سبقت آمارهای روزانه کرونایی ایران از کشور های منطقه

رشد 31 درصدی فوتی های کرونا در ایران نسبت به هند

کدخبر: ۴۳۵۸۱۹
اقتصادنیوز: امروز 3 شهریور 1400 روند شیوع کرونا در ایران به حد وخیمی رسید. در همین خصوص مقایسه متغیرهای کرونایی نشان می‌دهد دراین روزها مرگ ومیر کرونا 31 درصد بیشتر از هند بوده و ابتلای به این ویروس حداقل دو برابر ابتلا در کشور های عراق و ترکیه بوده است.
رشد 31 درصدی فوتی های کرونا در ایران نسبت به هند

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزهای اخیر داده های آماری ایران راوی جهشی بزرگ در متغیرهای نگران کننده بیماری کرونا بوده اند. 

در همین رابطه اکنون در میانه پنجمین موج ثبت شده از ویروس کرونایی در کشور، شاهد رکوردهایی بی سابقه در 18 ماه شیوع این ویروس هستیم.

اتفاقی که در مرداد ماه منجر به فوت تقریبا 14 هزار نفر در ایران شده و قله های آماری درج شده از متغیرهایی نظیر ابتلا، فوت و بستری روزانه را ارتقا بخشید.

این در حالی است که بسط بررسی های آماری به سایر کشورهای اطراف ایران نشان می‌دهد شرایط به نسبت هند عراق و ترکیه، وخیم تر از قبل شده است.

کرونا

سبقت آمارهای کرونایی ایران از هند

در روزهای ابتدایی سال 1400 شمار مبتلایان در کشور هند به طور میانگین برابر با 53 هزار نفر بوده و این رقم در ایران معادل با 7 هزار و 500 نفر به ثبت رسیده بود. یعنی درآن ایام ابتلا در کشور هند تقریبا 7 برابر ایران بوده است.

روند افزایشی ابتلا در هند سبب شد تا در روزهای میانی بهار سرایت بیماری به بالاترین میزان خود در سال 1400 رسیده و تا سطح 390 هزار نفر در هر روز ارتقا یابد. در آن موعد ابتلای روزانه ایران به طور میانگین 5 درصد شیوع هند بوده و تقریبا معادل با 17 هزار و 700 نفر به ثبت رسیده بود.

این میزان فاصله چند روزی بیشتری دوام نیاورد. باشروع تابستان و اوج گیری موج پنجم کرونایی در ایران، ابتلای روزانه کرونا روندی صعودی در کشور پیدا کرده و تا سطح میانگین 39 هزار نفر در روزهای پایانی مرداد ماه افزایش پیدا کرد. این در حالی بود که آمارهای کرونایی هند در شاخه ابتلا با شیبی تند در حال کاهش بوده و درنهایت از قله خود به حدی کمتر از ابتلای روزانه در ایران رسید.

طبق آمار وزارت بهداشت و درمان اکنون در روز 3 شهریور 39 هزار و 983 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و به طور میانگین 5.5 درصد بیشتر ازاین شاخص در هند به ثبت رسیده است.

روند بیماری در متغیر مرگ ومیر کرونا نیز مسیری مشابه را پشت گذاشته است. 

کرونا

آمار مرگ ومیر کرونا در روز سوم شهریور در ایران بنابر اعلام وزارت بهداشت و درمان معادل با 665 نفر بوده است. روند میانگین هفت روزه مرگ ومیر در این مدت نیز نشان میدهد در روزهای اخیر به طور متوسط روزی 618 نفر جان خود را بر سر ابتلا به کرونا از دست داده اند.

در مقایسه این آمارها مشاهده می شود شدت فوتی های بیماری کرونا اکنون در ایران 31 درصد بیشتر از هند است.

این در حالی است که در میانه بهار زمانی که هند روزهای پرابتلای خود را پشت سر می گذاشت آمار مرگ ومیر ایران تنها 5 درصد از فوتی های هند بود. 

اما این مقایسه با دو کشور عراق و ترکیه که با توجه به مجاورت و همسایگی و سایر ارتباطات از نزدیکی بیشتری با ایران برخوردار هستند چه شواهدی را نشان میدهد؟

کرونا

کرونای ایران وخیم تر از عراق و ترکیه

در بررسی آمارهای کرونایی ایران و دو همسایه پر ابتلای دیگر خود در روزهای سال جدید شمسی مشاهده می شود شاخص ابتلا مسیری پرفراز و نشیب را سپری کرده است.

مقایسه آمارهای روزانه ابتلا در این سه کشور نشان میدهد همواره ابتلای روزانه در سال 1400 بیشتر از کشورعراق بوده است. در ترکیه نیز با کنترل این بیماری روند ابتلا از سطح 60 هزار نفر در میانه بهار اکنون به نصف ابتلای روزانه ایران رسیده وهمچنان مسیری کاهشی دارد.

این در حالی است که روند ابتلا در ایران مسیری افزایشی داشته و اکنون بالاتر از دو همسایه غرب و شمال غربی خود قرار دارد.

در تابلوی فوتی های روزانه کرونا در این سه کشور شرایط وخیم تر از ابتلا است. در این مقایسه مشاهده می شود به جز روزهای ابتدایی و انتهایی بهار در مابقی ایام سال 1400 میانگین مرگ و میر ایران از ترکیه و عراق بالاتر بوده است. در همین خصوص در روزهای اخیر میانگین فوتی های روزانه کرونایی برابر با 615 نفر بوده که سه برابر متغیر سیاه کرونا در عراق و دو برابر فوتی های کشور ترکیه بوده است.

از سوی دیگر دربررسی میزان هر شاخص به نسبت جمعیت مشخص می شود فراوانی متغیر های کرونایی به تناسب تعداد افراد هر کشور چه تغییراتی را به ثبت رسانده است.

کرونا

احتمال مرگ و میر بالای ایران در مقایسه با هند و..

طبق آمارهای وزارت بهداشت و درمان در روزهای اخیر به طور میانگین از هر یک میلیون ایرانی 7 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند. این در حالی است که این متغیر در کشورهای هند، عراق و ترکیه به مراتب بالاتر بوده است.

خوانشی دیگر از این شاخص می تواند بیانگر احتمال مرگ ومیر کرونا در هر کشور باشد. این احتمال برای هند از هر یک میلیون نفر 0.3 نفر و برای عراق و ترکیه به ترتیب 1.8 و 2.5 نفر بوده است.

به آن معنا که در این روزها احتمال فوتی ها در ایران 21 برابر هند و 2.8 برابر عراق می باشد. 

کرونا

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید