خریداران کوتاه نمی آیند؛

دور شاخص بورس کُند می شود

کدخبر: ۴۳۸۶۲۹
اقتصادنیوز: در دو روز آینده نوسانات شاخص ممکن است در یک دامنه محدود دنبال شود، از این منظر سناریوی محتمل در همین مختصات صورت میگیرد.
دور شاخص بورس کُند می شود

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس هر چه را رفته بود، برگشت. اگرچه شاخص کل در روز دوشنبه تا 9 هزار واحد رشد کرده بود اما در پایان معاملات رشد شاخص تنها به یک هزار واحد بسنده کرد که معادل تنها 0.09 رشد در یک روز بود. البته برای معاملات روز دوشنبه شاخص کل هم وزن جلوتر از شاخص کل بورس بود و با رشد 0.5 درصدی مواجه شد. سمت تقاضا در نمادهای کوچک همچنان نسبت به شاخص سازها با شدت و توان بیشتری روبه روست.

البته وضعیت عملکردی بازار در روز دوشنبه بسیار تغییرپذیر بود؛ نمادهای دارای صف خرید و فروش در پایان معاملات، پس از زورآزمایی به نفع فروشندگان به پایان رسید؛ به طوریکه نسبت تعداد نمادهای دارای صف فروش 1.2 برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید بودند. البته سرانه خرید حقیقی ها نسبت به سرانه فروش حقیقی ها همچنان به نفع خریداران بود. ارزش ورودی پول حقیقی ها در سهام مثبت و در صندوق های با درآمد ثابت نیز منفی بود. ارزش معاملات خُرد هم از 11 هزار میلیارد تومان عبور کرد.

در مختصات فعلی در غیاب رویدادهای تعیین کننده، شاخص بورس در محدوده معینی دنبال میشود. به نظر میرسد در دو روز پایانی با برنامه عرضه های اولیه های چهارشنبه، باید منتظر جابه جایی نقدینگی و فشار سمت عرضه ها نیز بود. با توجه به توان سمت تقاضا که به نظر بخشی از آن در تردید و انتظار به سر میبرد، انتظار رشد قابل توجه در دو روز پایانی، سخت و دور از دسترس است.

رفت و برگشت شاخص در معاملات روز دوشنبه نشان داد در صورتی که همین الگو در روزهای آینده تکرار شود، شاخص در همان محدوده زیر نیمه کانال 1.5 میلیون واحد دنبال میشود و در صورت فشار بیشتر عرضه ها و بی واکنشی تقاضاها، چه بسا دوباره کانال 1.5 میلیون از دست رود. عبور از کانال فعلی و رفتن به کانال جدید 1.6 میلیون واحد نمیتواند فعلا مُحال باشد اما در روزهای آینده بسیار سخت خواهد بود.

با تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد که در معاملات روز دوشنبه دوباره به کانال 26 هزار تومان برگشت، بازار سهام تغذیه کننده دلاری را در کوتاه مدت از دست میدهد اما همچنان میتوان امیدوار به فعال بودن خریداران در نمادهای ریالی تورمی بود.

با شنیده های غیررسمی مبنی بر عرضه احتمالی گسترده اوراق توسط دولت و توجه دوباره دولت به بازار سرمایه، برخی سناریوی دوباره ورود پول ها به بازار سهام را مطرح می کنند، هر چند که در این خصوص اظهارنظرها با احتیاط و ملاحظه همراه است، زیرا که دولت فعلاَ به طور روشن در این خصوص ابراز نظر نکرده است.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم نشان میدهد بازار در دو روز پایانی در محدوده مشخصی در نوسان خواهد بود. بیشتر پاسخگویان (فعالان و تحلیلگران) کش و قوس شاخص را در محدوده معین ارزیابی میکنند و البته دامنه نوسانات در هفته چهارم شهریور ماه میتواند مُتغیر باشد و گسترده یابد.

نگاه کارشناس | درباره روزهای بی خبری در بورس

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

در روزهای اخیر نه آن قدر اخبار و مولفه‌های مثبت وجود دارد که شاخص‌کل را به سمت شکستن مقاومت 1.6 میلیون واحدی ترغیب کند، نه آن قدر جو بازار منفی است که شاخص‌کل اصلاح سنگین تجربه کند. در نتیجه نوسان نماگر بازار به چند هزار واحد محدود شده است و در اغلب روزها، جهت بازار در یک روز معاملاتی چند بار تغییر می‌کند.

در معاملات روز دوشنبه اگر چه بازار با صف خرید و رشد چند هزار واحدی شروع کرد اما در ساعت پایانی عرضه‌ها شدت گرفت. شاید این طور به نظر برسد که دو عرضه اولیه روز چهارشنبه دلیل فشار فروش برای تامین نقدینگی باشد اما این موضوع دلیل منطقی نخواهد بود.

در  هر یک از سه عرضه اولیه اخیر کمتر از 3 میلیون نفر مشارکت داشتند و اگر مشارکت به اندازه عرضه‌های قبلی باشد، شاید در کل به یک میلیون تومان نقدینگی نیاز باشد. اما به طور سنتی، یکی دو روز مانده به عرضه اولیه‌ها، فشار فروش در بازار شدت می‌گیرد چه نقدینگی مورد نیاز 100 هزار تومان باشد، چه چند میلیون تومان.

 

  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید