جزییات دیدار وزیران خارجه ایران و تاجیکستان در تهران

کدخبر: ۴۵۰۲۴۴
اقتصادنیوز : در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان که برای شرکت در دومین نشست همسایگان افغانستان به کشورمان سفر کرده است، آخرین تحولات روابط دو کشور خصوصا در حوزه های اقتصادی، روابط سیاسی و همکاری های فرهنگی، مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
جزییات دیدار وزیران خارجه ایران و تاجیکستان در تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین،  وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی شایسته تاجیکستان در برگزاری اجلاس سازمان همکاری های شانگهای، با حضور هیئت عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به ریاست رییس جمهور کشورمان و توافقات مهم انجام شده فیمابین روسای جمهور دو کشور، بر ضرورت گسترش همکاریها در تمامی زمینه ها تاکید کرد و وزارت خانه های امور خارجه دو کشور را عامل تحرک بخشی به روابط و خصوصا عملیاتی کردن اسناد امضا شده بین دو کشور دانست.

 امیرعبداللهیان همچنین با تشریح رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط همسایگی، بعنوان یکی از مهمترین اولویت های روابط خارجی کشور، اشتراکات عمیق فرهنگی و زبانی با تاجیکستان را ظرفیت مهمی برای همکاری های فیمابین عنوان کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان ظرفیت همکاری های دو کشور در حوزه های خدمات فنی -مهندسی، گردشگری، صنایع، معدن و کشاورزی را در سطح قابل توجهی ارزیابی کرد که به ویژه دو کشور در قالب همکاری ها در سازمان شانگهای میتوانند از آن بهره مند شوند.

 امیرعبداللهیان همچنین با توجه به نشست روز چهارشنبه وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در تهران، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تشکیل دولت فراگیر و با حضور و مشارکت همه اقوام در افغانستان را مورد تاکید قرار داد و  ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند در تحقق خواست و اراده مردم افغانستان گام موثری برداشته و به ثبات، آرامش و توسعه این کشور کمک کند.

سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار با قدردانی از دعوت برای حضور در نشست همسایگان افغانستان و ابراز خرسندی از حضور رییس جمهور کشورمان و هیئت عالیرتبه همراه در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای در تاجیکستان، ضرورت اجرایی ساختن توافقات روسای جمهور دو کشور در خلال دیدار در تاجیکستان را مورد تاکید قرارداد و  سپری شدن سی سال از روابط دو کشور را حائز اهمیت ذکر کرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان حجم مبادلات تجاری فیمابین را متناسب با ظرفیت های موجود در دو کشور ندانست و ابراز امیدواری کرد مبادلات تجاری به سطح مناسب خود ارتقا یابد.

وی همچنین دیدگاه دو کشور در موضوعات مبارزه با تروریسم، افراط گرایی  و جدایی طلبی را به هم نزدیک دانست و بر همکاریهای دو کشور در حوزه های دو جانبه و چند جانبه خصوصا در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و سازمان همکاریهای اکو تاکید کرد.

سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان همچنین در این دیدار دیدگاه کشورش در خصوص مسائل مربوط به افغانستان را تشریح کرد.

پیش بینی ساز و کار هایی برای پیگیری و عملی کردن توافقات انجام شده بین دو کشور، خصوصا در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری ها، گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی در تهران و بروکسل، تبادلات علمی - آموزشی و استاد و دانشجو بین دو کشور و همکاری مشترک در حوزه گسترش زبان فارسی از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید