نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس دولت سیزدهم

رئیسی:تولید داخل جوابگو نیست،واکسن وارد می کنیم

کدخبر: ۴۳۸۱۴۲
به گفته ابراهیم رئیسی به دلیل کافی نبودن تولید داخلی تا آخر شهریور ماه واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن قطعی شده است و وزارت بهداشت و درمان و وزارت امور خارجه بسیج شده اند تا واکسن مورد نیاز مردم به سرعت تامین شود.
رئیسی:تولید داخل جوابگو نیست،واکسن وارد می کنیم

 سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت  در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود از مساله کرونا شروع کرد مهم ترین خبری که ابراهیم رئیسی داشت تامین نشدن نیاز کشور از مسیر تولید واکسن داخلی بود او گفت:تولید داخل نمی‌توانست نیاز به واکسن را تامین کند زیرا برای واکسیناسیون داخلی نیازمند 100 میلیون دز واکسن هستیم. به گفته رئیسی تا آخر شهریور ماه واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن قطعی شده است و وزارت بهداشت و درمان و وزارت امور خارجه بسیج شده اند تا واکسن مورد نیاز مردم به سرعت تامین شود.

بازگشایی مدارس در گرو واکسینه شدن است

رئیس جمهور تصریح کرد: در برنامه دولت اعلام کردیم همه مردم واکسینه شوند و با قوت این کار دنبال خواهد شد. مردم هم همت خوبی دارند و تقریبا صف‌ها منتفی شده و این کار باید با شتاب بیشتری انجام شود و هر نوع اقدامی مانند بازگشایی مدارس در گرو این است زودتر واکسینه شدن را دنبال کنیم و در حد قابل قبولی بگوییم مردم واکسینه شده اند.

 رئیس جمهور با بیان اینکه تعطیلی های اصناف، مشاغل و آموزش مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می کند، تاکید کرد: هرگونه اقدامی برای از سرگیری فعالیت ها از جمله بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی با تکمیل واکسیناسیون است و در کنار آن رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از تجمعات غیر ضروری باید از طرف همه مردم جدی گرفته شود.وی تصریح کرد: مردم باید فاصله گذاری و حداقل کردن ارتباطات را در کوچه و خیابان جدی بگیرند.

وعده رئیسی درباره وعده های انتخاباتی

رئیسی در مورد وعده‌های انتخاباتی خود و دنبال کردن آن اظهار داشت: بنای من این است با مردم صحبت کنم و با فعل ماضی هم صحبت کنیم نه فعل مستقبل.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن وعده‌های که داده شده باید انجام شود ما در سال حدود 2 میلیون مسکن نیازمندیم و ما کف آن را گفتیم. مجلس هم قانون دارد و بافت‌های فرسوده باید درست شود و دولت در بخشی از این موضوع خودش مسکن می سازد و در بخشی هم تسهیلات پرداخت می کند.

رئیس جمهور گفت: اصلی ترین موضوع در مسکن، زمین است که باید آماده سازی شود. مسکن جزء موارد پیشتاز و پیشران اقتصاد است که خیلی صنایع را با خود همراه می‌کند. من روز اول دولت، این موضوع را به وزیر مکلف کردم و ایشان هم با قدرت و حساسیت دارد دنبال می‌کند. بعضی در این مورد تردید نکنند.

وی در مورد مبارزه با فساد در دولت تصریح کرد: من در روز اول دولت به همه همکاران گفتم منافذ و بستر های فساد را در دولت شناسایی کنند. قبل از شروع دولت هم به کارگروهی گفته بودم که این موضوع را پیگیری کنند و منشوری در این باره ایجاد شود که این منشور آماده خواهد شد. شرط ما در دولت فساد ستیزی برای همه مدیران است. همه مدیران باید خود را پاسخگو بدانند. یکی از آسیب‌ها در این مدت اعتماد مردم است و ما باید اعتماد آسیب دیده را اصلاح کنیم و صادق الوعد باشیم.

رئیسی بیان داشت: به همکاری مردم سخت امیدوارم. برای من بسیار نامه نوشته شده است می‌گویند اصلا صحبت از پست و مقام نیست و ما هر کاری از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنعت ساخت مسکن در عرصه اقتصاد نقش پیشتاز و پیشران دارد، خاطرنشان کرد: مسکن‌سازی خیلی از کسب و کارها را فعال و خیلی از نیازها را مرتفع خواهد کرد. ایجاد رونق در اقتصاد به واسطه نهضت ساخت مسکن در دستور کار است. برابر قولی که به مردم داده بودیم از روز اول به وزیر راه و شهرسازی گفتم که نهضت مسکن‌سازی را در دستور کار خود قرار دهد و اساسا شرط ما با ایشان برای مسئولیت همین بود و ایشان هم با حساسیت و قدرت موضوع را دنبال می‌کند.

دکتر رئیسی ادامه داد: بعضی‌ها تردید نکنند که آیا می‌شود این کار را کرد یا نه! این کار باید بشود، باید بیش از این میزان مسکن ساخته شود، حال این میزانی است که فکر می‌کردیم امکان تحقق آن هست و نکته دیگر این است که برای آن قانون تصویب شده است و قانون باید در کشور اجرا شود.

رئیس جمهور درخصوص مبارزه با فساد گفت: از موارد دیگری که بنده قول دادم که حتما از ابتدای کار دولت پیگیری کنم مبارزه با فساد بود. از روز اول به همه همکاران دولت اعلام کردم که منافذ فساد و بسترهای فسادزا را شناسایی کنند و این باید به صورت یک کار ویژه در دولت دنبال شود.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: قبل از شروع به کار رسمی در دولت به دوستان در کارگروه‌ها گفته بودم که این کار را پیگیری کنند تا بشود به عنوان یک منشور در دولت مورد توجه قرار گیرد. انشاءالله تا چند روز آینده این منشور هم به تمام دولتمردان و هم به اطلاع نخبگان و مردم عزیز خواهد رسید و مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند بر این موضوع نظارت کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ساز و کارهای اجرای این منشور نیز اعلام خواهد شد، اظهارداشت: وزرا، مسئولین و مدیران دولت انگیزه جدی برای مبارزه با فساد دارند، چون شرط ما برای همکاری در دولت فسادستیزی در همه سطوح بوده است و قرار گرفتن در مقابل دوربین و گزارش دادن صرفا بر عهده رئیس جمهور نیست بلکه همه مدیران باید خودشان را به مردم پاسخگو بدانند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه متاسفانه اعتماد مردم آسیب دیده است و باید این اعتماد آسیب‌دیده را بازسازی کنیم، تصریح کرد: راه بازسازی این اعتماد آن است که صادق‌الوعد باشیم. همه دولتمردان باید صادق‌الوعد باشند و وعده‌های داده شده را با صداقت برای مردم تبیین و تشریح کنند و اگر به هر دلیلی مشکلی در اجرای وعده‌ای پیش آمد، به مردم توضیح داده شود. مردم باید صداقت را در این دولت و کارگزارانش در عمل و نه صرفا در لفظ و بیان ببینند و اگر مردم از دولت صداقت ببینند قطعا دولت را یاری می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: عمیقا معتقدم اگر مردم نخبگان و دانشگاهیان صداقت ببینند صمیمانه با دولت همکاری می‌کنند، کما اینکه در این مدت نامه‌ها و طومارهای بسیاری از اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های مختلف، مراکز علمی، فرهنگی، حوزوی و از سوی بسیاری از مردم برای بنده فرستاده شده و اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند بدون هیچ پست و مقامی به دولت کمک کنند. این روحیه و اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای دولت‌هاست. مطمئن باشید دولتی که با پشتوانه مردم کار کند، توفیق یارش خواهد بود.

 

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ارتباط دولت با مردم و کارکرد سفرهای استانی، اظهارداشت: مردمی بودن، محوری است که همواره باید مورد توجه دولت و همه مسئولین در کشور باشد. مردم باید دولت را از خودشان بدانند، ارتباط با مردم ضرورت دارد، در طول مدت کاری هر جا که مسئولیت داشتم و در هر شرایطی بودم سعی کردم رابطه‌ام را با مردم قطع نکنم و همواره با مردم رابطه داشته ام.

 رییسی با بیان اینکه هیچ زمانی از ارتباط با مردم ضرر نکردم،گفت: در ارتباط با مردم باید آستانه تحمل را بالا برد. بعضی‌ها دغدغه دارند و بعضی‌ها ممکن است با یک لحن و ادبیات خاصی صحبت کنند اما بالاخره ارتباط با مردم امر پسندیده‌ای است. مسئولین و مدیران در همه سطوح بدانند که دولت مردمی است و باید با مردم ارتباط داشت. فرماندار و بخشدار باید با مردم ارتباط داشته باشند تا مردم راحت حرف‌شان را بزنند.

رییس جمهور اضافه کرد: برای اینکه در جریان مسایل مردم قرار بگیرم باید ارتباط مستقیم داشته باشم، در دو سفر استانی اخیر که رفتم علاوه بر شهر و اطراف شهر و جلسات، چند تا روستا هم رفتم. برای بعضی موارد باید رفت و از نزدیک صحنه را دید. مثلا استان سیستان و بلوچستان، مشکل آب دارد برای این کار باید منابع، چاه نیمه‌ها و وضع مردم را می‌دیدم .

رییسی خاطرنشان کرد: قبل از سفر به هر استان مسایل مربوط به آن استان را بررسی می کنیم و در جریان سفر از نزدیک مسایل را با مدیران استان و مدیران مرکز مورد رسیدگی قرار می دهیم. مدیران درجلسه شورای اداری و جلسات مختلف چند راهکار را بررسی و به یک راهکارهایی می رسند و در آنجا به تصمیم می‌رسیم.

رییس جمهور افزود: برای راهکارهای کوتاه‌مدت باید سریعا اقدام شود تا مردم  امیدوار شوند، یکسری راهکارهای میان‌مدت و زمان بر هم وجود دارد که باید با قوت و برنامه ریزی دقیق به مرحله اجرا درآید.

 رییسی با تاکید بر اینکه ارتباط دولت با مردم، با نخبگان و طبقات مختلف دارای برکات فراوانی است،گفت: بنا داریم ارتباط با مردم و از نزدیک درجریان مشکلات مردم قرار گرفتن و پیدا کردن راهکارها با کمک مردم را با قوت ادامه دهیم.

نگرانی درباره کالاهای اساسی را برطرف کردم

آیت الله رئیسی با بیان اینکه برای اجرا کردن، بخشی را در نهاد ریاست جمهوری مأمور پیگیری مصوبات سفرها کردیم،گفت: بنا داریم که بطور مستمر گزارشاتی را به مردم استان هایی که سفر می کنیم در زمینه روند اجرای مصوبات سفرها ارایه دهیم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت در شرایط بسیار، بسیار سخت اقتصادی مستقر شد و فکر می‌کنید آثار اقدامات و وعده‌های دولت از کی در زندگی مردم و در اقتصاد کلان کشور مشاهده خواهد شد؟ گفت: روحیه‌ام، روحیه گله‌گذاری نیست. دولت‌ها وقتی شروع می‌کنند اول می‌گویند ما چه تحویل گرفتیم. می‌خواهم مردم و نخبگان به عدد و رقم و شاخص‌هایی که امروز هست توجه کنند و همه صاحب‌نظران اقتصادی به بازار مراجعه کنند و ببینند چه شرایطی حاکم است.

رییس جمهور اضافه کرد: همه می‌دانند، شرایط، شرایط بسیار سختی است، عدد و رقم ها هم می‌گوید دولت در چه شرایطی مسئولیت را به عهده گرفته است، ولیکن با همه مسایل هم به عنایت خداوند متعال و هم به مشارکت و کمک مردم به دولت امیدوارم و بدون هیچ‌گونه تردید گشایش‌هایی ایجاد خواهد شد.

دکتر رییسی با بیان اینکه یکی از مسایل و دغدغه های من کالاهای اساسی بود، اظهارداشت: کالاهای اساسی و استراتژیک مسأله مهمی در کشور است و اصلاً نمی‌شود نسبت به آن هیچگونه تأخیری را روا داشت این موضوع یکی از دغدغه‌های ما بود، اما نمی‌خواستم اول کار مردم را نگران کنم و بگویم که وضعیت ما در کالاهای اساسی چیست. اما امروز می‌گویم مردم هیچگونه نگران نباشند، اقداماتی در همین مدت کوتاه انجام شده که نگرانی کاملاً مرتفع شده است از جهت کالاهای اساسی در کشور به لطف خداوند متعال، مشکلی نداریم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی که دولت را تحویل گرفتم و چند روز قبل که شروع به کار کردم عدد و رقم ها در دستم بود اما گفتن این اعداد و ارقام مردم را نگران می‌کرد به هیچ‌عنوان بنای اینگونه سخن گفتن ندارم ولی امروز می‌گویم که نسبت به کالاهای اساسی مردم هیچگونه نگرانی نداشته باشند. این موضوع مرتفع شده و در ادامه راه هم به نحوی عمل خواهیم کرد که هیچ‌گونه نگرانی از این حیث برای مردم عزیزمان نباشد.

دکتر رییسی با بیان اینکه تورم، گرانی و وضعیتی که امروز در بازار است، برمی‌گردد به تصمیماتی که از قبل گرفته شده و به رشد نقدینگی و تورم سرسام‌آور، مربوط  می‌شود، گفت:  اما با همه وجود به مردم عرض می‌کنم دولت و تیم اقتصادی‌اش شبانه‌روز کار می‌کند و بسیاری از محافل علمی با دولت همکاری می‌کنند که بتوانیم شرایطی را پیش بیاوریم که کاملاً ثبات در بازارحاکم شود و این تغییرات هر روز و هر ماه را نداشته باشیم، کاملاً برای تولیدکننده و مصرف‌کننده قابل پیش‌بینی باشد تا خرید و فروش و داد و ستد کاملاً به صورت طبیعی در بازار صورت بگیرد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: روزنه‌هایی هم که می‌بینیم، روزنه‌های بسیار امیدوارکننده ای است. فکر می‌کنیم با کارهایی که انجام شده، گام‌هایی برداشته شود که این گام‌ها به ثبات اقتصادی در بازار به افزایش تولید و به پایان دادن به این وضعیت رکودی که وجود دارد و کاهش تورم بینجامد.

40 درصد ظرفیت تولید معطل است

آیت الله رییسی گفت: در مسأله تولید، یک ظرفیت معطل داریم که شاید بتوان گفت که ۴۰ درصد کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی  به دلایل مختلفی معطل مانده است، می‌شود با یک اقدامی خط تولید را افزایش داد و کارخانه را فعال کرد. این در دستور کار دولت است. وزرا در این رابطه مشغول کار شدند که هر چه سریع‌تر این سرمایه معطل مانده را که بخشی از واحدهای تولیدی ما در شهرک‌های صنعتی است را فعال کنند.

رییس جمهور افزود: اگر این ظرفیت را فعال کنیم هم بخشی از بیکاری‌مان حل می شود و هم اینکه تولید فعال می شود لذا از همین‌جا به تولیدکنندگان می‌گویم که تولید را افزایش دهید زمینه برای صادرات کاملاً فراهم می‌شود.

معاون اول کاپیتان اقتصادی دولت

دکتر رییسی در پاسخ به اینکه  متولی و مغز متفکر متمرکز هماهنگ‌کننده اقتصادی در دولت کجاست، اظهارداشت: مغز متفکر و آن جایگاه قوه عاقله‌ای که باید بنشیند اندیشه کند برای این قضیه، جمعی از درون و بیرون دولت هستند این جمع مسایل مختلف را بررسی می‌کنند و هر وقت بحث‌ها آماده شود در ستاد اقتصادی دولت ارایه کرده و در دولت تصمیم‌گیری می‌شود و بعد هم حتماً مردم را در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهیم یعنی غیابی تصمیم نخواهیم گرفت که مردم صبح بلند شوند، ببینند یک تصمیم گرفته شده و اصلاً مطلع نیستند. حتماً تصمیمات مهم را با مردم درمیان می‌گذاریم ما در این رابطه مردم را محرم می‌دانیم و غیاباً برای بازار تصمیم نمی گیریم.

رییس جمهور گفت: در دولت ضروری می‌دانیم که جایگاهی به عنوان هماهنگ‌کننده باشد و لذا معاون اول دولت مسئول هماهنگی تیم اقتصادی است و همه بخش‌ها با معاون اول هماهنگ خواهند کرد یعنی در طرح‌ها و بحث‌ها، آهنگ واحدی از دولت شنیده خواهد شد. من این را در مجلس و در جلسه رأی اعتماد وزرا هم اعلام کردم و اینجا هم می‌گویم معاون اول مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. هم جایگاه قدرت قانونی‌اش از بخش‌های دیگر بیشتر است و هم اینکه تیم اقتصادی کاملاً می‌تواند با ایشان هماهنگ کار کند در عین اینکه در ستاد اقتصادی، بخش‌های دیگر هم در جریان قرار خواهند گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید