«اقتصادنیوز» گزارش می دهد

دو سناریوی ستاد کرونا برای سفرهای نوروزی

کدخبر: ۳۹۷۳۶۴
اقتصادنیوز :‌ رییس ستاد ملی خدمات سفر کشور گفته است شهرهای مسافرپذیر دارای وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا همچون مشهد، اصفهان، کیش و دیگر شهرها در ایام نوروز نباید مشمول تبصره بندی و محدودیتهای سفر شوند این درحالی است که وزیربهداشت با هر سفر نوروزی مخالف است .
دو سناریوی ستاد کرونا برای سفرهای نوروزی
خبرنگار: نورا حسینی

به گزارش اقتصادنیوز ،‌دوهفته مانده به آغاز تعطیلات نوروز هنوز تصمیم نهایی برای سفرهای نوروزی گرفته نشده است .در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد، گروه نخست معتقدند با توجه به شیوع ویروس های جهش یافته انگلیسی هر گونه سفری باید لغو شود و همانند سال گذشته خروج از شهرها با محدودیت های شدیدی همراه باشد.

 اما گروه دوم معتقدند برای سفر به شهرهای آبی و زرد نباید محدودیتی ایجاد شود . طرفدار دیدگاه نخست تصمیم گیران حوزه سلامت هستند ، به اعتقاد آنها کاهش آمار مرگ و میرهای کرونایی موقت و شکننده است و دورهمی ها و سفرهای نوروزی می تواند آغاز گر موج چهارم کرونا در کشور باشد ، موجی که میزان مرگ و میرهای آن را از سه موج قبلی بیشتر پیش بینی می کنند .

اما گروه دوم بیشتر فعالان حوزه گردشگری که سالی سختی را از لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشتند هستند.امروز رهبری در سخنانی اعلام کردند که حرف آخر در خصوص سفرهای نوروزی را ستاد ملی کرونا می زند .

بنابراین  تصمیم آخر در این زمینه را ستاد ملی کرونا خواهد گرفت. گفته می شود حسن روحانی به دلیل ملاحظات اقتصادی به دیدگاه دوم تمایل بیشتری دارد .از آن سو متخصصان حوزه بهداشت نگران بازگشت مرگ و میرهای سه رقمی در کشور هستند و معتقدند رنگ های کرونایی کشور به سرعت قابل تغییر است .

157036724

آخرین تصمیم ستا کرونا برای سفرهای نوروزی 

اما بر اساس آخرین تصمیمی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با گرفته و هفته گذشته منتشر شد ،سفر به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در ایام نوروزی ممنوع است.

در چارچوب این دستورالعمل که توسط قرارگاه عملیاتی و با مشارکت کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تدوین شده، پیش بینی شد که تمامی ترددها و سفرها به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع شود.

کمیته بهداشتی و درمانی نیز موظف شد اقدامات لازم را برای بازنگری در پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با سفر، اقامتگاه‌ها، مراکز تفریحی و محیط‌های کسب و کار و نظارت دقیق بر روند اجرای این پروتکل‌ها، انجام دهد.

قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز موظف شدند بر تغییر وضعیت احتمالی استان‌ها در خلال سفرهای استانی و هماهنگی میان دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی، وزارت میراث فرهنگی و راه  و شهرسازی برای کنترل تردد افراد با تست مثبت کرونا و برخورد با خاطیان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدامات لازم را با نهایت دقت انجام دهند.

3409352

کدام سفرها امن هستند ؟

به تازگی ولی تیموری رییس ستاد ملی خدمات سفر کشور گفته است  شهرهای مسافرپذیر دارای وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا همچون مشهد، اصفهان، کیش و دیگر شهرها در ایام نوروز نباید مشمول تبصره بندی و محدودیت‌های سفر شوند.

او اضافه کرده است که برای شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی سفر با وسایل نقلیه شخصی محدودیت دارد و در شهرهای دارای وضعیت زرد و آبی، وضعیت بهتر است اما اختلاف نظر در این خصوص وجود دارد.

تیموری بر عدم محدودیت شهرهای دارای وضعیت زرد و مسافرپذیر تاکید کرده و گفته است اگر مشهد را به عنوان شهر زرد مسافر پذیر محدود به این تبصره ها کنیم در عمل ۵۰ درصد تاسیسات اقامتی کشور از فرآیند «تامین خدمات ایمن سفر» خارج خواهند شد البته این مشکل برای شهرهای دیگر مثل اصفهان و دیگر شهرهای مسافرپذیر نیز صدق می کند.

معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به همراهی رییس جمهور با سفر به شهرهای زرد اشاره می کند و می گوید :‌ نگاه مثبت دکتر روحانی شاید تا حد امکان بتوان در حد مقدورات و با رعایت پروتکلهای بهداشتی نشاطی برای جامعه ایجاد کرد.

البته مسئولان گردشگری کشور تنها مسئولیت دو نوع سفر را می پذیرند و از آن به عنوان طرح سفرهای ایمن با تورهای مسافرتی نام می برد و می گوید :‌ما مسوولیت برگزاری ۲ نوع سفر را داریم که یکی از آن سفر با تورهای گردشگری و شرکتهای خدمات مسافرتی مجاز است که این مهم بواسطه آموزش این مراکز در زمینه نحوه استقرار مسافر در ناوگان، اقامت و پذیرایی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین ثبت سفرها در «سامانه ثبت تور»  انجام می شود.

نوع دوم سفرها مربوط به افرادی است که نمی خواهند با تور سفر کنند اما اگر این افراد سفر خود را با رزرو مراکز مجاز اقامتی تحت نظر گردشگری انجام دهند مشکلی ندارند، چرا که این مراکز قابل رصد است و مشکلی برای اینگونه سفرها نیز وجود ندارد.

به گفته او گروه های دیگر که نه با تور سفر کرده و نه در هتل اقامت می کنند و می خواهند  به منازل اقوام یا مراکز اقامتی شخصی نظیر ویلاها بروند از زنجیره خدمات سفر این وزارتخانه خارج می شوند لذا از طریق وزارت کشور و نیروی انتظامی و با همراهی فرمانداران برنامه ریزی برای نظارت و ساماندهی اینگونه سفرها از یک ماه قبل آغاز شده و طرح نهایی آنها اعلام خواهد شد.

13991210001001637501414854866819_54741_PhotoT

با این وجود ظهر امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مخالفت شدید از هر گونه سفر در ایام نوروز می گوید : عید نوروز در پیش است و ما همه نگران هستیم، مسافرت به عنوان اصلی ترین عامل در گردش ویروس بسیار موثر است و به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم.فکر میکنیم مانند سال گذشته که ایستادیم و گفتیم از ۲۵ اسفند فرصتی برای احیا و بازتوانی کادر بهداشت داشته  باشیم امسال هم باید از رفت و آمدها جلوگیری کنیم؛ این درحالی است که سال گذشته ویروس ووهان بود با قدرت ابتلا و کشندگی کمتر، اما اکنون در خوزستان صحنه های دردناکی می بینیم. در عرض ۴۸ ساعت ریه پر است و فرصت به ما نمی دهد.

وی اضافه می کند: با چنین ویروس سهمگینی می خواهیم مسافرت هم برویم؟ می دانیم مردم خسته اند و حوصله شان سر رفته و صنعت توریسم آسیب جدی دیده است همه دنیا این طور است ولی ناچاریم برای حفظ سلامت مردم روی برخی پروتکل ها بایستیم. یکی از دغدغه های ما همین تعطیلات نوروز است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت نباید باشد. از جاده های پرازدحام و ترددهای بی رویه و درهم آمیختگی جمعیت آلوده از اقصی نقاط و انتقال یک ویروس موتاسیون یافته به شدت اضطراب داریم.

نمکی وضعیت کشور را این گونه توصیف می کند که  می گوییم آب آلوده نباید خورد اما اگر اصرار می‌کنید حداقل آن را بجوشانید، در چنین انتخابی گرفتاریم. امید است عید آینده هم بدون دغدغه کادر بهداشت و درمان بگذرد. البته خیلی خوشبین نیستیم با آنچه در خوزستان می بینیم. با رئیس دانشگاه لرستان و بندرعباس صحبت می‌کردم و اگر بی توجهی کنیم افق تاریک‌تری می بینم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید