خطرات حمله به تاسیسات هسته ای ایران به روایت بلومبرگ

پنجره حمله نظامی به ایران تنگ می‌شود

کدخبر: ۵۵۸۷۵۱
اسرائیل همچنان امیدوار است که ایالات متحده رهبری هرگونه حمله احتمالی به ایران را به عهده بگیرد، از سوی دیگر دولت بایدن احتمال اقدام نظامی را رد نکرده، اما تاکید دارد که دیپلماسی را ترجیح می دهد.
پنجره حمله نظامی به ایران تنگ می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، پنجره اسرائیل برای حمله به ایران با ورود پوتین به معادله تنگ تر می شود.

فوری؛ صدای انفجار به حومه مسکو رسید!

تنگ شدن پنجره اسرائیل

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ،  ایران به دنبال دریافت سامانه دفاع هوایی اس 400 از روسیه است. امری که حمله به این کشور را سخت تر می کند و  مقامات اسرائیلی معتقدند پنجره حمله احتمالی به برنامه هسته‌ای تهران را محدود می‌کند.

افرادی در اسرائیل و ایالات متحده که از جریان مذاکرات مطلع بودند به بلومبرگ گفتند که چشم انداز دریافت سامانه های اس-400 توسط ایران، تصمیم گیری در مورد حمله احتمالی را تسریع می بخشد.

روسیه تاکنون به طور علنی نگفته که آیا این تسلیحات را تامین خواهد کرد یا خیر، اما مسکو و تهران از زمان حمله مسکو به اوکراین به هم نزدیک‌تر شده‌اند. با این حال تصور می شود کمتر از دو سال زمان لازم است تا ارسال اس-400 عملیاتی شود.

سیگنال هایی به تهران و واشنگتن

هفته گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کنفرانس امنیتی  در تل آویو در مورد حمله به ایران گفت: «هرچه بیشتر منتظر بمانید، کار سخت‌تر می‌شود». او ادعا کرد: «ما خیلی منتظر بودیم. من می توانم به شما بگویم که هر کاری که در توانم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام خواهم داد».

چنین تهدیدهای آشکاری -که اکنون در اسرائیل انجام می شود- ترکیبی پیچیده از مقاصد و پیام هایی است که هدف آن تهران و واشنگتن است. اسرائیل سابقه بمباران سایت های هسته ای را در عراق در سال 1981 و سوریه در سال 2007 در کارنامه خود دارد. یک درگیری نظامی آشکار با ایران می‌تواند آتش بی‌سابقه ای را در منطقه‌ای برافروزد و بر عرضه جهانی نفت تأثیر بگذارد.

همکاری دفاعی بی‌سابقه

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، جمعه گذشته ادعا کرد که روسیه به ایران پیشنهاد «همکاری دفاعی بی سابقه از جمله در زمینه موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی» را ارائه کرده و حتی ممکن است جت های جنگنده به تهران بفروشد.

کرملین و وزارت دفاع روسیه به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

جنگ سایه ایران و اسرائیل

پس لرزه‌های اورانیوم 84 درصدی

از زمانی که ناظران بین المللی اورانیوم غنی شده با خلوص 84 درصد -در فاصله نزدیک به گریز هسته ای- را شناسایی کردند، نگرانی [در غرب] در مورد برنامه هسته ای ایران افزایش یافته است. یک مقام ارشد اسرائیلی و یک مقام ارشد سابق آمریکایی در گفتگو با بلومبرگ ادعا کرده اند، تا پایان سال 2023، ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده تا 60 درصد برای تولید 10 بمب خواهد داشت.

در این شرایط، اسرائیل همچنان امیدوار است که ایالات متحده رهبری هرگونه حمله احتمالی را به عهده بگیرد. دولت بایدن احتمال اقدام نظامی را رد نکرده، اما تاکید دارد که دیپلماسی را ترجیح می دهد.

ایران اسرائیل را به ترور دانشمندان هسته‌ای خود -آخرین بار در اواخر سال 2020- و همچنین هک و سایر خرابکاری‌های هسته‌ای متهم می‌کند. اسرائیل به طور علنی مسئولیت آنها را بر عهده نگرفته، اما مقامات آمریکایی و اسرائیلی به طور گسترده این مسئله تأیید می کنند. ایران همچنین بارها تاکید کرده که برنامه اتمی چند دهه‌اش برای اهداف صلح‌آمیز است.

خط قرمز هوایی 

در ماه دسامبر، ایالات متحده ادعا کرد که روسیه در ازای دریافت پهپادهای ایرانی، حمایت نظامی خود را از ایران عمیق تر می کند -این در حالی است که تهران و مسکو بارها ارسال پهپادها را با هدف کاربری در جنگ اوکراین، رد کرده اند. یک ماه بعد، یک عضو مجلس ایران گفت که تهران انتظار دارد تا اواسط ماه مارس، جنگنده های سوخو-35 را از روسیه تحویل بگیرد.

النا سوپونینا، کارشناس خاورمیانه مستقر در مسکو، گفت: روسیه روابط بسیار خوبی با ایران دارد و تهران به دنبال حمایت بیشتر است.

پس از اینکه آمریکا و پنج قدرت دیگر در سال 2015 با ایران قراردادی را امضا کردند که برنامه هسته‌ای این کشور را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کرد، روسیه یک سامانه دفاع هوایی کمتر پیشرفته به نام S-300 را به این کشور فروخت. توافق هسته ای در سال 2018 با خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا عملا از بین رفت.

جرمی بینی، کارشناس دفاعی خاورمیانه در جینز -یک موسسه اطلاعات دفاعی مستقر بریتانیا- گفت: «اس-400ها که می توانند اهداف هوایی را در برد 250 کیلومتری  مورد هدف قرار دهند، یک منطقه قرمز برای هواپیماهای در ارتفاع بالا" ایجاد خواهند کرد».

یوسی کوپرواسر، یکی از مقامات ارشد سابق اطلاعات نظامی اسرائیل هم می گوید: «هرچه دفاع هوایی آنها قوی تر باشد، ضربه زدن به آنها دشوارتر می شود». او مدعی‌ست: «اسرائیل در حال تجزیه و تحلیل این مسئله است که مناسب ترین زمان برای اقدام چه زمانی است».

پیشبرد برنامه هسته ای ایران

ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تاکنون تا سطح خلوص 60 درصد افزایش یافته است.

پیش از این، در سال 2015، تلویزیون اسرائیل مکالمات ضبط شده ای را با ایهود باراک که در سال 2012 وزیر دفاع نتانیاهو بود پخش کرد و به صراحت از طرح هایی برای حمله به ایران صحبت کرد که پس از گفتگو با ایالات متحده متوقف شد. اکنون مقامات اسرائیلی توانایی ایران برای مقاومت در برابر حمله هوایی را زیر نظر دارند.

پس از اینکه جو بایدن ترامپ را شکست داد، دولت او تلاش کرد تا توافق هسته ای ایران را احیا کند اما درنهایت مذاکرات به بن بست خورد و طرفین یکدیگر را مسئول این وضعیت تلقی می کنند. اخیرا سفیر ایالات متحده در اسرائیل، تام نایدز، نسبت به دیدگاه اسرائیل رویکردی پذیرا اتخاذ کرده است. او در مراسمی در 19 فوریه گفت: «اسرائیل می‌تواند و باید هر کاری که برای مقابله با (ایران) نیاز دارد انجام دهد و ما از آنها حمایت کرده‌ایم».

ایالات متحده و اسرائیل اخیراً مانورهای نظامی بسیار پرهیاهوئی را در دریای مدیترانه برگزار کردند که بزرگترین مانور نیروی هوایی بین این دو متحد را به نمایش گذاشت. بینی گفت: هواپیماهای سوخت‌گیری هوایی جدید ساخت ایالات متحده که اسرائیلی‌ها قرار است تا سال 2025 دریافت کنند، توانایی دوربرد آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ریاض کاهواگی، بنیانگذار و مدیر اجرایی INEGMA -یک گروه تحقیقاتی امنیتی مستقر در دبی- گفت که کشورهای حاشیه خلیج فارس در معرض خطر هستند، اما از سویی با رویکرد اسرائیل هم چندان مشکلی ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید