سئول واکسن کرونا به کره شمالی می‌دهد

کدخبر: ۴۹۴۸۸۱
اقتصادنیوز: رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد که سئول قصد دارد واکسن‌های کووید-۱۹ و سایر تجهیزات پزشکی را در اختیار پیونگ یانگ قرار دهد.
سئول واکسن کرونا به کره شمالی می‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دفتر یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی امروز جمعه، یک روز پس از اعلام تایید وجود شیوع ویروس کرونا در کره شمالی از سوی حکومت این کشور، اعلام کرد که سئول قصد دارد واکسن‌های کووید-۱۹ و سایر تجهیزات پزشکی را در اختیار پیونگ یانگ قرار دهد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، سخنگوی یون سوک یول در بیانیه‌ای گفت: "ما با کره شمالی در مورد طرح های دقیق مربوط به کمک به آن بحث خواهیم کرد."

کره شمالی با اولین موارد تایید شده شیوع کووید-۱۹ در خاکش در حالی مواجه شده که تا کنون برنامه واکسیناسیون شناخته شده‌ای در این زمینه اجرا نکرده است. این تحول جرقه درخواست‌های جدیدی برای پذیرش کمک‌های نجات بخش و محافظت کننده از اقتصاد زمین گیر شده کره شمالی از سوی دولت این کشور را که پتانسیل منجر شدن به گشایش در روابط دیپلماتیک با آن را دارند در پی داشته است.

کره شمالی هیچ گونه واکسن کووید-۱۹ وارد یا تجویز نکرده است و یکی از تنها دو کشور در جهان است که کمپین واکسیناسیون را آغاز نکرده است. تا قبل از گزارش های روز پنجشنبه منتشر شده از سوی خبرگزاری دولتی کره شمالی، این کشور هیچ مورد تایید شده ای از ابتلا به این بیماری را گزارش نکرده بود.

اعتراف غیرمنتظره آن به  "انفجار" عفونت‌ها در سراسر کشور، برخی ناظران را امیدوار کرد که پیونگ یانگ به زودی واکسن‌های کووید-۱۹ را بپذیرد.

برخی از تحلیلگران استدلال می‌کنند که "دیپلماسی واکسن" با کره شمالی می‌تواند تنش‌ها را در زمینه‌های دیگر با این کشور مانند برنامه های مربوط به تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک آن کاهش دهد.

مقامات کره جنوبی گفته اند که کره شمالی خوستار واکسن سینوواک یا واکسن انگلیسی-سوئدی آسترازنکا نشده و به جای آن مدل های مدرنا و فایزر ساخت آمریکا را ترجیح می دهد و گفت وگوهای این کشور با برنامه جهانی اشتراک واکسن کوواکس به بن ست خورده زیرا کره شمالی با بندهای مربوط به غرامت در قبال عوارض جانبی موافقت نکرده است.

کوون یانگ سه، نامزد تصدی وزارت اتحاد مجدد در دولت جدید کره جنوبی، وزارتخانه ای که مسئول امور مربوط به روابط بین دو کره است در جلسه تاییدش در پارلمان کشورش در روز پنجشنبه گفت: اما اینها مربوط به قبل از شیوع بود، و اکنون آنها در شرایط اضطراری هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید