عثمان کاوالا کیست؟/ چرا اردوغان از او می ترسد

کدخبر: ۴۴۹۸۷۵
عثمان کاوالا ۶۴ ساله از چهره‌های برجسته جامعه مدنی ترکیه محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۳ از طرف دولت اردوغان به تلاش برای بر هم زدن ثبات کشور متهم شد.
عثمان کاوالا کیست؟/ چرا اردوغان از او می ترسد

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه دویچه ووله نوشت بی‌توجهی آنکارا به آزادی فعال مدنی اهل ترکیه، می‌تواند هزینه عضویت یا حق رای این کشور در شورای اروپا را به خطر بیندازد.

بازداشت طولانی مدت عثمان کاوالا، از چهره‌های برجسته جامعه مدنی در ترکیه و بی توجهی آنکارا در به رسمیت شناختن حکم کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ECHR) برای آزادی او، می‌تواند هزینه عضویت یا حق رای ترکیه در شورای اروپا را در پایان ماه نوامبر به خطر بیندازد.

بر اساس این گزارش، در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور)، شورای اروپا آخرین اخطار خود برای آزادی این کارآفرین ۶۴ ساله را به ترکیه داد و اعلام کرد که اگر کاوالا  به زودی آزاد نشود، در پایان نوامبر، درباره عضویت یا حق رای این کشور در شورای اروپا تصمیم گیری می‌شود.

ترکیه تاکنون از پذیرفتن حکمی که دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۹ آذر) صادر کرد و در آن آمده که کاوالا فورا آزاد شود، خودداری می‌کند. حقوق بشر اروپا به این نتیجه رسید که دستگیری کاوالا بر اساس انگیزه‌های سیاسی بوده و هیچ مدرکی منطقی از اتهامات ارئه نشده است.

در همین راستا، سفرای آلمان، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، نیوزلند، نروژ، سوئد و آمریکا در بیانیه مشترکی، خواستار حل عادلانه و سریع پرونده کاوالا شدند. سفیران ۱۰ کشور از ترکیه خواستند از احکام شورای اروپا، نهادی حقوق بشری که در ۱۹۵۰ به آن ملحق شد، پیروی کند.

 اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جواب با انتقاد از اقدام سفیران آنها را به اخراج تهدید کرد و گفت: «من به وزارت امور خارجه کشور اعلام کردم ما نمی‌توانیم پذیرای این افراد در کشورمان باشیم.» آیا این شما هستید که چنین درسی به ترکیه می‌دهید؟ فکر می‌کنید شما کسی هستید؟»

آزادی عثمان کاوالا، فعال مدنی اهل ترکیه، هزینه عضویت یا حق رای آنکارا در شورای اروپا

عثمان کاوالا متهم به چیست؟

عثمان کاوالا ۶۴ ساله که از چهره‌های برجسته جامعه مدنی ترکیه محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۳ از طرف دولت اردوغان به تلاش برای بر هم زدن ثبات کشور متهم شد. تلاش برای سرنگونی دولت ترکیه در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ نیز از دیگر اتهاماتی است که بر ضد عثمان کاوالا مطرح شده است. کاوالا متهم به تأمین مالی اعتراضات سراسری «پارک گزی» در سال ۲۰۱۳ و مشارکت در کودتا سال ۲۰۱۶ است. وی در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۶ مهر۹۶)، پس از ملاقات با موسسه گوته آلمان در مورد پروژه مشترک که از پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی در استانبول بود، بازداشت و پس از دو هفته به زندانی با امنیت بالا در خارج از استانبول فرستاده شد.

عثمان کاوالا کیست؟

 او که یک ناشر است از چهار سال پیش بدون محاکمه در بازداشت به سر می‌برد. این تاجر از اوایل دهه ۱۹۸۰ در تاسیس چندین شرکت انتشاراتی در ترکیه مشارکت داشته است و یک دهه بعد نیز از بسیاری از سازمان‌های جامعه مدنی حمایت کرد. در سال ۲۰۰۲، موسسه «Anadolu Kultur» را با اهدافی چون امکان تولید و ترویج هنر و فرهنگ در ترکیه، حمایت از ابتکارات محلی، تأکید بر تنوع و حقوق فرهنگی و تقویت همکاری‌های محلی و بین المللی، تاسیس کرد. او همچنین یکی از بنیانگذاران «بنیاد جامعه باز»  جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی در ترکیه بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید