رصد بازار خودروهای داخلی؛

طرح ساماندهی صنعت خودرو؛ دوربرگردان بازار + جدول قیمت

کدخبر: ۴۴۲۷۴۷
اقتصادنیوز:تنها یک خبر کافی بود تا روند بازار خودرو را نزولی کرده و سدهای مقاومتی در بازار خودرو فرو بریزد.
طرح ساماندهی صنعت خودرو؛ دوربرگردان بازار + جدول قیمت

به گزارش اقتصادنیوز ؛طرح ساماندهی صنعت خودرو که بیش از همه مسئله واردات خودرو در آن مورد توجه قرار گرفت خبری بود که پس از دو هفته انتظار توانست رای مثبت مجلس را اخذ کند و برای نهایی شدن به شورای نگهبان ارسال شود، اما این مصوبه در روزهای پایانی هفته اخیر (31 شهریور) از سوی شورای نگهبان رد شد و مجدد برای اصلاح برخی از موارد به مجلس بازگردانده شد.

در طرح اولیه، شورای نگهبان به بند 4 این طرح که به خودروهای هیبرید مربوط می شد، ایراد گرفته بود و آن را نقض قانون اقتصاد مقاومتی اعلام کرد، ایرادی که نمایندگان مجلس سعی کردند تا با اصلاح آن نظر شورای نگبهان را جلب کنند، اما اینبار شورای نگهبان به ماده 10 این طرح ایراد گرفته است، با توجه به اینکه هنوز این طرح به صورت رسمی منتشر نشده ایرادی که شورای نگهبان به آن گرفته نامشخص است و با اما و اگر  همراه شده است. در این خصوص طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این شورا به این مصوبه فقط یک الی دو ابهام وارد کرد، ولی شورای عالی نظارت ایراد‌های بیشتری را به این مصوبه وارد دانست. به همین منظور این مصوبه بار دیگر به مجلس برگردانده شد تا در دستور کار مجلس قرار  ‌گیرد و ایرادات برطرف شود و به شورای نگهبان ارسال شود. حال در شرایطی که بازار ریزش قیمت را آغاز کرده بود ناامید از برگشت این طرح معلوم نیست که هفته آینده چه روندی را پیش خواهد گرفت.

بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقدند که با توجه به رد مجدد این طرح از سوی شورای نگهبان از ابتدای هفته آینده شاهد افزایشی شدن قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، پیش بینی که تحقق آن چندان دور از ذهن نخواهد بود. در این میان این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در هفته سپری شده نرخ دلار نیز نوسان رو به بالا داشت و این عامل نیز می تواند روند بازار خودرو را دچار تغییر کند.

 روند بازار خودرو

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در هفته گذشته تقریبا تمام خودروهای پرتیراژ داخلی افت قیمت داشتند و تنها یک خودرو هفته سپری شده را با رشد قیمت به پایان رساند. رصد بازار خودروهای داخلی نشان دهنده آن است که خودروهای داخلی در مدت زمان مورد بررسی افت قیمت بیش از 4 درصد را تحربه کردند.  به گفته فعالان بازار خودرو در این هفته رکود افت قیمت توسط ، « پژو 206 تیپ 2 »  شکسته شد و این خودرو نسبت به هفته گذشته افتی 11 میلیونی را تجربه کرد. براساس ارزیابی های صورت گرفته افت قیمت ثبت شده برای خودروهای داخلی در هفته سپری شده  به 2 تا 11 میلیون تومان می رسد.

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در هفته سپری شده، تنها « ساینا» رشد یک میلیونی قیمت در بازار را تجربه کرد. 

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار، این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته است؟ براساس ارزیابی بازار، کوییک معمولی هفته سپری شده را با افت 5 میلیونی و با قیمت 166 میلیون تومان به پایان رساند. «کوییک R»  نیز در این مدت افت 8 میلیون تومانی داشت و 167 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

شاهین 1

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. این خودرو تا اواسط هفته گذشته در رهن شرکت سایپا بود و امکان قیمت سنجی آن وجود نداشت، اما با فک رهن این خودرو در بازار قیمت آن در آخرین روزهای هفته به 342 میلیون تومان رسید.

 قیمت محصولات پژو در بازار

خانواده «پژو 206» نیز هفته گذشته را در بازار با افت قابل توجه قیمت سپری کردند. براساس ارزیابی های صورت گرفته قیمت «206 تیپ 2» با افت 11 میلیون تومانی در بازار  به 240 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر  «پژو 206 تیپ 5» نیز در هفته سپری شده افتی 7 میلیون تومانی را ثبت کرد و قیمت آن به 285 میلیون تومان در بازار رسید. «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 نیز در هفته سپری شده افتی 3 میلیون تومانی در بازار داشت و 280 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

پژو 1

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتورEF7  »   هفته سپری شده را با افت 2 میلیونی قیمت به پایان رساند و در مدت زمان مورد بررسی با قیمت 258 میلیون تومان در بازار عرضه شد. «سمندlx » نیز در مدت زمان مورد بررسی افت 3 میلیونی را تجربه کرد و قیمت آن به 240 میلیون تومان رسید. «سورن پلاس» در هفته سپری شده افت 4 میلیون تومانی داشت و در بازار به 306 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

وام خرید مسکن یا مجوز تبدیل آپارتمان؟/در اکوایران ببینید:

سمند 1

قیمت تیبا در بازار

در میان پرتیراژهای داخلی در هفته سپری شده، خانواده تیبا شاهد افت 6 میلیونی قیمت در بازار بود و  ساینا هم بر خلاف سایر خودروها رشد یک میلیونی را تجربه کرد و با قیمت 151 میلیون تومان قیمت گذاری شد. در این مدت قیمت «تیبا صندوقدار» در بازار با افت 6 میلیونی به 141 میلیون تومان رسید. «تیبا2» معمولی نیز در بازار افتی 6 میلیونی را تجربه کرد و 152 میلیون تومان قیمت خورد.

تیبا 1

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید