پیش‌بینی استفان والت از سال جدید میلادی-1

سرنوشت جنگ اوکراین در 2023

کدخبر: ۵۴۵۶۸۵
اقتصادنیوز: در درازمدت، جنگ اوکراین یک شکست بزرگ برای روسیه خواهد بود. وقتی که ما ۲۰، ۳۰ سال بعد به عقب نگاه کنیم، خواهیم گفت که این لحظه‌ای بود که در آن قدرت روسیه به اوج خود رسید و در نتیجه عواقب تحریم های غرب، پیامدهای آسیبی که روسیه قبلاً متحمل شده بود، به نزول حتی شدیدتر رفت. از این نظر، جنگ هم‌چنان یک اشتباه بزرگ ژئواستراتژیک از سوی پوتین است.
سرنوشت جنگ اوکراین در 2023

به گزارش اقتصادنیوز، هفته گذشته نشریه فارین پالیسی گفت‌وگویی با استفان والت، نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل، استاد دانشگاه هاروارد و ستون‌نویس همین مجله ترتیب داده بود و دیدگاه او را در مورد وقایع سال میلادی پشت سر گذاشته جویا شد. او در این گفت‌وگو به دولت بایدن بابت دستاوردهای سیاست خارجه‌اش یک نمره B -و به خاطر تلاش‌هایش نمره A- داده بود. اقتصادنیوز این گفت‌وگو را در دو بخش با عنوان‌های «جنگ اوکراین، نظم جهانی را تغییر داد؟ /قدرت گیری مجدد ناتو» و «برجام گرفتار مارپیچ مرگ» منتشر کرده بود.

حال فارین پالیسی در ادامه گفت‌وگوی دیگری با استفان والت ترتیب داده و پیش‌بینی او را از آن چه در سال 2023 به وقوع خواهد پیوست جویا شده است و در‌ آن از جنگ در اوکراین، انتخابات در ترکیه و لهستان و چگونگی فراگیر شدن اعتراضات در چین سخن گفته است.

اقتصادنیوز این گفت‌وگو را نیز در دو بخش ترجمه کرده که در ادامه بخش اول آن منتشر می‌شود؛

خطر کم‌اهمیت شمردن احتمال شکست در اوکراین

فارین‌پالیسی: این مصاحبه‌ای است که به واسطه آن یک سال بعد همه به ما طعنه می‌زنند و می‌گویند: «وای، چقدر آن‌ها در اشتباه بودند».

استفان والت: همیشه به خودم یادآوری می‌کنم که اگر به چندین دوره ریاست‌جمهوری ایالات متحده نگاه کنید، تقریباً همه آنها مجبور شدند با مسائلی دست و پنجه نرم کنند که اصلاً پیش‌بینی آن را نمی‌کردند. جورج دبلیو بوش 11 سپتامبر را حدس نمی‌زد. باراک اوباما افق بهار عربی را نمی‌دید. دونالد ترامپ فکر همه‌گیری کووید را نمی‌کرد. بنابراین، هر تلاشی برای پیش‌بینی آینده مملو از خطر است، اما فکر می‌کنم به هر حال می‌توان با از پیش‌ اندیشی با این خطرات مواجه شد.

3

فارین‌پالیسی:  بیایید با این شروع کنیم: احتمال وقوع چه مسئله‌ای در سال 2023 ذهن شما را درگیر می‌کند؟ به عبارت دیگر، مهم‌ترین چیزی که فکر می‌کنید ما باید نگران آن باشیم چیست، در حالی که علناً در مورد آن زیاد صحبت نمی‌کنیم؟

استفان والت: من فکر می‌کنم که ما احتمال شکست در اوکراین را کم اهمیت می‌شماریم. من نگران هستم که در حالی که به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم و به بهترین نتیجه امیدواریم، اما این احتمال را در نظر نمی‌گیریم که یک سال دیگر ممکن است ولادیمیر پوتین هنوز در قدرت باشد، ارتش روسیه در واقع به خوبی عمل می‌کند، نیروهای اوکراینی مضمحل شده‌اند، و ناگهان به نظر می‌رسد که این یک درگیری بسیار متفاوت از آن چیزی است که انتظارش می‌رفت.

محتمل‌ترین سناریوی جنگ در 2023

فارین‌پالیسی: با توجه به این نکته، به نظر شما محتمل‌ترین نتیجه جنگ فعلی در اوکراین چیست؟

استفان والت: محتمل‌ترین سناریوی متداول برای جنگ در سال آینده یک بن‌بست است، جایی که هیچ یک از طرفین قادر به دستیابی به دستاوردهای نظامی قابل توجهی در برابر طرف دیگر نیستند -البته همراه با این هشدار  که خود اوکراین در این روند آسیب و تخریب بیش‌تری را متحمل خواهد شد. اما اگر نظر من را بخواهید، به باور من محتمل‌ترین وضعیت یک بن‌بست طولانی و آسیب‌زا برای هر دو طرف خواهد بود، جایی که هیچ یک هنوز حاضر به سازش نیستند و مذاکرات صلح، حتی اگر به طور غیرمستقیم، غیرمستقیم یا رو در رو آغاز شود، بسیار دشوار است زیرا هر دو طرف به اندازه کافی ناسازگار هستند و احتمالاً برای مدتی طولانی به همین منوال باقی خواهند ماند.

تاب‌آوری مسکو و ارتشی که در حال سقوط نیست!

فارین‌پالیسی: یک چیز که برای من روشن نیست این است که روسیه واقعاً چقدر ضربات را تحمل می‌کند و تحریم‌های اقتصادی واقعاً چه زمانی ضربه خواهند زد؟

استفان والت: میزان دردی که یک فرد روسی معمولی متحمل می شود چندان زیاد نیست. این مسئله‌ پیش پا افتاده‌ای نیست، اما تا کنون، تا حدی از طریق ادامه فروش نفت و گاز، تا حدی از طریق مدیریت هوشمندانه اقتصاد کلان، آنها توانسته‌اند درد مستقیم را محدود کنند. اینطور نیست که مردمی که در مسکو زندگی می‌کنند به میزان که مردم ساکن کیف رنج می‌برند. من نشانه زیادی نمی‌بینم که فشار سیاسی پوتین را مجبور کند که بساطش را جمع کند و به خانه برگردد.

4

ثانیاً، ما مطمئنیم که ارتش روسیه متحمل آسیب‌های جدی شده است، اما همچنین می‌دانیم که آن‌ها هم‌چنان می‌توانند بجنگند. آن‌ها هم‌چنان می توانند مواضع اوکراین را با توپخانه سنگین مورد حمله قرار دهند. آن‌ها توانسته‌اند برخی عملیات از جمله عقب‌نشینی از خرسون را با موفقیت انجام دهند و عقب‌نشینی زیر آتش عملیات نظامی بسیار دشوار است. آن‌ها همچنین توانستند این کار را با شایستگی انجام دهند. من حاضر نیستم کسانی را باور کنم که می‌گویند ارتش روسیه در لبه سقوط است.

در درازمدت، من فکر می‌کنم این یک شکست بزرگ برای روسیه خواهد بود که ما ۲۰، ۳۰ سال بعد به عقب نگاه خواهیم کرد و خواهیم گفت که این لحظه ای بود که در آن قدرت روسیه به اوج خود رسید و در نتیجه عواقب تحریم های غرب، پیامدهای آسیبی که روسیه قبلاً متحمل شده بود، به نزول حتی شدیدتر رفت. از این نظر، جنگ همچنان یک اشتباه بزرگ ژئواستراتژیک از سوی پوتین است.

دشواری‌های ادامه حمایت از اوکراین

فارین‌پالیسی: تصور شما از اینکه چگونه یک مجلس [نمایندگان] جمهوری‌خواه در ایالات متحده ممکن است بر بودجه و تسلیحات اوکراین در سال آینده تأثیر بگذارد چیست؟

استفان والت: من فکر نمی‌کنم که آن‌ها محدودیت‌های قابل توجهی برای آن قائل شوند. من فکر نمی‌کنم که قطع  بودجه اوکراین یک شعار سیاسی قابل فروش برای سال 2023 باشد، و کنترل آن‌ها هم بر مجلس آن‌قدر زیاد نیست. من فکر می‌کنم مسئله بسیار بزرگ‌تر این واقعیت است که ایالات متحده و دیگران ذخایر تسلیحات خود را کاهش داده‌اند و حفظ همان سطح حمایت از اوکراین را سخت‌تر می‌کند. حتی اگر حمایت کامل سیاسی از آن وجود داشته باشد، ممکن است چیزهای کافی در انبارها باقی نماند، و در مقطعی، ارتش ایالات متحده خواهد گفت: «شما نمی‌توانید ما را به طور کامل خلع سلاح کنید تا به اوکراینی‌ها کمک کنید».

پسران یاغی

فارین‌پالیسی: در سال 2023 انتخابات زیادی در راه است، از جمله در نیجریه، فنلاند، تایلند، پاکستان، آرژانتین و بنگلادش. من دو نفر دیگر را انتخاب می کنم تا در مورد آنها از شما بپرسم: وقتی مردم ترکیه و لهستان به پای صندوق های رای بروند چه انتظاری باید داشته باشیم؟

استفان والت: من یاد گرفته‌ام که هرگز روی انتخابات ایالات متحده شرط‌بندی نکنم، زیرا فقط پولم را از دست می‌دهم، بنابراین قرار نیست روی نتیجه انتخابات ترکیه یا لهستان شرط‌بندی کنم. اما آنچه در مورد هر دوی این موارد جالب است این است که این دوتا کشورهایی هستند که تا حدودی اعضای اخلالگر اتحادهای مختلفی بوده‌اند که در آن عضو هستند.

6

ترکیه در داخل ناتو و لهستان در اتحادیه اروپا و تا حدی در ناتو، و هر دو توسط دولت هایی هدایت می‌شوند که محبوبیت خود را از دست داده اند - در مورد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به دلیل مدیریت نادرست او بر اقتصاد ترکیه، و در مورد لهستان به دلایل مختلف. و در هر دو مورد، این‌ها دولت‌هایی هستند که در گذشته از سیاست خارجی به عنوان راهی برای گردآوری پایگاه حمایت از خود استفاده می‌کردند و مردم را از مشکلات اقتصادی منحرف می کردند.

من نگران هستم که در آستانه این انتخابات حساس، حزب قانون و عدالت در لهستان را در حال انجام کارهایی مانند معارضه با آلمان، یا در مورد ترکیه، انتخاب جنگ با کردها، یا ورود فنلاند یا سوئد به ناتو - تلاش‌های مختلف سیاست خارجی برای منحرف کردن رأی دهندگان از این واقعیت که نرخ تورم 80 درصد است.

نمی‌دانم چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، اما انتظار دارم رفتار هر دو کشور در سیاست خارجی تا حدودی نامنظم باشد، زیرا رقابت سیاسی داخلی در جریان است.

ادامه دارد...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید