لاوروف: خروج واشنگتن از افغانستان بدون فکر به عواقب آن انجام شد

کدخبر: ۴۴۳۱۹۹
وزیر خارجه روسیه در خصوص حل و فصل سیاسی بحران یمن گفت که نمی‌توان عراق، مصر و اردن را از مقوله بحران یمن جدا کرد.
لاوروف: خروج واشنگتن از افغانستان بدون فکر به عواقب آن انجام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سایت شبکه روسیا الیوم، وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست خبری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها سلاح‌های زیادی را در خاک افغانستان به حال خود رها کردند، اظهار کرد که خروج واشنگتن از افغانستان بدون فکر کردن در مورد عواقب آن صورت گرفت.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در ادامه اظهاراتش عنوان کرد که نباید به افراط گرایی و تروریسم اجازه نفوذ به کشورهای همسایه را داد که این موضوع به طالبان بستگی دارد.

لاوروف خواستار پایبندی طالبان به وعده‌هایش شد و گفت: موضوع کاهش تحریم‌ها علیه طالبان در شورای امنیت مطرح نشد و این گروه باید به وعده‌های خود عمل کند.

وی در ادامه به تحولات سوریه اشاره کرد و افزود: تنها یک کانون تروریستی در سوریه در ادلب باقی مانده است و هیچ مشکلی برای مبارزه با تروریسم در آنجا وجود ندارد.

سرگئی لاوروف تأکید کرد که پایگاه‌های روسیه و ارتش سوریه در منطقه کاهش تنش ادلب مورد حمله قرار می‌گیرند، ولی ما اجازه ادامه چنین کاری را نخواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: نیروهای آمریکایی مناطق التنف و الرکبان در سوریه را اشغال کرده‌اند که این وضعیتی غیرقابل قبول است.

لاوروف ادامه داد: غرب به مکانیزم ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه بدون توافق با دمشق پایبند است. روسیه مکانیسم انتقال کمک‌های بشردوستانه به مرزهای سوریه را خواهد بست، در صورتی که شرکای ما آنچه را قبلا مورد توافق قرار گرفته بود اجرا نکنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین به توافق هسته‌ای با ایران و خروج یکجانبه آمریکا از برجام اشاره و اعلام کرد که تهران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای به اجرای تعهدات خود به مدت یک سال ادامه داد.

لاوروف خاطر نشان کرد: ما به احتمال دستیابی به نتایج مثبت در مورد از سرگیری توافق هسته‌ای خوشبین هستیم.

لاوروف تصریح کرد: گنجاندن موضوع موشک‌ها یا نقش ایران در منطقه در توافق هسته‌ای کارساز نخواهد بود.

وی گفت: مقامات اوکراینی در اجرای توافقنامه مینسک شکست خوردند و به همین دلیل برخی از مردم انتخابات کریمه را تحریم کردند.

لاوروف افزود: واشنگتن شهروندان روس از کشورهای دیگر را ربوده و ما به توافقی برای استرداد آنها دست نیافتیم.

لاوروف همچنین به بحران اخیر پاریس با کانبرا، لندن و واشنگتن بر سر پیمان امنیتی «آکوس» که منجر به لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسه به استرالیا شد، اشاره کرد و گفت: بحران قرارداد زیردریایی‌ها میزان عدم تعادل در موضوع اعتماد به این ائتلاف‌ها را نشان می‌دهد و ما دخالتی نخواهیم کرد.

لاوروف در بخش دیگری از سخنانش به تحولات لیبی اشاره و تصریح کرد: این مهم نیست که نیروهای خارجی قبل یا بعد از انتخابات از لیبی خارج شوند، بلکه مهم این است که این کار به منظور جلوگیری از برهم خوردن توازن قوا بین دو طرف درگیر با هماهنگی و به شکل تدریجی صورت بگیرد.

وزیر خارجه روسیه در خصوص حل و فصل سیاسی بحران یمن گفت که نمی‌توان عراق، مصر و اردن را از مقوله بحران یمن جدا کرد.

وزیر خارجه روسیه از اقدامات و تصمیمات یکجانبه دولت رئیس جمهوری سابق آمریکا درباره فلسطین انتقاد کرد و گفت که تصمیمات ترامپ هیچ کمکی به حل و فصل بحران فلسطین نکرد.

لاوروف با اشاره به عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی اعلام کرد که عادی سازی با اسرائیل چیز خوبی است اما نباید به ضرر فلسطینی‌ها باشد.

وی گفت: ما به دنبال حل اختلافات بین فلسطینی‌ها هستیم اما تا این لحظه آشتی داخلی حاصل نشده است.

او همچنین اشاره کرد: واشنگتن ما را به حملات سایبری علیه خود بدون هیچ دلیلی متهم می‌کند در حالیکه ما در معرض حملات سایبری با منبع آمریکا قرار داریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید