سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران؛

پاسخ ایران به تهدید نظامی اوکراین/ صبر ایران را به ضعف تعبیر نکنید

کدخبر: ۵۳۴۶۳۱
اقتصادنیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
پاسخ ایران به تهدید نظامی اوکراین/ صبر ایران را به ضعف تعبیر نکنید

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از فارس، وی درباره اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اروپا را باغ و بقیه دنیا را جنگل خوانده است، گفت: واکنش‌های زیادی داشته و به اندازه کافی عکس العمل شنیده شده است و در اروپا اظهاراتش تعجب بسیاری را برانگیخته است. به نظرم قضاوت را به آنهایی واگذار کنیم که صحبت‌های ایشان را شنیده‌اند.

رابرت مالی: تهران گمان می‌کرد می‌تواند از عواقب کمک مخفیانه به روسیه شانه خالی کند

 تقسیم بندی تروریسم به خوب و بد توسط اروپا

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقامات فرانسوی و رئیس جمهور این کشور درباره تحولات داخلی ایران و مواضع و رویکرد آنها در این زمینه و اعتصابات کارگری اخیر در این کشور نیز بیان کرد: قبلا در ادبیات اروپا و هم در عملکرد و رفتار تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم به خوب و بد بودیم. به نظر می‌آید در شرایط جدید تقسیم بندی جدیدی در ادبیات سیاسی و رفتار سیاسی غرب شاهدیم و آن تقسیم اغتشاش به خوب و بد است و اگر در ایران صورت بگیرد خوب است و نباید مقامات مسئولان ایران ایجاد امنیت و نظم اقدامی کنند، ولی اگر در اروپا شکل بگیرد، برخورد خوبی است و مقامات اروپایی و مسئولان امنیتی این کشور حق دارند برخورد کنند و حتی اعتصاب کارگری را با شدت عمل پایان ببخشند. قضاوت بر عهده کسانی است که این تحولات را دنبال می‌کنند و می‌بینند غرب رفتار و گفتار دوگانه‌ای دارند.

از تیم ملی فوتبال برای خواندن سرودملی کشور، تعهد گرفته شد؟

کنعانی به مواضع فرانسه و دیگر کشورهای غربی و آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: عجیب است، دولت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت پذیر است و این را در عمل اثبات کرده است. دولتی است که هم به نگاه شهروندانش احترام می‌گذارد و در دوره‌های چهار ساله در روند کاملا دموکراتیک بر سر کار می‌آید و به امنیت شهروندانش توجه دارد. در کوران حوادث منطقه که کشورهای عدیده‌ای دچار آشوب شدند و در معرض حمله تروریسم و حمله خارجی قرار گرفتند و امنیت آنها در هم شکست و صدها هزار نفر از شهروندان آنها قربانی ناامنی و بی ثباتی شدند، جمهوری اسلامی ایران در منطقه لنگرگاه ثبات بود و این توانایی را ثابت کرد که در اوج بحران در منطقه هم نسبت به امنیت شهروندانش متعهد و مسئول است و هم توانایی حفظ امنیت را دارد و علاوه بر تامین امنیت شهروندانش دولت ایران در طول سالیان گذشته اثبات کرد که تامین امنیت ملت‌های منطقه نقش موثر و تعیین کننده‌ای داشته است، تحولات عراق و سوریه شاهد روشنی است بر اثبات توانایی ایران برای کمک به تامین امنیت ملت‌های منطقه.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: دولت ایران هم نسبت به امنیت شهروندانش مسئول بوده و مسئولانه عمل کرده است و هم نسبت به امنیت ملت‌های منطقه و تامین امنیت منطقه‌ای. کشورهایی علیه ما مدعی هستند که خود ناقض آشکار حقوق بشر هستند، هم راجع به شهروندان خودشان و هم شهروندان کشورهای منطقه. این دسته از کشورها قاعدتا صلاحیت اخلاقی برای موعظه دیگران و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها با تکیه بر موضوع حقوق بشر ندارند.

وی یادآور شد: اغلب کشورهایی که الان در پیشانی حمله به ایران هستند، در موضوع حقوق بشر کشورهایی هستند که اتفاقا مرتکب جرایم عدیده‌ای در حق ملت ایران شدند، نقش مستقیم در تحریم بدون تبعیض و فراگیر ملت ایران و تحریم‌های دارویی. کشورهایی هستند که اتفاقا میزبان گروه‌های تروریستی شدند که در فهرست تروریستی خودشان بودند و این گرو‌ه‌ها الان در خاک آنها حضور دارند و مرتکب جرایم عدیده شدند. این کشورها هم خودشان نقش ناقض حقوق بشر علیه مردم ایران داشتند و هم میزبان ناقضان و مجرمان حقوق بشری علیه ملت ایران شدند.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی این اقدام کاملا منافقانه‌ای است،ادعای حقوق بشری، میزبانی گروه‌های تروریستی ضد ملت ایران و در عین حال مداخله در امور داخلی ملت ایران به اتهام مسائل حقوق بشری که اینها رفتار دوگانه‌ است 

کنعانی افزود: کشورهای مدعی و مداخله گر در امور داخلی کشورها از جمله ایران را دعوت به عقلانیت می‌کنیم که در داخل شرایط و رفتار خود را ببینند و آن زمان درباره رفتار دیگران قضاوت کنند.

حمایت از اقدام دولت الجزایر

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برگزاری نشست آشتی بین گروه‌های فلسطینی و بیانیه الجزایر و مسئله فلسطین و وحدت و انسجام بین گروه‌های فلسطینی گفت‌: دیدگاه ایران در این زمینه کاملا روشن است. همواره از وحدت، انسجام و همگرایی ملت فلسطین و گروه‌های مختلف فلسطینی در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و پایان اشغالگری حمایت کرده و خواهیم کرد.

وی افزود: معتقدیم آنچه می‌تواند تامین کننده حقوق ملت و پایان دهنده اشغال باشد و نه سازش با رژیم غاصب و اشغالگر، بلکه مقاومت علیه اشغالگر است. در روند سیاسی، ایران ایده سیاسی خودش را مطرح کرده که راه حل دموکراتیک برای پایان اشغال فلسطین و حل این بحران چند دهه‌ای، برگزاری همه پرسی برای تعیین سرنوشت ملت فلسطین است که همه ملت فلسطین و ساکنان اصلی فلسطین در یک رفراندوم فراگیر شرکت کرده و نسبت به کشور و نظام حکومتی خودشان تصمیم بگیرند.جمهوری اسلامی ایران طرح دموکراتیک خود را در سازمان ملل به ثبت رسانده است.

کنعانی بیان کرد: درباره نشست الجزایر باید عنوان کنم که ایران از اقدام دولت الجزایر در تلاش برای ایجاد انسجام و تحکیم وحدت ملی بین گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کند و از هر کشوری در این مسیر گام بردارد حمایت می‌کند و معتقدیم این همگرایی و انسجام می‌تواند به تامین نظر ملت فلسطین و احقاق حقوق ملت فلسطین کمک کند.

دعوت از طرف‌های اروپایی به عقلانیت

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اعمال تحریم احتمالی از سوی اتحادیه اروپا اظهار داشت: در ارتباط با مواضع اروپا دیدگاه‌های خود را صراحتا بیان کردیم هم در این جلسه و هم در تماس‌های مختلف تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی و آقای بورل. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و این‌که به شعارهای خودشان پایبند باشند. آنها در ارتباط با ایران صحبت می‌کنند، کشوری که هم مقتدر است و هم کشوری است که مسئولیت پذیر است و نقش تعیین کننده در ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده و می‌کند. کشوری که شریک ثبات است و همواره رفتار مسئولانه در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است و کشوری است که در صورت رفتار منطقی و عقلانی از سوی طرف‌های اروپایی می‌تواند مهمترین شریک و همکار برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه باشد.

وی گفت: ما آنها را به عقلانیت دعوت کرده و آنها را از اتخاذ رفتارهای غیرمعقول و مداخله جویانه برحذر می‌داریم. در همه گفت‌وگوها تأکید شده چنانچه طرف اروپایی از موضع احترام متقابل آماده تعامل باشد، ایران آماده تعامل و همکاری است ولی در صورت اتخاذ رفتاهاری مداخله جویانه، گزینشی و استفاده از سیاست‌ها و معیارهای دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل نشان خواهد داد. این در ارتباط با تک تک کشورهای اروپایی صدق می‌کند و هم درباره موضعی که گفته می‌شود اتحادیه اروپا می‌خواهد اتخاذ کند نیز صدق می‌کند. 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها بلافاصله تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم نتیجه گفت‌وگوهایی که تا الان انجام شده باعث شود اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول و منطقی در قبال ایران داشته باشد. 

 مسئولیت کشورهای پذیرنده چه خواهد شد؟/ حمله به مدرسه ایرانی در هامبورگ

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حملات صورت گرفته به اماکن دیپلماتیک ایران در خارج از کشور بیان کرد: در ارتباط با اماکن دیپلماتیک مسئولیت کشورهای پذیرنده بر مبنای کنوانسیون وین است که امنیت این اماکن و دیپلمات‌ها را تامین کنند تا بتوانند وظایف خود را در محل ماموریت انجام دهند. در این ارتباط متاسفانه به رغم مسئولیت‌های قانونی دولت‌های پذیرنده و به رغم شعارهایی که در کشورهای اروپایی شاخص که اتفاقا در قضایای تحولات اخیر ایران بسیار هم تند عمل کرده و رفتارهای هجومی داشتند سر داده می‌شود، به مسئولیت‌ قانونی خودشان در ارتباط با حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و ایجاد شرایط مطلوب برای انجام وظایف دیپلماتیک ماموران ما عمل نکردند.

وی گفت: علاوه بر این، به برخی از مراکز اسلامی نیز حمله شد و اتفاق دیگری نیز رخ داد، حمله به یکی از مدارس ایران در کشور آلمان (هامبورگ) که نیمه شب مورد حمله آشوبگرانه قرار گرفت و مدرسه به آتش کشیده شد و عملا امکان استفاده از مدرسه در آغاز سال تحصیلی فراهم نیست. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنهایی که در آن سوی مرز تجمع می‌کنند گویا در رفتار خشونت طلبانه با برخی از خشونت طلبان در این طرف همسو و همخوانی دارند. حمله به یک مدرسه چه ارتباطی با اعتراض سیاسی دارد؟ مسئولیت کشورهای پذیرنده چه خواهد شد؟ این مسئولیت آن کشورهاست که هم باید تامین امنیت کنند و هم با کسانی که با رفتارهای خشن به این اماکن آسیب می‌رسانند، برخورد قانونی کنند. ایران یادداشت اعتراض داده و در ملاقات‌های دیپلماتیک مسئولیت‌ها را یادآوری کردیم و برخورد با این افراد که در خاک آن کشورهاست از مسئولیت قانونی آن کشورهاست و انتظار داریم در این زمینه برخورد جدی داشته باشند.

 ابراز خرسندی از روند سیاسی کنونی در عراق

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تحولات این روزهای عراق و انتخاب رئیس جمهور و ... عنوان کرد: خوشحالیم روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته و منجر به انتخاب رئیس جمهور این کشور شد و رئیس جمهور هم نخست وزیر مکلف را تعیین و مامور به تشکیل کابینه شده است و این رخداد خوشایندی است و خوشحالیم که روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته و به سمت جلو در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد: آقای رئیسی به همتای عراقی خود تبریک گفت و ما هم در این تریبون هم به ایشان و هم نخست وزیر مکلف تبریک گفته و امیدواریم در مهلت قانونی، ایشان موفق به تشکیل دولت شود و ان‌شاءالله دولت متناسب با نیازها و انتظارات ملت عراق تامین کننده این نیازها باشد و ثبات در عراق تحکیم یافته و عراق در شرایط جدید نقش قوی‌تری در معادلات سیاسی منطقه‌ای هم ایفا کند و در شرایط ثبات عراق، همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق و همکاری‌های منطقه‌ای تقویت شود و ما از این روند خوشحال هستیم و استقبال می‌کنیم.

 حضور رئیسی در نشست سیکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور رئیس جمهور در نشست سیکا خاطرنشان کرد: نشست سیکا از تحولات مهم منطقه‌ای بود که آخر هفته گذشته برگزار شد و رئیس جمهور در ششمین اجلاس در آستانه پایتخت قزاقستان شرکت کرد. حضور ما هم در قالب عضویت موثر ایران در این کنفرانس بود و هم استمرار سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر اتخاذ سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی پویا و هوشمند و همچنین تمرکز و تقویت همکاری‌های چندجانبه با تمرکز بر همسایگان و کشورهای منطقه‌ای و آسیایی.

وی ادامه داد: این سفر انجام و نشست خوبی بود و گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و نشست خوبی بود. رئیس جمهور دیدار دوجانبه‌ای با رئیس جمهور آذربایجان و همچنین امیر قطر درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای داشت. کنفرانس سیکا این ظرفیت را دارد که تبدیل به سازوکار مناسبی برای تامین منافع و مصالح مشترک کشورهای عضو هم در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی و هم مسائل اقتصادی و تجاری شود.

 حضور دیپلمات ارشد انگلیسی در ایران؟

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره خبرهای منتشر شده درباره سفر خانم «استفانی القاق» از دیپلمات‌های ارشد انگلیسی به تهران نیز بیان کرد: من فارغ از اینکه این اخبار را تایید کرده و یا رد کنم، رفت و آمدهای دیپلماتیک بین ایران و کشورهای دارای روابط دوجانبه براساس نیازهای متقابل و برنامه‌های از قبل تنظیم شده انجام می‌شود و به صورت طبیعی در دستورکار قرار می‌گیرد.

وی افزود: منافع و مصالح ملی برای جمهوری اسلامی ایران هم از موضع اقتدار در مناسبات دوجانبه تنظیم می‌شود و هم مبتنی بر اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت است. بر این مبنا روابط خارجی خود را با کشورها تنظیم می‌کنیم. در ارتباط با نکته‌ای که اشاره کردید اخباری منتشر شده و آن را با تحولات داخلی ایران مرتبط کردند. ما در ارتباط با مواضع انگلیس درباره مسائل داخلی ایران و مواضع غیرمعقول و مداخله جویانه این کشور در طول تحولات اخیر داشته، واکنش جدی نشان داده و مواضع مداخله جویانه دولت انگلیس را به صورت جدی و قاطعانه محکوم کردیم و در این ارتباط تذکر جدی هم دادیم و سفیر انگلیس هم احضار شد.

به گزارش فارس، وی گفت: تحریم‌های اخیر این کشور علیه برخی از مقامات ایران را هم محکوم کرده و هم اعتراض جدی کردیم و همانطور که اعلام کردیم در زمان مناسب واکنش متناسب و متقابل خواهیم داشت و این را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 مذاکرات رفع تحریم از دستورکار ایران خارج نشده

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران مثل طرف آمریکایی مذاکرات رفع تحریم‌ها را پایان یافته می‌داند؟ گفت: مذاکرات رفع تحریم از دستورکار ایران خارج نشده است. همه تحرکات دیپلماتیکی که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا به نمایندگی از طرف‌های اروپایی شریک برجام دارد و هم به عنوان طرفی که به عنوان واسطه در نقل و انتقال پیام‌ها بین ایران و آمریکا عمل می‌کند همه نشان می‌دهد طرف‌های مقابل نسبت به ادامه مذاکره برای احیای توافق و اجرای برجام پایبند هستند. 

وی اضافه کرد: در این ارتباط مقامات دولت آمریکا به رغم مواضعی که دارند تا الان چیزی مبنی بر این‌که از احیای برجام منصرف شدند اعلام نکردند. مشکل تناقض رفتاری و گفتاری در مقامات دولت آمریکاست. از یک سو پیام می‌دهند و دیدگاه‌های خودشان را برای احیای توافق منتقل می‌کنند و از سوی دیگر در رفتار و گفتارها و مواضعی که اتخاذ می‌کنند، این مواضع عملا مکمل و تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

کنعانی اضافه کرد: به نظر می‌آید همه زمینه‌های فنی و تکنیکی برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها به توافق وجود دارد. روند مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته و توافقات تکنیکی و فنی هم توافقات خوبی است و زمینه ساز توافق و جمع بندی و اجرای توافق است ولی الان این موضوع وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکاست و هر زمان که اراده کنند می‌توانند به توافق برگردیم. ایران بارها اعلام کرده که معطل توافق نخواهد بود و روابط و سیاست خارجی خودش را مبتنی بر سیاست‌های اعلام شده با همه طرف‌ها و شرکای خود دنبال خواهد کرد.

دولت عراق مقر تروریست‌ها را جمع کند

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره سفر هیأت عالیرتبه عراقی به تهران با مسؤولیت قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق به تهران و گفت‌وگو درباره تحرکات گروهک‌های تروریستی در شمال عراق گفت: این نشست مکمل نشست هفته گذشته در بغداد بوده و تفاهمات خوبی انجام شده و امیدواریم برادران عراقی همانطور که ایران امنیت عراق را امنیت خودش تلقی می‌کند، امنیت ایران را امنیت عراق تلقی کنند و به مسئولیت‌های خود در ارتباط با امنیت مشترک و مرزهای ایران عمل کرده و مسئولیت پذیر باشند.

وی ادامه داد: این نشست برگزار و مشورت‌های خوبی صورت گرفت و انتظار داریم براساس این گفت‌وگوها و تعهدات دولت عراق شاهد باشیم سیطره دولت عراق بر کلیه مناطق مرزی این کشور از جمله در حوزه اقلیم کردستان عراق با ایران تحکیم و گسترش یابد و دولت عراق نیروهای خودش را به صورت کامل مستقر کند و مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب و ضدانقلاب مسلح از مرزهای مشترک دو کشور به داخل خاک ایران شود و به مسئولیت‌های خودشان در ارتباط گروه‌های ضد انقلاب مسلحی که از خاک اقلیم کردستان عراق به عنوان مقری برای ایجاد بی ثباتی و ناامنی علیه مرزها و خاک ایران و شهروندان ما استفاده می‌کنند، عمل کند و این اماکن و مقرها را جمع کند.

کنعانی با بیان این‌که گفت‌وگوهای خوبی بود و نشست خوبی برگزار شد، افزود: امیدواریم با التزام دولت عراق و مبتنی بر مناسبات بسیار خوب و برادرانه دو کشور، شاهد اجرای این تفاهمات از سوی دولت عراق باشیم. ایران نسبت به تامین امنیت خودش در صورتی که دولتی به مسئولیت خودش عمل نکند ایران اقدام می‌کند و امنیت خود را تامین خواهد کرد.

 ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ در اوکراین صادر نکرده 

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای رئیس جمهور اوکراین مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه عنوان کرد: متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتا از سوی منابع غربی نیز به آنها دامن زده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست. ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است.

کنعانی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که مخالف جنگ علیه سوریه، عراق، افغانستان بود و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مخالفت با جنگ و راهکارهای نظامی برای اختلافات سیاسی است، در خصوص جنگ در اوکراین مخالف جنگ است و متناسب با ظرفیت خودش و روابط خوبا دو طرف درگیری، تلاش‌های خودش را انجام داده که به رویکرد نظامی خاتمه ببخشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که خودشان صادر کننده میلیاردها دلار اسلحه و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند، کشور دیگری را به ارسال اسلحه به یک طرف جنگ متهم می‌کنند و جنگ تبلیغی و روانی علیه ایران راه می‌اندازند.

وی پرسید: اگر طرفدار صلح و ایجاد راهکار سیاسی در جنگ اوکراین هستند، این میزان ارسال اسلحه برای یک طرف جنگ چه معنایی دارد؟ این یک رفتار کاملا متناقض است. ایران یک طرف جنگ در اوکراین نیست، ما به دنبال راهکار سیاسی هستیم و از راهکار سیاسی استقبال کردیم و در این مسیر تلاش کردیم و همچنان تلاش خواهیم کرد.

زندان اوین

وی درباره حادثه پیش آمده در زندان اوین و ابراز نگرانی برخی کشورهای غربی و آمریکا درباره وضعیت دوتابعیتی‌ها هم گفت: متاسفانه درباره این اتفاق همان رویکردی که برخی از دولت‌های اروپایی و آمریکا در ارتباط با رخدادهای اخیر در ایران اتخاذ کردند، همین روش را درباره رخداد زندان اوین شاهد بودیم. اتخاذ مواضع بی پایه و بی اساس و رفتار پیشداورانه، عجولانه و مداخله جویانه و این رفتار غیرقابل قبول و عجیبی است و قطعا محکوم می‌کنیم. اتفاقی در هر کشوری می‌تواند رخ دهد و این قبیل حوادث رخ داده است و این رفتار پیشداورانه غیرقابل قبول است و دخالت در امور داخلی ایران است و نمی‌پذیریم. جمهوری اسلامی ایران کشور مسئولی است و هم در ارتباط با امنیت شهروندانش مسئولانه عمل می‌کند و هم در قبال اتباع خارجی حاضر در ایران.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مسئولانه عمل کرده و عمل می‌کند و امنیت شهروندان خودش و اتباع خارجی حاضر در ایران را تامین خواهد کرد. این رفتارهای عجولانه و قضاوت‌های سیاسی در ارتباط با رخدادهای طبیعی نمی‌تواند کمک کننده باشد. ایران اقدام به ارائه اطلاعات به این کشورها کرده است.

 ایران درباره امنیت شهروندان، امنیت خود و مرزهایش مسامحه و تعلل نخواهد کرد

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سفر هیأت عراقی به ریاست مشاور امنیت ملی عراق و اظهارات وزیر داخلی اقلیم کردستان عراق درباره اینکه اربیل اقدامی برای خلع سلاح گروهک‌های تروریستی انجام نمی‌دهد نیز بیان کرد: مسئولیت تامین امنیت در عراق و حفظ مرزهای مشترک دو کشور بر عهده دولت مرکزی عراق است و ریاست هیأت در سفر اخیر با نماینده دولت مرکزی عراق بود و مسئولان عالیه اقلیم از اعضای ترکیب هیأت عالی عراق در جلسه حضور داشتند. از دولت عراق انتظار داشته و داریم و در مذاکرات به صورت شفاف و صریح مسئولیت دولت عراق در ارتباط با تامین امنیت و دیدگاه‌های ایران اعلام شده است و ایران منتظر اقدام دولت مرکزی عراق در این باره خواهد بود. مقامات دولت محلی اقلیم کردستان عراق در این ارتباط مسئولیت دارند و منتظر اقدامات تامین امنیت طرف‌های عراقی خواهیم ماند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد:‌ ایران درباره امنیت شهروندان خود و امنیت خود و مرزهایش مسامحه و تعلل نخواهد کرد و در صورتی که طرف مقابل به مسئولیتش عمل نکند ایران مبتنی بر مسئولیت ملی خودش و مقررات بین‌المللی و منشور ملل متحد حتما عمل خواهد کرد.

 طرف آمریکایی آماده اجرای توافق نبود

 کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز عنوان کرد: انجام توافق درباره تبادل زندانیان را تایید می‌کنیم و قبلا هم تایید کردیم. این توافق نه در بازه زمانی اخیر بلکه پیش از این انجام شده بود ولی طرف آمریکایی آماده اجرای توافق نبود و توافق مبادله زندانیان را منوط به توافق احیای برجام کرده بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تأکید کرده بود و همچنان تأکید می‌کند موضوع زندانیان به عنوان موضوع انسانی ارتباطی به برجام و بازگشت طرف‌ها به توافق ندارد. در زمانی که دولت آمریکا از موضع قبلی خود عبور کرد و آماده اجرای توافق شد این توافق در یک مرحله انجام شد و ایران مبتنی بر نگاه انساندوستانه یکی از زندانیان را با نگاه به شرایط درمانی ایشان و با حسن نیت و با کمک یکی از دولت‌های منطقه یعنی دولت عمان آزاد کرد و برای اجرای گام‌های بعدی توافق ایران آمادگی دارد. روند برای اجرای توافق مهیا است و امیدواریم دولت آمریکا بزودی به این جمع بندی برسد و در راستای اجرای توافق کمک کند با نگاه انسانی ما شاهد آزادی و مبادله بقیه زندانیان از جمله زندانیان ایرانی در زندان‌های آمریکا باشیم.

رزمایش در منطقه ارس

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره برگزاری رزمایش زمینی در منطقه ارس گفت:‌ انجام رزمایش‌های نظامی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امر جدیدی نیست و در بازه‌های زمانی مختلف متناسب با نیازهای نیروهای مسلح اعم از نیازهای آموزشی و تمرینی یا مبتنی بر مسئولیت‌هایی که در حوزه تامین امنیت مناطق خاص جغرافیایی کشور این مانورها انجام می‌شود و ارتباط مشخصی با موضوع خاص ندارد.

وی افزود: این جزو تمرینات نظامی نیروهای مسلح ایران است. مرزهای مشترک حوزه همکاری‌های مشترک و سازنده بین کشورهای مجاور هستند و انتظار داریم همه همسایگان در این مسیر با نگاه جمهوری اسلامی ایران همسویی و همراهی کنند و مرزهای ما را تبدیل به مرزهای دوستی و همکاری کنیم. حضور نیروهای بیگانه در کل منطقه و در نقاط مرزی کشورها ایجاد کننده امنیت نیست و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای بهترین چارچوب برای همکاری خواهد بود.

 درباره منافع و مصالح ایران مسامحه نمی‌کنیم

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اگر اتحادیه اروپا تحریم کند آیا تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟ گفت: مواضع ایران به صورت روشن بیان شده و امیرعبداللهیان در گفت‌وگوهای تلفنی با همتایان و آقای بورل دیدگاه‌های ایران را به صورت واضح توضیح داده است. این‌که مبادرت به تحریم‌های جدید کنند، رفتاری غیرسازنده و غیرمنطقی است و طبیعتا جمهوری اسلامی ایران همانطور که نسبت به رفتارهای سازنده واکشن مثبت نشان می‌دهد نسبت به رفتارهای غیرسازنده و غیرمعقول نیز واکنش‌های متناسب و متقابل نشان خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با منافع و مصالح ایران به هیچ وجه مسامحه و تعلل نخواهد کرد. مسیر مذاکرات مسیر خاص خودش را دارد و پیشرفت‌های زیادی هم داشته و یک مسیر دو طرفه است و توافق باید در مسیر دو طرفه پیش برود. امیدواریم طرف‌های مقابل هم اروپا و هم آمریکا نسبت به روند مذاکراتی که انجام شده ملتزم باشند و در اتخاذ رویکردها نسبت به ایران به گونه‌ای عمل کنند که نتایج تلاش‌هایی که شاهد بودیم به نتایج مطلوبی منتهی شود.

اقدام‌های ضد ایرانی و ضد انسانی کانادا

سخنگوی وزارت خارجه درباره دور جدید تحریم‌ها از سوی کانادا نیز بیان کرد: اقدام‌های ضد ایرانی و ضد انسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست و متاسفانه شاهد رویه چند ساله دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم که مبنی بر دلخوش نبودن عوامل ایران ستیز که متاسفانه در کانادا مستقر هستند و به اقدام علیه ایران و اعمال تحریم‌ها علیه مقامات ایران مبادرت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جالب است دولت کانادا برخلاف ادعاهایی که دارد در خصوص رسانه‌ها هم راجع به ایران، رفتار کاملا غیر دموکراتیک دارد که متضاد با شعارهای این کشور است. اینکه بر خلاف ادعا مبنی بر حمایت از جریان آزاد اطلاعات و عملکرد آزاد رسانه‌ها، تحریم‌هایی را علیه رسانه‌های مستقل ایران نیز تحمیل کرده است. این عملکرد دولت کانادا است. سابقه سوء حقوق بشری علیه بومیان کانادا، گورهای دسته جمعی کودکان بومیان این کشور و اقداماتی که علیه مهاجران و اقلیت‌ها صورت داده، یک فضاحت آشکار برای این کشور است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: رفتار دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران دقیقا در نقطه مقابل شعارهای این کشور است و حتما این رفتارها غیرقابل قبول و محکوم است.تحریم اخیر این کشور بی ارزش است به خصوص تحریم علیه نیروهای سپاه پاسداران؛ این اقدام‌های بی ارزشی و ناشی از رفتار سیاسی غیرسازنده این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران است.

 سفیر شدن برخی از مسئولان سیاسی؟ 

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفیر شدن برخی از مسئولان سیاسی که دیپلمات نیستند نیز بیان کرد: در این ارتباط خبری را نشنیدم از انتخاب مسئولان سیاسی و یا افرادی برای سفارت. اطلاعی ندارم و خبری نشنیدم ولی اینکه اساسا در عرف دیپلماتیک مسئولان سیاسی و یا افراد غیر کادر دیپلماتیک برای پست سفارت انتخاب شوند یک امر رایج و مرسوم در دنیا است و در همه وزارت خارجه‌های دنیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

مقاله پولتیکو/ تهدید را تایید نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مقاله منتشر شده در پولتیکو مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی ایران به برخی از دیپلما‌ت‌های اروپایی و هشدار این‌که اگر تحریم‌ها علیه ایران اعمال شود ممکن است روابط ادامه پیدا نکند،گفت:‌ این اقدام (پولتیکو) را یک شیطنت رسانه‌ای می‌دانیم و یک رفتار غیررسانه‌ای و غیرسازنده تلقی می‌کنیم. این کار غیرقابل قبول است. مکاتبات دیپلماتیک دارای منطق و روال مشخص است و به صورت طبیعی همواره در مناسبت‌های مختلف جاری است و انجام می‌شود. اگر مکاتبات دیپلماتیک که یک عرف رایج است، از روال خودش خارج شود و به یک اقدام سیاسی غیرسازنده تبدیل شود، اعتماد لازم را در تحرکات دیپلماتیک و تحرکات حرفه‌ای دیپلماتیک زیر سؤال می‌برد و باعث مخدوش شدن روندهای انجام وظایف دیپلماتیک می‌شود.

وی تصریح کرد: در این ارتباط بحث تهدید را تایید نمی‌کنیم. مکاتبات دیپلماتیک و نقل و انتقال پیام‌های دیپلماتیک امر رایجی است و در شرایط بحرانی ممکن است تبادل پیام‌ها به عنوان یک وسیله برای نقل و انتقال پیام‌ها و نقل دیدگاه دیپلماتیک بیش از هر زمان دیگری استفاده شود. اما اقدامات غیرحرفه‌ای هم در روند فعالیت‌های دیپلماتیک ایجاد اخلال کرده و هم باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود.

سرمایه‌گذاری ایران در بخش معدن افغانستان؟

خبرنگار لس آنجلس تایمز از کنعانی پرسید آیا سرمایه گذاری ایران در بخش معدن افغانستان و تعاملات اقتصادی با دولت طالبان را تایید می‌کنید که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: مناسبات اقتصادی ما با هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان همانند سایر زمینه‌های همکاری با این کشور برقرار است. افغانستان کشور همسایه ماست و ثبات و آرامش در این کشور برای ما حائز اهمیت است و از اولویت‌های اساسی ماست. 

کنعانی با بیان اینکه تامین معیشت ملت افغانستان که سالیان طولانی تحت اشغال بودند، برای ایران یک موضوع بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: اگر در این کشور توسعه اقتصادی رخ دهد و رفاه اقتصادی ایجاد شود به صورت طبیعی در ایران نیز تاثیر متقابل و همزمان دارد و شرایطی فراهم می‌آید که ملت افغانستان به جای انتخاب مهاجرت به عنوان گزینه اجتناب ناپذیر، در کشور خودشان بمانند و زندگی کنند. 

وی ادامه داد: با نگاه به کمک به تامین امنیت، با نگاه به تامین نیازهای اساسی مردم افغانستان و کمک به توسعه اقتصادی این کشور، با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مذاکره، همراهی و تبادل هیأت داریم و در زمینه‌های مورد علاقه اقتصادی، هم در زمینه‌هایی کار می‌کنیم و هم در زمینه‌هایی توافق کردیم و متناسب با شرایط ان‌شاءالله این توافقات اجرایی خواهد شد.

 رژیم صهیونیستی هر جا رفته محل ثبات و امنیت منطقه بوده

سخنگوی وزارت خارجه توافق جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی برای ساخت اردوگاهی برای یهودیانی که می‌خواهند به اسرائیل منتقل شوند، گفت: این خبر را نشنیدم و نمی‌توانم تایید یا تکذیب کنم. آنچه برای ایران حائز اهمیت است، این است که رژیم صهیونیستی هر جا حضور یافته منشاء ناآرامی، بی ثباتی و تهدیدکننده امنیت و ثبات و مخل مناسبات دوستانه بین کشورها بوده است. 

وی افزود: در ارتباط با حضور رژیم صهیونیستی در مناطق پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه ایران همواره روشن و واضح بوده است و عندالاقتضاء در این زمینه به طرف‌های ذیربط توجه و تذکر لازم داده شده است.

مذاکرات ایران و عربستان

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان و اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان که مذاکرات دو کشور به نتایج ملموسی نرسیده هم اظهار داشت: مذاکراتی که انجام شد مفید بود و دو طرف اذعان می‌کنند که اگر مفید نبود تا پنج دور ادامه نمی‌یافت. تفاهماتی هم حاصل شد و در صورت اجرای تفاهمات گذشته زمینه برای دور بعدی مذاکرات در سطح مورد توافق دو کشور فراهم خواهد شد. شرایط عراق هم بحمدالله در مسیر خوبی قرار گرفته و دولت عراق نقش بسیار خوبی در میزبانی مذاکرات داشته است و بهبود شرایط عراق حتما کمک کننده خواهد بود که این کشور بتواند نقش سازنده خود را مجددا ایفا کند. 

زمینه برای ادامه همکاری ایران و آژانس فراهم است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات پادشاه عربستان که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرده نیز خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهای پیشتاز ارائه دهنده طرح برای تشکیل خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای بوده است. ایران از کشورهای پیشتاز در تشکیل چنین منطقه‌ای است.

وی با اشاره به عضویت سازنده و موثر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: همکاری‌های ایران با این نهاد ادامه دارد. مذاکرات اخیر بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و گروسی مدیرکل آژانس زمینه برای ادامه همکاری‌ها همچنان فراهم است. در مورد توافق هسته‌ای ایران به تعهداتش عمل کرده و تنها عضوی بود که به تعهداتش به صورت کامل عمل کرد و انتظار بود که در زمان انعقاد برجام و دوره اجرای برجام برخی کشورها از جمله عربستان سعودی از اجرای توافق حمایت می‌کردند. انتظار این بود به دولت آمریکا توصیه می‌کردند به تعهداتش پایبند باشد که متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد.

کنعانی ادامه داد: ایران هم در ارتباط با گفت‌وگوی دوجانبه محدویتی نمی‌بیند و متناسب با تفاهم پیش خواهد رفت و در ارتباط با مسائل هسته‌ای ایران هم پیشرو است.

مناسبات ایران و چین

وی در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و چین هم گفت: موضع ما در قبال چین مبتنی بر مناسبات بسیار نزدیکی است که با چین داریم و روابط رو به رشدی که با چین داریم. از هر تحولی که در چین در راستای منافع مردم این کشور رخ دهد استقبال می‌کنیم و گمان می‌کنیم متناسب با نگاه مشترک دو کشور نسبت به تحولات منطقه‌ای و جهانی و اراده سیاسی عالی رهبران دو کشور و مناسبات عمیق ایران و چین و برنامه ۲۵ ساله، زمینه‌ها برای همکاری‌های رو به رشد بیش از گذشته فراهم است.

کنعانی به عضویت دو کشور در چارچوب‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای و ... اشاره کرد و افزود: امیدواریم مناسبات دو کشور شاهد شکوفایی و پیشرفت روزافزون مبتنی بر منافع دو کشور باشد.

 اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز اظهار داشت: مذاکرات دیپلماتیک و فنی و تکنیکی در سطح بانکی است، این دو مکمل هم هستند. موجودی مالی ایران در کره جنوبی هیچ ارتباطی با هیچ موضوع سیاسی و پرونده سیاسی دیگری ندارد. به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای این موضوع تبدیل به مشکل در روند همکاری‌های دوجانبه ایران و کره جنوبی شد. کره جنوبی دلایل سیاسی را مطرح می‌کند ناشی از فشارهای خارجی و فشارهای دولت آمریکا که از نظر ما یک موضوع دوجانبه و فنی است و هیچ جنبه سیاسی ندارد.

وی بیان کرد: روند مذاکرات در حوزه فنی، سیاسی و بانکی ادامه دارد. خوشبین هستیم در نتیجه گفت‌وگوها و تماس‌ها، شاهد آزادی پول‌های بلوکه ایران باشیم.

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره بازگشت ایرانیان خارج از کشور گفت: این موضوع به عنوان مطالبه مطرح نیست. شهروندان ایرانی در هر کشوری هستند و حضور دارند شهروند ایرانی هستند و دستگاه دیپلماسی به عنوان دستگاهی که در ارتباط با حقوق شهروندان مسئولیت دارد حداکثر تلاشش این است حقوق ایرانیان را تامین و در صورت تمایل برای سفر به ایران زمینه‌های انجام این سفر را فراهم کند.

وی درباره قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت: پیش نویس قانون تهیه شده و مقدماتی را طی کرده و هیأت دولت نظرش را اعلام کرده و در تکمیل روند برای مجلس نیازمند تصویب و قانونی شدن است که بعد از آن وارد فاز اجرایی خواهد شد. نگاه مجموعه دولت این است که در چارچوب قانون جامع ایرانیان زمینه ارائه خدمات بیشتر برای ایرانیان فراهم آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید