تعیین تکلیف نماینده تهران برای دولت رئیسی/ انحصار را بشکنید

کدخبر: ۴۴۳۱۴۹
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر 85 درصد نهاده‌های دام و طیور کشور در انحصار یک شبکه خاص است که لازم است، دولت یک بار برای همیشه این انحصار را بشکند و عوامل دیگر را هم در این بازار دخیل کند.
تعیین تکلیف نماینده تهران برای دولت رئیسی/ انحصار را بشکنید

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص مهم‌ترین اقدامات لازم برای مدیریت بازار و کنترل قیمت‌ها که از سوی دولت باید انجام شود، اظهار داشت: راهکاری که در تنظیم بازار مغفول مانده، اعمال سیاست‌های مناسب تولیدی در تمام کالاها است که باعث می‌شود تا نیاز بازار به موقع تامین شود.

وی تأکید کرد: بازار صرفا با مولفه‌های قیمتی تنظیم نمی‌شود و نمی‌توان مثلا با شناسایی انبارهای محتکرین و برخوردهای قضایی تمام مشکل را حل کرد، هر چند این اقدامات لازم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اعمال سیاست‌های تولیدی حداکثری و احیای ظرفیت‌های بخش تولید، گفت: در حال حاضر، به طور متوسط 50 درصد ظرفیت بخش تولیدی کشور بلااستفاده و راکد مانده است و لذا کار اصلی و ضروری این است که با احیای این واحدها، میزان تولید و عرضه کالا به قدر کافی انجام شود تا تقاضای بیش از حد ایجاد نشود.

ایزدخواه همچنین با اشاره به راهکار دیگر کنترل بازار اظهار داشت: همزمان با اعمال سیاست‌های تولیدی حداکثری، ساختار سوداگرانه و رانتی نیز باید جمع شود؛ به عنوان مثال، هرجا کالایی تبدیل به یک سرمایه می‌شود، باید دولت با شکستن انحصارها و شبه انحصارها، جلوی این پدیده را بگیرد.

 85 درصد نهاده‌های دام و طیور، در انحصار یک شبکه خاص است

وی با بیان اینکه مقابله با ساختارهای انحصارزا و رانتی کار مستمر و عمیق می‌طلبد، عنوان کرد: در حال حاضر 85 درصد نهاده‌های دام و طیور کشور در انحصار یک شبکه خاص است که لازم است، دولت یک بار برای همیشه این انحصار را بشکند و عوامل دیگر را هم در این بازار دخیل کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته مقابله با ساختارهای سوداگرانه رانتی و انحصاری مانند یک جراحی است که درد و خونریزی هم دارد، اما برای بهبودی بیمار چاره‌ای جز تحمل آن نیست.

ایزدخواه همچنین در خصوص نقش سامانه‌های هوشمند و الکترونیک از قبیل سامانه جامع تجارت و پایانه‌های فروشگاهی در کنترل بازار، اظهار داشت: سامانه‌های هوشمند برای شفاف‌سازی در بازار حتما لازم است؛ به شرطی که همزمان با استقرار این سامانه‌ها با انحصارها هم مقابله و حذف شود، وگرنه سامانه‌های هوشمند فقط انحصارها را شفاف می‌کند.

وی افزود: استقرار سامانه‌های هوشمند راه مناسبی است اما راه حل نهایی نیست، لذا اقدامات اساسی باید در اصلاح ساختارها و حذف رانت‌ها و انحصارها صورت بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید