جزئیات سخنرانی تخت‌روانچی در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی

کدخبر: ۴۵۸۱۰۹
اقتصادنیوز: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: حمایت و چشم پوشی آمریکا نسبت به برنامه هسته ای اسرائیل، مانع تحقق منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی در خاورمیانه است.
جزئیات سخنرانی تخت‌روانچی در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در دومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی دیدگاهها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با یادآوری عضویت کشورمان در رَژیم های بین المللی سلاحهای کشتار جمعی و نیز فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت شرعی کاربرد سلاحهای کشتار جمعی تصریح کرد که این تسلیحات تهدیدی برای حیات بشریت است و  با توجه به سابقه کاربرد سلاحهای مزبور در منطقه و از جمله کاربرد سلاح شیمیایی توسط نیروهای تحت حاکمیت صدام در جنگ علیه ایران در دهه ۱۹۸۰، این خطر مخصوصا برای کشورهای خاورمیانه آشناست.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت که تاسیس منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی تصمیم کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال ۱۹۹۵ بود که از همه کشورها می خواهد برای اطمینان از تحقق این تصمیم همکاری کنند و یکی از راههای این امر در تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل منعکس شده است.

تخت روانچی گفت: البته لازم به تاکید است که فرایند کنونی آغاز شده تحت نظر سازمان ملل به هیچ وجه جایگزین فرایند مورد درخواست ان پی تی نخواهد بود؛ زیرا این دو فرایند مکمل هم و نه جایگزین هم هستند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد که برگزاری موفق کنفرانس البته مطلوب برخی نیست و در حالی که همه مدعوین از منطقه و چهار قدرت هسته ای در کنفرانس شرکت می کنند، آمریکا و اسرائیل همچنان با آن مخالفت کرده و در نشست های کنفرانس شرکت نمی کنند. در چنین شرایطی، اولین راه رفع این موانع، الحاق اسرائیل به ان پی تی به عنوان عضو غیر هسته ای و قبول بازرسیهای آژانس بر تمام فعالیت های هسته ای آن است. 

تخت روانچی تصریح کرد که در اثر حمایت و چشم پوشی امریکا نسبت به برنامه هسته ای اسرائیل است که تحقق منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی در خاورمیانه غیر ممکن شده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد با توجه به وضعیت خاص خاورمیانه، مذاکره برای انعقاد معاهده مورد نظر بسیار زمانبر خواهد بود و در این فرایند بایستی هر گونه پیش شرط کنار گذاشته شده و با اجماع کارها را پیش برد.

وی افزود در این زمینه از میان برداشتن دو مانع فوق الذکر اولویت بسیار مهمی است. دامنه شمول معاهده، باید شامل سلاح های هسته ای، شیمیایی و میکربی باشد و تا زمان انعقاد آن تضمین های امنیتی لازم توسط قدرتهای هسته ای به کشورهای خاورمیانه داده شود.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به سیستم های راستی آزمایی کنونی تاکید کرد که در عین استفاده از سیستم های موجود در خصوص سلاحهای هسته ای و شیمیایی، باید توجه کرد که برای سلاحهای میکربی سیستمی هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

تخت روانچی با اشاره به تبعات مثبت انعقاد و اجرای این معاهده بر آمادگی کشورمان برای هرگونه کمک در این راستا تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین با اشاره به برخی از بیانیه ها برای اشاره به برنامه هسته ای ایران تاکید کرد که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران توسط آژانس تائید شده و این بیانات ما را از توجه به  تهدید اصلی که برنامه سلاحهای کشتار جمعی اسرائیل است، دور می کند.

نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی دومین نشست سالانه کنفرانس است که هر سال به مدت یک هفته برگزار می شود و هدف آن انعقاد معاهده ای برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی است.

در نشست سال جاری، کشورهای شرکت کننده در مورد راههای رسیدن به این هدف به تبادل نظر خواهند پرداخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید