ترامپ به دنبال بازگشت به کاخ سفید

ترامپ در مسیر نتانیاهو یا بوریس جانسون؟

کدخبر: ۵۳۲۵۵۱
فصل بازگشت‌های سیاسی است و فکر نکنید رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، در حال دنبال کردن آن نیست. دو بار در این روزها، در برزیل و اسرائیل، رهبران پیشینی که نمی توانستند طعم وسوسه انگیز جاه طلبی سیاسی را کنار بگذارند، در آستانه بازگشت مجدد به قدرت قرار گرفته اند.
ترامپ در مسیر نتانیاهو یا بوریس جانسون؟

به گزارش اقتصادنیوز،  در طول هفته گذشته، بازگشت دوباره رهبران سابق به قدرت در برزیل و اسرائیل، نگاه ناظران را به خود جلب کرده است. 

استفن کالیسون، تحلیلگر سی ان ان، با انتشار یادداشتی با عنوان «در برزیل و اسرائیل، رهبران به ترامپ نشان می‌دهند که بازگشت سیاسی او امکان پذیر است» این مسئله را به عنوان گامی به سوی بازگشت دوباره دونالد ترامپ به قدرت تلقی کرده است.

موسم بازگشت های سیاسی

فصل بازگشت‌های سیاسی است و فکر نکنید رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، در حال دنبال کردن آن نیست. دو بار در این روزها، در برزیل و اسرائیل، رهبران پیشینی که نمی توانستند طعم وسوسه انگیز جاه طلبی سیاسی را کنار بگذارند، در آستانه بازگشت مجدد به قدرت قرار گرفته اند. رسوایی های گذشته، کابوس پرونده های حقوقی و سیاست های خائنانه آنها را از بازآفرینی رویای شکوه گذشته باز نمی دارد. ترامپ هم دوست دارد داستان مشابهی را رقم بزند.

2022-10-31t001532z_197899084_rc20cx9t2iua_rtrmadp_3_brazil-election

لوئیز ایناسیو «لولا» داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، نشان دادند که کناره‌گیری از قدرت می‌تواند سکوی پرشی برای بازگشت‌های سیاسی غیرمنتظره باشد.

نشانه امیدوارکننده‌ای برای ترامپ

این ممکن است نشانه امیدوارکننده‌ای برای ترامپ باشد که از انتخابات میان‌دوره‌ای هفته آینده به عنوان نمایش قدرت خود در حزب جمهوری‌خواه استفاده کرده و نامزدهای زیادی را معرفی کرد که دروغ‌های تقلب در انتخابات 2020 او را تبلیغ می‌کنند.

1200x792

ترامپ هیچ شکی باقی نگذاشته است که برای راه اندازی یک کمپین ریاست جمهوری دیگر مشتاق است -نه فقط به این دلیل که دوباره به کانون توجهات بازگردد. او احتمالاً بازگشت مجدد به کاخ سفید را به مثابه سپری در برابر کیفرخواست احتمالی در برابر چندین تحقیقات جنایی می داند. ترامپ ماه گذشته در تظاهراتی در تگزاس، با اشاره به احتمال سومین کمپین ریاست جمهوری خود خطاب به حامیانش گفت: «احتمالاً باید دوباره این کار را انجام دهم». این مسئله ریشه در محبوبیت بالای او در حزب جمهوری خواه دارد، اما می تواند جایگاه بسیار نامطمئن تر او را در میان رای دهندگان عمومی گسترده تری تثبیت کند.

روسای جمهور آمریکا که تنها پس از یک دوره شکست خورده اند، عموماً به سرعت در تاریخ محو شده اند. ترامپ به دنبال تکرار شاهکاری است که قبلاً فقط یک بار انجام شده، زمانی که گروور کلیولند، در انتخابات 1888 شکست خورد و پس از انتقام گرفتن از رئیس جمهور بنجامین هریسون چهار سال بعد، به کاخ سفید بازگشت.

هنر بازگشت سیاسی

نتانیاهو، یکی از نزدیک‌ترین دوستان ترامپ در صحنه بین‌المللی، مشتاق است ترامپ را به تیم بازگرداند. نخست‌وزیر سابق، که برای اولین بار در سال 1996 انتخاب شد و در بخش عمده‌ای از ربع قرن گذشته بر سیاست اسرائیل تسلط داشته، با انتخابات روز سه شنبه بازگشت خیره‌کننده دوم خود را رقم زد. آن هم پس از برگزاری سریالی انتخابات در رژیمی که از نظر سیاسی به شدت دچار تفرقه شده است.

1244329451

 روز یکشنبه در برزیل، لولا داسیلوا، که به «لولا» معروف است، در دور دوم انتخابات، رئیس جمهور ژایر بولسونارو را با اختلاف کمی شکست داد. در حالی که ترامپ احتمالاً نتیجه عکس این را ترجیح می داد، زیرا بولسونارو چیزی شبیه به یک دست پرورده برای او است، پیروزی رهبر سابق چپگرا نشان داد که روسای جمهور سابق می توانند حضور دوباره ای داشته باشند. لولا داسیلوا، رئیس جمهور دو دوره ای سابق برزیل، مانند ترامپ با پرونده های حقوقی مواجه شده است. در واقع، راه طولانی و پر پیچ و خم او برای بازگشت سیاسی از طریق یک دوره زندان کوتاه به اتهام فساد مالی منحرف شد. ابطال احکام او توسط دیوان عالی باعث شد که دوباره نامزد شود.

«ترامپ مناطق استوایی» در اندیشه بازگشت

این نگرانی وجود داشت که بولسونارو با امتناع از پذیرش نتیجه انتخاباتی که او را تنها پس از یک دوره از قدرت کنار گذاشته بود، از بدیل آمریکایی و منکر ماسک برای کووید-19 خود تقلید کند.

اما در حالی که او شکست را قبول نکرده، مرد معروف به «ترامپ مناطق استوایی» می گوید که به قانون اساسی احترام می گذارد و تا کنون برای حفظ شغل خود به تحریک یک شورش متوسل نشده است.

1200x-1

با این حال بعید است که او برای همیشه کنار رود: او در انتخابات با کمترین فاصله ممکن شکست خورد، جنبش سیاسی او هنوز قوی است – و مانند ترامپ، ممکن است به آینده نگاه کند.

رهبرانی غرق در فساد

بولسونارو و لولا داسیلوا تنها نمونه هایی نیستند که سعی کرده اند راهی برای بازگشت به قدرت هموار کنند. در ایتالیا، سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سه باره سابق پس از یک رسوایی مالیاتی به پارلمان بازگشته است، اگرچه تلاش ها و آرزوهای او برای ایفای نقش پدرخوانده در مذاکرات ائتلاف پس از لاف زدن به روابط خود با دوست قدیمیش،  ولادیمیر پوتین، که اتفاقاً برای ترامپ نیز یک قهرمان است، نقش بر آب شد.

salvini-berlusconi-meloni-101_v-original

مانند لولا داسیلوا و بولسونارو، ترامپ از حمایت شدید حامیان وفادارانی برخوردار است که از تقابل آنها با قانون دلسرد نشده اند. لولا داسیلوا در شمایل یک قهرمان برای پیروان خود از زندان بیرون آمد و تنها یک سال و نیم از ۱۲ سال محکومیت به حبس به اتهام فساد و پولشویی در سال ۲۰۱۸ را گذراند.

با این حال، نتانیاهو همچنان درگیر محاکمه فساد خود است و در سه پرونده جداگانه با یک اتهام رشوه و سه اتهام کلاهبرداری و نقض اعتماد روبرو است. او رویکردی کاملاً ترامپی را در قبال وضعیت اسفناک خود اتخاذ کرده -تحقیقات را به عنوان «شکار جادوگر» و «تلاش برای کودتا» محکوم کرد و مانند رئیس جمهور سابق ایالات متحده، تردیدهایی را در مورد مشروعیت قوه قضاییه ایجاد کرد.

آمریکا واقعا بازگشته؟

پرزیدنت جو بایدن در حالی که در سراسر جهان سفر می کند، به متحدانش می گوید که «آمریکا بازگشته است» یا به عبارت دیگر، دولت مخرب ترامپ که متحدان را از خود دور کرد و با دیکتاتورها می پرید، به پایان رسیده است.

با این حال، بسیاری از دیپلمات‌های خارجی –در حالی که جنگ و تفرقه در ایالات متحده و قدرت ترامپ در پایگاه‌اش را مشاهده می‌کنند، بدون در نظر گرفتن نامزدهای ایالتی که او امسال معرفی کرده و می‌توانند بر انتخابات 2024 نظارت کنند – نمی‌دانند تا چه زمانی می‌توانند روی بایدنِ در حال تلاش برای احیای برند سنتی و چندجانبه رهبری باثبات ایالات متحده حساب باز کنند. حتی اگر ترامپ در سال 2024 نامزد نشود، قدرت جنبش او در حزب جمهوری خواه به قدری قوی است که یک رئیس جمهور احتمالی جمهوری خواه آینده احتمالاً در غرایز پوپولیستی، ملی گرایانه «اول آمریکا» شریک است.

بازگشتی که شکست خورد

با این حال، مسیر بازگشت همیشه با رهبران پوپولیستی که از قدرت سقوط کرده اند مهربان نیست. بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، در تلاش خود را برای پس گرفتن خانه شماره 10 خیابان داونینگ -پس از نخست‌وزیری کوتاه اما فاجعه‌بار جانشینش لیز تراس- ناکام ماند.

11

جانسون -که زمانی توسط رئیس جمهور سابق ایالات متحده به عنوان «ترامپ بریتانیا» یاد می شد- ماه گذشته نتوانست نمایندگان حزب محافظه کار را به قدر کافی متقاعد کند که او را دوباره به عنوان رهبر خود -و در نتیجه تحت سیستم بریتانیا به عنوان نخست وزیر- انتخاب کنند.

سرآمد هرج و مرج، رسوایی و سوءمدیریت نخست وزیری جانسون، مهمانی در خیابان داونینگ بود، زمانی که به بقیه کشور گفته شد که پروتکل های سختگیرانه کووید-19 را رعایت کنند. نمایندگان محافظه‌کار در عوض وزیر دارایی سابق ریشی سوناک را انتخاب کردند، که تنها یک هفته است که در قدرت بوده، اما در حال پی بردن به آن چیزی است که بسیاری از ناظران بدان معتقدند - این که حزب محافظه‌کار غیرقابل اداره است.

جانسون، مانند ترامپ، آماده کنار رفتن از کانون توجهات نیست. او روز سه شنبه به اسکای نیوز گفت که قصد دارد در اجلاس آب و هوای COP27 اواخر ماه جاری در مصر شرکت کند. او این اعلامیه را پس از آن اعلام کرد که سوناک گفت به دلیل خواسته های نجات اقتصاد بریتانیا در آن شرکت نخواهد کرد. اما روز چهارشنبه، نخست‌وزیر مستقر در توییتر گفت که او به کنفرانس خواهد رفت –در میان پیشنهاداتی که او نمی‌خواست تحت‌الشعاع یکی از اسلاف خود قرار گیرد.

00000000-rishi-sunak-gallery-2022

جانسون برخلاف ترامپ در انتخابات عمومی شکست نخورد. در عوض، همکارانش به این نتیجه رسیدند که کنار گذاشتن یک تعهد انتخاباتی است، که بسیار متفاوت از رفتار حزب جمهوری خواه با ترامپ است. جانسون هنوز بر این باور است که با توجه به پیروزی قاطع انتخاباتی که در دسامبر 2019 طراحی کرده بود، او مأموریتی برای حکومت دارد - و این شرط مطمئنی است که اگر سوناک بلغزد، آماده است تا به او حمله کند.

قهرمان جانسون، وینستون چرچیل است، نسخه اصلی بازگشت سیاسی، که سال ها در برهوت سیاسی تاب آورد تا اینکه کشورش برای رهبری در تاریک ترین لحظات خود در جنگ جهانی دوم به او روی آورد. پس از شکست شوکه‌کننده‌اش در انتخابات 1945، بریتانیای کبیر کنار گذاشته نشد: شش سال بعد به عنوان نخست‌وزیر به خیابان داونینگ 10 بازگشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید