ارز دیجیتالی و اونس در چه مسیری قرار دارند؟

جبهه مقاومت در بازار طلا/پشت پرده جدید از نوسان قیمت بیت کوین

کدخبر: ۴۰۱۹۵۲
اقتصاد نیوز:قیمت طلا در حال مقاومت در برابر یکی از اهرم های نزولی خود است. نوسان قیمت بیت کوین شدیدتر شده است ظاهرا یک نفر در سقف فروخته و در کف خریده است.
جبهه مقاومت در بازار طلا/پشت پرده جدید از نوسان قیمت بیت کوین

به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت طلا در آخرین روز معاملات هفته گذشته در مقابل افت به زیر قیمت 1720 دلار مقامت کرد و کار خود را با 1733 دلار به پایان رساند،طلا در انتظار انتشار آمارهای مربوط به اشتغال، شاخص مسکن و روند بیماری کووید 19 در هفته جاری است. علاوه بر این احتمالا اخبار مربوط به برنامه‌های جدید دولت بایدن در مورد توسعه زیرساخت‌های انرژی پاک، بازار این فلز گرانبها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برخی از کارشناسان اقتصادی تورم را عاملی مثبت برای طلا می‌دانند و به همین جهت تاثیر سیاست‌های مالی دولت آمریکا بر بازار این فلز زرد رنگ را پراهمیت عنوان می‌کنند. اقدامات بایدن در مورد بسته‌های محرک و برنامه‌ جدید وی برای اختصاص 3 تریلیون دلار به توسعه زیرساخت‌های استفاده از انرژی پاک، به طور عمده سیاست‌هایی انبساطی و در جهت افزایش تورم محسوب می‌شوند. از طرفی عده‌ای پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو در جهت خنثی کردن این اثرات تورمی اقدامی نخواهد کرد.

ارتباط بین نرخ بازدهی اوراق و قیمت طلا عامل دیگری است که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. منظور از نرخ بازدهی اوراق در اینجا نرخی است که دولت حاضر است با آن از مردم قرض بگیرد و در سررسیدهای مختلف بازپرداخت کند.

معمولا نرخ بازدهی اوراق و قیمت طلا در جهت عکس یکدیگر حرکت می‌کنند، اما اخیرا قیمت طلا در مقابل افزایش نرخ بازگشت مقاومت کرده است. عده‌ای سیاست‌های انبساطی دولت آمریکا را در مقاومت طلا موثر می‌دانند و معتقدند اگر این همبستگی منفی تحت تاثیر اقدامات دولت آمریکا از بین برود، محرک صعودی قویی برای طلا ایجاد می‌شود. محرک دیگر قیمت طلا می‌تواند تضعیف دلار باشد. بر این اساس محتمل است که قدرت دلار تحت تاثیر شکست اروپا در توزیع واکسن حفظ شده باشد و اگر این مقاومت از بین رفته و دلار افت کند، کاتالیزر دیگری برای قیمت طلا به وجود می‌آید که صعود آن به 1900 دلار تا پایان سال 2021 را میسر می‌کند.

البته تمامی این پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه یا بدبینانه با درنظر گرفتن تعداد محدودی از متغیرها ارائه می‌شوند. یک سناریوی دقیق احتمالا بازه وسیعی از پیش‌بینی‌ها را در نظر گرفته و تحقق هر یک از آن‌ها را با توجه به اتفاقات و اقدامات زمان آینده بررسی می‌کند.

راز نوسان قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین که در هفته گذشته تا حدود 50 هزار دلار پایین آمده بود، در روز شنبه 27 مارس، بیشترین قیمت 55 هزار و 557 دلار را تجربه کرد. عده‌ای علت فراز و فرود اخیر قیمت بیت‌کوین را افزایش کاذب عرضه و تقاضای آن به منظور کسب سود عنوان می‌کنند، بر این اساس شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران بیت کوین اقدام به فروش مقدار قابل توجهی از آن ارز دیجیتال نموده و پس از افت قیمت مجددا همان مقدار بیت کوین را در کف قیمت خریداری کرده است. فارغ از صحت و سقم این شایعه به نظر می‌رسد چنین اقداماتی در مورد ارزهای دیجیتال محتمل باشد و ناپایداری و رفتاری نوسانی شدید آن را موجب شود. البته در هر بازاری که عوامل فردی توانایی تغییر قیمت را داشته باشند، احتمال اقداماتی از این دست وجود دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید