در نشست مشترک تجاری مطرح شد؛

سرعت دهی به همکاری تجاری بین ایران و کردستان عراق

کدخبر: ۳۹۳۸۵۶
چگونگی سرعت دهی به همکاری تجاری میان ایران و کردستان عراق در نشست مشترک تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق ارزیابی شد.
سرعت دهی به همکاری تجاری بین ایران و کردستان عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ در این نشست، تجاری ایران با نماینده‌های اقلیم کردستان عراق، از ظرفیت‌های صادراتی دارو، خدمات پزشکی و تجهیزات و توریسم سلامت  را به عنوان راهکاری گسترش همکاری دو کشور مطرح کردند و مقرر شد تا تیمی زیر نظر اتاق مشترک ایران و عراق مشکلات صادرکننده‌ها را احصا کرده و درجهت رفع آن اقدام کند.

در این نشست، شهرام خاصی‌پور، مدیر کشورهای عربی و آفریقایی اتاق ایران از علاقمندی ایران به گسترش همکاری با کشورهای همسایه گفت و افزود: عراق رتبه و جایگاه خوبی در میان شرکای تجاری ایران دارد و امسال عراق دومین مقصد صادراتی کالاهای ایران بود.

خاصی‌پور گفت: ایران در حوزه تجارت خارجی علاقمند به سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای تجاری خود است و استراتژی دوجانبه‌ای که دنبال می‌کنیم، سرمایه‌گذاری است. از طرفی با عراق در زمینه‌های متعدد ازجمله خدمات فنی و مهندسی، دارو و تجهیزات پزشکی، حوزه گردشگری سلامت همکاری جدی داریم.

او ادامه داد: قبلا هم در نشست مشترکی با هیات تجاری عراق ظرفی‌ های ایران در حوزه سلامت، خدمات درمانی و پزشکی و همکاری پزشکی تشریح شده است، در این حوزه زمینه خوبی برای همکاری وجود دارد.

به گفته خاصی‌پور ایران و اقلیم کردستان هم همکاری تجاری خوبی دارند و زمینه‌های صادراتی خوبی هم برای توسعه همکاری با اقلیم کردستان وجود دارد. امیدواریم این همکاری تعمیق بیشتری در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک و حجم مبادلات تجاری داشته باشد.

اهمیت توسعه گردشگری

بعد از آن علی اکبرعبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران از اهمیت گردشگری در توسعه اقتصادی گفت: هیچ فعالیت اقتصادی وجود ندارد که درنهایت به حوزه گردشگری مرتبط نباشد. از خدمات حمل و نقل، تا اقامت و استراحتگاه و رستوران و...همه ذیل گردشگری جمع می‌شود.

عبدالملکی گفت: ما علاقمند هستیم برای گسترش حوزه گردشگری همکاری‌های مشترک با ابعاد بیشتری با عراق داشته باشیم اما اول از همه باید فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را بشناسیم.

او تاکید کرد: باید از خودتحریمی‌ها بپرهیزیم و زمینه را در جاهایی که امکان صادرات وجود دارد، برای صادرکننده‌ها فراهم کنیم. از طرفی باید با رفع موانع موجود، کمک کنیم روند همکاری تجاری بین ایران و کردستان عراق باید سرعت بگیرد

رفع نیاز دارویی اقلیم کردستان از طریق ایران

بعد از آن دکتر جبار رئیس سندیکای سلامت اقلیم کردستان عراق از اهمیت تامین بخشی از نیاز دارویی و تجهیزات اقلیم کردستان از ایران گفت. ما با شرکت‌هایی از ترکیه، اردن و برخی دیگر از کشورها همکاری می‌کنیم ولی به دلیل علاقه و مشترکات فرهنگی و تاریخی و شناختی که از محصولات و خدمات پزشکی در ایران داریم معتقد هستیم که ایران هم در بازار اقلیم کردستان حضور فعال‌تری داشته باشد.

او از هماهنگی این سفر با وزارت بهداشت عراق گفت و تاکید کرد: عراق وارد کننده خدمات پزشکی، تجهیزات پزشکی و دارویی است. ما مطلع هستیم که برخی از کشورها محصولات ایران را خریداری کرده و مجددا به اقلیم با قیمت بالاتری صادر می‌کنند. برای همین تاکید می‌کنیم که مستقیم تجار ایرانی این سهم را در اختیار بگیرند.

جبار ادامه داد: عراق بعد از سقوط صدام یکی از بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است و اقلیم کردستان با قوانین و مقررات مستقل‌تری این همکاری را ادامه داده است. البته دولت ایران هم از هر جهتی از ما حمایت کرده است و آنچه اهمیت دارد اینکه سیستم تجاری ما سیستم خام و نپخته‌ای نیست و تجربه همکاری چندین ساله باهم داریم.

او ادامه داد: ما در سه زمینه تامین نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، دانش و علم پزشکی و توریسم سلامت علاقمند با همکاری هستیم. اقلیم کردستان مرکز بازرگانی سراسر دنیا شده است و محصولات سراسر کشور به اقلیم صادر می‍شود. در این میان ما می‌خواهیم با ایران هم تجارت گسترد‌ تری داشته باشیم.

او ادامه داد: در اقلیم کردستان شرکت صادرات و وادراتی فعالیت می‌کند که یک شعبه آن هم در ایران فعال است  و از طرف دیگر در سلیمانیه مجتمع پزشکی تخصصی تهران با همکاری پزشکان ایرانی تاسیس شده که علاقمند هستیم این همکاری گسترده‌تر شود.

او ادامه داد: در مواردی مردم نمی‌توانند برای درمان مستقیم به ایران مراجعه کنند و هدف ما این است که در هفته یا ماه پزشکان ایرانی بتوانند بیماران خود را در آن بیمارستان ویزیت کنند. از طرفی زمینه همکاری بین دانشگاه سلیمانیه و دانشگاه پزشکی ایران فراهم است و ما به سهم خود برای گسترش این همکاری تلاش می‌کنیم.

به گفته جبار ما با سرکنسول ایران بارها درباره گسترش توریسم سلامت نشست‌هایی داشته ایم و به دنبال گسترش این حوزه از همکاری هستیم.

او تاکید کرد: تجار و فعال اقتصادی که با عراق کار می‌کنند باید مشکلات خود را بیان کنند  تا ما بتوانیم راه‌حلی برای این مشکلات پیدا کنیم. برای حل این مشکلات سعی می‌کنیم تیم خوبی تشکیل دهیم که زیر نظر اتاق مشترک  ایران و عراق باشد و موانع را شناسایی و برای رفع آن اقدام جدی کنیم.

ایجاد دفتر نمایندگی تجاری ایران در اقلیم کردستان

بعد از آن فاروق کیخسروی، نایب رئیس اتاق سنندج از نبود دفتر نمایندگی تجاری ایران در اقلیم کردستان عراق گفت که یکی از مشکلات جدی فعالان اقتصادی است. البته ما از سال قبل محلی را در آنجا پیدا کرده‌ایم ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا روند عملیاتی شدن کار به تاخیر افتاد.

بعد از آن دلشاد عضو کمیسیون غذا و داروی کردستان عراق گفت که هدف ما تسهیل روابط تجاری با ایران است؛ اگر صادرکننده‌های حوزه خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی، شرکت ثبت شده در اقلیم کردستان عراق نداشته باشند شرکت‌های مستقلی می‌تواند محصولات آنها را صادر کنند.

در پایان خاصی‌پور تاکید کرد: اتاق ایران هم تسهیل کننده روابط تجاری میان ایران و سایر کشورها از جمله عراق است و ما در این حوزه مکاتباتی با وزارت خارجه داشته‌ایم  و سعی می‌کنیم در حوزه صادرات موانع را از پیش پای صادر کننده‌ها برداریم.

بعد از آن فعالان اقتصادی حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی از شرکت، حوزه فعالیت و زمینه‌های همکاری خود و حضور در اقلیم کردستان گفتند و در نشست بی‌تو‌بی تجار با ظرفیت‌های همدیگر آشنا شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید