خطیب زاده مطرح کرد؛

استقبال ایران از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان

کدخبر: ۴۳۳۸۷۴
اقتصادنیوز : سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از طریق شورای راهبری متشکل از رهبران بزرگ و سرشناس افغانستان استقبال می‌کند و امیدوار است که همه طرف‌ها از طریق گفتگو مشکلات موجود را حل‌وفصل کنند.
استقبال ایران از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه در یک نشست خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران به‌ویژه در خصوص تحولات اخیر افغانستان بود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آخرین وضعیت تحولات افغانستان و موضع جمهوری اسلامی ایران عنوان داشت: ما به دقت و از نزدیک ‌تحولات را پیگیری میکنیم و در تماس با تمامی طرفها هستیم. همانطور که دکتر ظریف در توییت خودشان تاکید کردند جمهوری اسلامی ایران از تمامی امکانات و ابزارهای خود برای تسهیل گفتگوها و مصالحه در افغانستان استفاده کرده و از ابتکار شورای هماهنگی نیز استقبال میکند.

خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای مشترکات فراوان تاریخی، تمدنی و فرهنگی با افغانستان بوده و در تمامی مقاطع حساس و مهم تاریخ آن کشور با تمام توان و به‌رغم مضایق و محدودیتها، در کنار مردم مسلمان و همسایه خود حضور داشته است. در همین راستا، در این مقطع سرنوشت‌ساز نیز به مانند همیشه در کنار آنها خواهیم بود و تمام تلاش خود را برای نیل به صلح و آرامش به کار خواهیم بست.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها در محیط افغانستان، همه طرف‌ها را به کاهش خشونت، حفظ آرامش و تلاش برای دستیابی به راه حل‌های صلح‌آمیز از طریق گفت‌و‌گو دعوت می‌نماید.

جمهوری اسلامی ایران عمیقا امیدوار است جان، مال و ناموس تمامی افراد بویژه غیرنظامیان در جریان تحولات پرشتاب اخیر در افغانستان از هر گونه تعرض مصون مانده و همه طرف‌ها با خویشتن‌داری و آینده‌نگری تعهد خود را نسبت به این امور نشان دهند و اجازه ندهند جغرافیای افغانستان مورد سوء استفاده گروههای خشونت طلب قرار گیرد.

خطیب زاده همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار توجه جدی به مصونیت دیپلمات‌ها واماکن دیپلماتیک در چارچوب کنوانسیونهای بین المللی بوده و بر لزوم سلامت دیپلماتها و تامین امنیت این اماکن تاکید می‌نماید. بدیهی است وزارت امور خارجه بطور مستمر با کادر دیپلماتیک مستقر در سفارت و کنسولگری خود در کابل و هرات در تماس بوده و بطور مداوم تحولات را رصد می‌نماید.

خطیب زاده افزود: متاسفانه افزایش خشونت ها و ناآرامی های اخیر موج جدیدی از بی‌جاشدگان را به دنبال داشته است. ما امیدواریم است جامعه و نهادهای مسئول بین المللی نسبت به این مساله توجه جدی نشان داده و بویژه در شرایط شیوع کرونا، بدون فوت وقت به وظایف ذاتی خود در کمک به این بی‌جاشدگان بشتابند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است همه طرف‌ها از طریق گفتگو و مفاهمه سیاسی مشکلات موجود را حل نمایند. در این راستا، ایران بار دیگر آمادگی خود را جهت تسهیل حل موضوعات افغانستان از طریق گفتگوهای بین الافغانی و با مالکیت افغان‌ها و همچنین کمک به اجماع منطقه ای در موضوع افغانستان اعلام می‌دارد. در همین چارچوب است که ما از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از طریق شورای راهبری متشکل از رهبران بزرگ و سرشناس افغانستان استقبال می نماییم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید