترین افزایش قیمت ها

بیشترین افزایش قیمت ها در بورس برای دو نماد غالبر و خراسان بود که نزدیک به 5 درصد به ثبت رسید. در فرابورس هم بیشترین افزایش قیمت برای نمادهای زشگزا و شراز بود. البته بیشترین کاهش قیمت در بورس برای نماد دروز با 5 درصد بود. در فرابورس هم نماد کاسپین همان کاهش 5 درصدی را تجربه کرده بود.

بیشترین حجم معاملات

بیشترین حجم معاملات امروز در بورس برای نمادهای خودرویی بود،هر چند که نام یک سرمایه گذاری و یک بانکی هم در میان بیشترین حجم معاملات دیده میشود. در فرابورس هم بیشترین حجم معاملات از آن کرمان، ذوب؛ اتکای و زقیام بود. بیشترین کاهش ارزش بازار در بورس نیز برای رانفور، برکت، آپ و سدشت بود. در فرابورس هم بیشترین کاهش ارزش بازار برای نمادهای سمگا، شجم، اتکای و مارون بود.

سرانه خرید و فروش حقیقی ها

سرانه خرید و فروش حقیقی ها همچنان به نفع فروشندگان به ثبت رسید. سرانه خرید با 14.6 میلیارد تومان و سرانه فروش با 16.2 میلیارد تومان به ثبت رسید. همچنین در معاملات امروز تعداد نمادهای دارای صف فروش ( 130 نماد) 1.4 برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید (91 نماد) بود.

 

  • 13
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید