جهت حرکت بازار سهام در اولین روز هفته

منابع تعذیه رشد شاخص بورس

کدخبر: ۴۲۶۶۴۷
اقتصادنیوز: بازار سهام نخستین ماه تابستان را در حالی در این هفته به پایان میرساند که در سه هفته گذشته شاخص بورس با بازدهی مثبت به پایان رسید. باید منتظر نشست در هفته پایانی تیر چه اتفاقی رخ میدهد.
منابع تعذیه رشد شاخص بورس

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص برای سومین هفته متوالی در نخستین ماه تابستان بازدهی مثبت را به ثبت رساند و البته برای سومین هفته متوالی هم انتقال مالکیت حقوقی به حقیقی ها مثبت شد.

با نشانه های مثبت از ورود پول های جدید به بورس از سوی حقیقی ها و تقویت سمت تقاضا که در سه هفته متوالی نشان داد، توان ایستادگی در برابر فشار عرضه را دارد، سناریوی هفته آخر تیر هم ممکن است با برتری نسبی خریداران و بهبود روند معاملات باشد.

سیگنال های ارسالی از بهبود روند معاملات بیشتر از آنکه هیجانی و تحت تاثیر فشار روانی اخبار و رُخدادهای تاثیرگذار باشد، همسو و هم آهنگ با ورود پول‌های جدید است. بررسی روند جریان پول اگرچه در قیاس با سال گذشته بسیار متفاوت و فاصله بسیار دارد اما نشان دهنده تقویت سمت تقاضاست که توانسته در قیمت های پایین و منفی سهم ها، سفارش های خرید ایجاد کند.

فعالان بازار سرمایه بر بهبود روند معاملات اجماع نسبی دارند اما نسبت به استمرار و پایداری بازار در بلندمدت دیدگاه های متفاوتی دارند؛ بدین ترتیب تا زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی و شروع مذاکرات وین در یک وضعیت انتظار، خوش بینانه بازار را پیش بینی میکنند و بازسازی و تجدید قوا در سمت تقاضا را در این مدت، نشانه های مثبت بازگشت موقت بازار تلقی میکنند.

سناریوهای مطرح شده در خصوص شاخص، بیشتر در محور تکنیکال برآورد شده؛ جدال شاخص در دو روز پایانی هفته گذشته در محدوده 1.3 تا 1310 میلیون واحد قرار داشت و از منظر تکنیکالی در صورت عبور شاخص از مرز 1.310 میلبون واحد، نقطه جدیدی برای تداوم مسیر صعودی ممکن میشود.

این در حالی است که فعالان بورسی معتقدند در دوره انتظار، شاخص در محدوده کانال 1.3 میلیون واحد در جریان خواهد بود و بعد از اصلاح دوباره میل به صعود خواهد داشت. مولفه های حاکم بر رشد شاخص البته محدود هستند اما سیگنال های ارسالی مثبت از سمت تقاضا، رشد شاخص را محتمل میکند.

بازار سهام البته از بالهای محرک دیگر خود همچون قیمت کامودیتی ها و قیمت نفت در بازارهای جهانی، وضعیت مناسب صورت های مالی سهام بخش تولیدی و انتظارات تورمی بهره نگرفته و این در حالی است که رشد شاخص میتواند از این عوامل هم تغذیه کند.

به نظر میرسد شاخص در یک وضعیت اصلاح هم به سر میبرد که این اصلاح نه از جنس ریزش های سنگین، بلکه افت های موقت خواهد بود. بعد از دوره اصلاح، شاخص میتواند خود را برای رشد در سطوح بعدی و حتی در کانال جدید قیمتی آماده کند.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم نشان میدهد که نیمی از پاسخگویان شاخص در روز شنبه را صعودی ارزیابی میکنند و نیمی دیگر هم روند معاملات را متعادل و حرکت شاخص بورس را به تناسب این وضعیت، همانند روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته میدانند.  

 

  • تابلوی بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید