خریداران همچنان فعال هستند

شاخص می تازد؟ /الگوی تکرارشونده بورس

کدخبر: ۴۳۰۳۷۰
اقتصادنیوز: معاملات روز دوشنبه میتواند با همان الگوی روند روبه جلوی شاخص دنبال شود. جریان رفتار سینوسی پول حقیقی ها در روز یکشنبه میتواند نمایانگر تقلیل انتظارات رشدی بازار به مانند روز شنبه باشد.
شاخص می تازد؟ /الگوی تکرارشونده بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روز یکشنبه شاهد رفتار سینوسی پول حقیقی ها بود؛ در ابتدای معاملات ورودی پول حقیقی ها با حرکت آرامی آغاز  اما در ادامه این روند با خروج پول ها دنبال شد. این الگوی رفتاری البته تا یک ساعت پایانی معاملات دوبار تکرار شد. در یک ساعت پایانی اما این روند برعکس شد و ورودی پول حقیقی ها شدت گرفت و همین مسئله روی تداوم مسیر روبه رشد شاخص موثر افتاد.

جریان ورود پول حقیقی ها به بازار اگرچه همچنان استمرار دارد اما شدت این روند در روز شنبه و یکشنبه متفاوت بوده است؛ در معاملات روز یکشنبه بورس بازان همچنان نسبت به سیاست های دولت ابراهیم رییسی در حمایت از بازار سرمایه خوش بین اند و فعلا در انتظار برای تعیین تکلیف مذاکرات احیای برجام هستند. در مختصات فعلی خوش بینی و انتظار، موتورهای رشد بازار همچون افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت کامودیتی ها شاخص را از مرز نیمه کانال 1.3 میلیون واحد عبور داده اند.

جدال خریداران و فروشندگان، در روزهای آتی هفته هم میتواند استمرار داشته باشد اما با انتظارات تورمی موجود، بیشتر سهم ها در یک وضعیت رشدی به سر میبرند و به نظر میرسد فعلا بازار تا پایان هفته شرایط مشابهی را به مانند دو روز ابتدای هفته تجربه میکند.

در کنار جریان ورودی پول حقیقی ها که نوسان داشت، صف های فروش فعال شده اند و این در حالی بود که در معاملات روز یکشنبه صف های فروش دوباره تقدم یافتند. با این وصف، شکاف میان فروشندگان و خریداران چندان نمیتواند چالش جدی را از این ناحیه به بازار وارد کند.

روز دوشنبه بازار نیم نگاه جدی به بازگشایی بازارهای جهانی و کامودیتی ها دارد، پرا که یکی از موتورهای رشد بازار دوباره فعال میشود و حتی میتواند تعیین کننده باشد. قیمت دلار که در محدوده کانال 25 هزار تومان تا 26 هزار تومان در افت و خیز بوده، نیز به عنوان یکی از مولفه های رشد مورد توجه جدی بورس بازان است. هر چند که عقب روی قیمت دلار به کانال 25 هزار تومان میتواند از توان موتور رشد بکاهد اما در هر صورت به عنوان اهرم حمایتی خریداران باقی میماند.

شاخص 10 هزار واحد از نیمه کانال 1.3 میلیون واحد فاصله گرفته و خود را برای ورود به پیش روی به کانال جدید آماده میکند. با تقویت موقعیت خریداران، شاخص از نقطه حمایتی 1.310 میلیون واحد فاصله گرفته و این در حالی است که همچنان امیدواری به پیشتازی شاخص محتمل تر به نظر میرسد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نیز نشان میدهد که بیش از دو سوم پاسخگویان همچنان موقعیت خریداران را فعال می پندارند و شاخص را در روز دوشنبه نیز صعودی پیش بینی میکنند. یک سوم از پاسخگویان نیز با جود تاکید بورس بازان مبنی بر عبور از چالش های روز یکشنبه تاکید دارند معاملات روز دوشنبه متعادل خواهد شد و احتمال دارد شاخص دوباره سبز رنگ شود، هر چند که احتمال افت شاخص به صورت موقت و محدود از نگاه این بخش از پاسخگویان دور از انتظار نیست.

  • تابلوی بازار
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید