اعتبار از دست رفته توری ها

بازی یقه سفیدها /سوناک غرق می‌شود؟

کدخبر: ۵۳۵۹۴۴
اقتصادنیوز: سوناک پس از 12 سال مانور در میدان قدرت، امروز وارث حزبی است که هم فرسوده است و هم تقسیم شده. اعتبار توری ها در دوران جانسون به دلیل رویکرد هنجارشکنانه اش در ارتباط با ماجرای قرنطینه های کرونا و همچنین آزمون شوم تراس در سیاست کاهش قطره ای مالیات ها که طوفانی در بازارهای مالی برپا کرد و منجر به بیکاری او تنها پس از 50 روز سیاست شد، آسیب دیده است.
بازی یقه سفیدها /سوناک غرق می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، جرمی هانت، وزیر دارایی بریتانیا از بودجه این کشور رونمایی کرد؛ بودجه ای که به باور ناظران بسیار بد تعریف شده است. با این همه تحلیلگران با اشاره به وضعیت ریشی سوناک می گویند این آخرین تیر نخست وزیری در این تتگنا است. به همین دلیل تصویر تعریف بودجه ای معقول در این شرایط توسط سوناک 42 ساله محافظه کار و بانکدار پیشین گلدمن ساکس خواسته ای غیر محتمل است.

بازی در میدان یقه سفیدها

سوناک امروز باید مردم بریتانیا را متقاعد کند تا از دولتش در برابر چالش هایی چون افزایش مالیات ها، کاهش هزینه ها و رکود اقتصادی حمایت کنند آن هم در شرایطی که خانوارها در قیاس با سال 1956 یکی از بی سابقه ترین دوره های رکود اقتصادی را در این کشور تجربه می کنند. به نوشته نیویورک تایمز در شرایطی که سوناک تلاش دارد تا با افزایش دستمزد ملی از افراد کم درآمد حمایت کند وبا برداشتن مالیات برای مدارس و خدمات بهداشت ملی، از میزان ضربه ها بکاهد، بودجه تعریف شده توسط او به سان سیاستی کلیشه ای در راستای حراست از پایگاه حزب توری( حزب محافظه کار) قلمداد شده است.

3000 (1)

به عنوان نمونه، در میانه افزایش مالیات بر افراد حقیقی و حقوقی، دولت مالیات بانک ها را کاهش داده است. سوناک همچنین تصمیم لیز تراس، سلف خود را مبنی بر برداشتن سقف پاداش پرداختی به بانکداران لغو نکرد؛ اقدامی که بوریس جانسون نیز در برابرش مقاومت کرد چرا که از واکنش های منفی می هراسید. سوناک همچنین درخواست ها مبنی بر از میان بردن شکاف ها که به مردم فرصت مانور معیشتی می دهد و جلوگیری از پرداخت مالیات بر درآمدهای خارج از کشور را رد کرده آن هم در شرایطی که همسرش که یک میلیارد هندی فعال در حوزه فن آوری است از شکاف های حاکم بهره می برد، هرچند امروز به واسطه اعتراض ها، این زوج از مواضعشان اندکی عقب نشسته اند.

فرصتی که به رقیب واگذار شد

حزب کارگر برای تاختن به این سیاست زمان را از دست نداد و صراحتا اعلام کرد هانت قادر نیست سوناک، رئیسش را برای رهایی از خلاء حاکم، متقاعد کند.راشل ریوز، صدر اعظم در سایه حزب کارگر با اشاره به اقامتگاه نخست وزیر گفت که شاید این تنها سیاستی بود که خانه شماره ده نتوانست آن را امضا کند. به گفته او، اگر توری ها بریتانیا را خانه خود بدانند، باید مالیاتش را نیز همینجا بپردازند.

برخی از تحلیلگران سیاسی به این دلیل که دولت از فرصت برای بستن شکاف ها و خنثی کردن حمله های رعد آسا استفاده نکرده، شکفت زده شدند. آنها پیشنهاد کردند که این رویکرد بازتاب بی رمقی از شرایط حاکم بر زندگی شخصی سوناک است تا مقاومت ریشه دار حزبش برای بقا. استیون فیلدینگ، استاد بازنشسته تاریخ سیاسی در این باب به نیویورک تایمز گفت، تصمیم سازی در باب پایان دادن نسبی به شکاف ها آسان بود، اما سوناک به این خواسته تن نداد و این نشان می دهد که او توانایی عبور از مشکلاتی را که حزبش در آن قرار دارند را ندارد.

اعتبار از دست رفته توری ها

 سوناک پس از 12 سال مانور در میدان قدرت، امروز وارث حزبی است که هم فرسوده است و هم تقسیم شده. اعتبار توری ها در دوران جانسون به دلیل رویکرد هنجارشکنانه اش در ارتباط با ماجرای قرنطینه های کرونا و همچنین آزمون شوم تراس در سیاست کاهش قطره ای مالیات ها که طوفانی در بازارهای مالی برپا کرد و منجر به بیکاری او تنها پس از 50 روز سیاست شد، آسیب دیده است.

بازگشت سریع سوناک به ارتدوکس مالی، شاید بازارها را برای مدتی آرام کند. پیش از سخنرانی هانت، دولت تا حد زیادی آنچه را که در بازار از آن تحت عنوان « پرمیوم ریسک های احمقانه»؛ همان هزینه های وام اضافی که ناچار به پرداختش بود راحذف کرد؛ چرا که سرمایه گذاران دیگر اعتماد نداشتند. به عقیده مجتبی رحمان، تحلیلگر فعال در گروه اوراسیا این رخداد مرتبط به واکنش بازار نبود، امروز داستان سیاسی شده و همه تصور می کنند سوناک در راستای حراست از حزبش چنین تصمیم هایی را اتخاذ کرده است.

رفاه از دست رفته

استراتژی ریشی سونامک تثبیت وضعیت اقتصاد عمومی و پایان دادن به رکود در بازه زمانی کوتاه است بدین امید که تا پیش از انتخابات پارلمانی که قرار است سال 2025 برگزار شود، وضعیت بهبود یابد. تا آن زمان، محافظه کاران می توانند رای دهندگان را متقاعد کنند که پس از طوفان، تغییر حکومت ارزش ندارد چرا که روزنه های بهبودی را به خطر می اندازد.

اما سوناک هر اندازه هم صلاحیت داشته باشد فاقد قدرت کاریزما است. از همین رو تحلیلگران گفتند که او هنوز پیام سیاسی قانع کننده بالاخص برای ائتلاف گسترده ای که جانسون در سال 2019 تعریف کرد و رای دهندگان متعلق به طبقه کارگر بخش شمال صنعتی انگلیس را در خود جای داد، ارسال نکرده است. بادهای مخالف هم بسیار است. متیو گودوین، استاد سیاست فعال در دانشگاه کنت در این باب گفت که کاهش 7 درصدی درآمد خانوار طی دو سال اینده به این معنا است که بریتانیایی ها ممکن است تا سال 2027 به استاندادر معمول تعریف شده در زندگی شان بازنگردند. این دهه ای از دست رفته رفاه قلمداد می شود؛ دهه های که از منظر رای دهندگان، محافظه کارن در شکل گیری اش دخلیل هستند.

221025-rishi-sunak-se-130p-f54e9a

به باور گودوین، سوناک باید تلاش کند تا رای دهندگانی که از این حزب دور شده اند را در این شرایط بد اقتصادی کنار خود و توری ها نگاه دارد. هانت با به تعویق انداختن کاهش هزینه ها به بعد از انتخابات، بخشی از درد را کاهش داد و حزب کارگر را در یک دوراهی قرار داد چرا که حزب کارگر در باب این که آیا در صورت انتخاب شدن به این برنامه پایبند خواهد ماند یا نه، درگیر چالش شده اند.

سرنوشت تایتانیک در انتظار سوناک؟

 سال 1997، زمانی که حزب کارگر برای آخرین بار به قدرت رسید، دو سال به سیاست های حزب محافظه کار پایبند بود. طبیعتا تکرار این سناریو می تواند محدودیت های بسیاری را برای اپوزسیون تعریف کند. به باور برخی از تحلیلگران مخالفان باید بر آسیبی که در صورت اجرای کاهش هزینه های پیشنهادی هانت بر خدمات عمومی اعمال می شود، تاکید کنند. چرا که این بار جامعه بریتانیا برخلاف آخرین باری که سیاست ریاضت اقتصادی توسط دیوید کامورن اجرایی شد، توان کم تری برای تن دادن به چنین وضعیت دشواری دارند.

فعلا در نظرسنجی ها نشانی دال بر این که ثروت شخصی سوناک  به دغده رای دهندگان تبدیل شده باشد وجود ندارد اما افشای جزئیات وضعیت مالی همسرش در آوریل گذشته تقریبا حیات سیاسی نخست وزیر را تحت تاثیر قرار داد و از مسیر اصلی اش خارج کرد چرا که به گفته تحلیلگران اطلاعات ارائه شده نشان می دهد که این خانواده از مسیر عدالت خارج شده اند.اگرچه ممکن است سوناک دارای مهارت حکومت مداری باشد اما در نهایت به سان کشتی تایتانیک است که خطرهای انتخاباتی را پیش رو می بیند اما مسیر را کاملا تغییر نداده است. به باور این تحلیلگر سوناک نمی خواهد تصورات عموم از دولت خود را تغییر دهد، او امید دارد که کوه های یخ حرکت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید