نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 10 آذر

پراید در ایران تولید می‌شود

کدخبر: ۴۵۸۳۴۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات10 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
پراید در ایران تولید می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

10 آذر 1361؛ هشدار 60 نماینده مجلس در مورد خروج اموال سرمایه‌داران طاغوتی

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی 60 تن از نمایندگان طی نامه‌ای به شورای عالی قضایی و رئیس دیوان عالی کشور در مورد انتقال اموال سرمایه‌داران طاغوتی به خارج از کشور هشدار دادند.

در این نامه آمده است، حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی براساس اطلاعات واصله، همزمان با عنوان شدن لایحه اصل 49 قانون اساسی در مجلس مجلس شورای اسلامی و همچنین اظهارات دولت مبنی‌بر آزادی خروج ناراضیان از کشور، تعدادی از سرمایه‌داران و طاغوتیان مقیم خارج به دست و پا افتاده‌اند و به کمک ایادی داخلی‌شان اموال خود را به فروش می‌رسانند تا از طریق ممنوعه و یا در صورت امکان آزادانه، به خارج از کشور منتقل نمایند. لذا تقاضا دارد تدابیر لازم برای حراست بیت‌المال مسلمین اتخاذ گردد.

10 آذر 1371؛ «پراید» در ایران تولید می‌شود

قرارداد ساخت و تولید خودرو سواری «پراید» بین شرکت سایپای ایران و «کیاموتورز» کره جنوبی به امضا رسید.

آقای کیم، مدیر بخش صادرات شرکت کیاموتورز در این باره گفت: براساس این قرارداد، سالانه 30 هزار دستگاه خودرو سواری «پراید» در ایران ساخته خواهد شد. وی افزود: خط تولید خودرو سواری پراید در دو مدل چهار و پنج در از خردادماه سال 1372 راه‌اندازی شده و در این سال حدود 8 هزار دستگاه از این خودرو تولید می‌شود.

وی درباره ویژگی‌های قرارداد منعقده بین شرکت سایپا (رنو) و کیاموتورز اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی این قرارداد، انتقال تکنولوژی و دانش فنی ساخت خودرو سواری در قالب یک همکاری فنی و بازرگانی بلندمدت است.

آقای کیم با تاکید بر اینکه شرکت کیاموتور آماده همه گونه همکاری با شرکت سایپا در جهت رسیدن به خودکفایی در زمینه ساخت خودرو سواری است، گفت: طبق این قرارداد حدود 70 درصد از خودرو سواری پراید در آینده در ایران تولید می‌شود.وی افزود: میزان ساخت داخل خودرو سواری پراید در ایران تا 80 درصد قابل افزایش است.

وی با اشاره به سیاست همکاری شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی تاکید کرد: در صورتی که شرکت سایپا تولیدات خود را با استانداردهای جهانی تولیدکند، شرکت کیاموتورز می‌تواند این شرکت را در زمینه صادرات کمک کند.وی همچنین درخصوص زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی و صنعتی ایران و کره جنوبی گفت: دو کشور می‌توانند در بخش‌های ساختمان و پالایشگاه‌سازی با یکدیگر همکاری کنند و کره جنوبی آماده است تا تجربیات خود را در این زمینه در اختیار ایران قرار دهد.

همچنین مهندس غروی، مدیرعامل شرکت سایپا گفت: این قرارداد به‌دنبال لغو قرارداد شرکت سایپا با رنو فرانسه در سال گذشته و به‌منظور دستیابی به دانش فنی، ساخت خودرو سواری منعقد شده است.

وی با تاکید بر اینکه خودرو سواری پراید به‌دلیل داشتن قدرت زیاد، استحکام، زیبایی و مصرف سوخت کم بسیار برای این مناسب تشخیص داده شده است، اظهار کرد: شرکت سایپا در نظر دارد در زمینه ساخت این خودرو به خودکفایی کامل برسد.

وی افزود: شرکت سایپا با همکاری سه شرکت ایرانی دیگر از سال آینده با راه‌اندازی شرکت تولید قالب‌های بزرگ صنعتی فعالیت خود را در زمینه ساخت کامل بدنه انواع خودرو آغاز می‌کند.

10 آذر 1381؛ تعیین مدیرعامل و اعضای جدید هیات‌مدیره ایران‌خودرو

مدیرعامل و اعضای جدید هیات‌مدیره ایران‌خودرو تعیین شدند. در جلسه مجمع عمومی عادی فوق‌العاده شرکت ایران‌خودرو که دیروز با حضور بیش از 92 درصد سهامداران اصلی برگزار شد، با رای اعضای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، شرکت خدمات و ساختمان نوساز و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به‌عنوان افراد حقوقی و رحیم اسماعیلی به‌عنوان شخصی حقیقی به مدت دو سال به‌عنوان اعضای جدید هیات‌مدیره شرکت ایران خودرو انتخاب شدند.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دکتر منوچهر منطقی را به‌عنوان نماینده خود در هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت معرفی کرد.

منوچهر منطقی پیش از این مدیرعامل شرکت تام (تجهیزات، ابزارآلات و ماشین‌آلات ایران‌خودرو) بوده است. وی دارای فوق لیسانس مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت تکنولوژی از دانشگاه  تهران است.

صدور مجوز راه‌اندازی 6 شرکت بیمه خصوصی

متوسط رشد صنعت بیمه در ایران طی پنج سال گذشته 35 درصد بود و میزان تولید این صنعت امسال به 800 میلیارد تومان می‌رسد.

دکتر  عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در میزگرد «بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه» تعداد بیمه‌نامه‌های صادره با احتساب بیمه‌نامه‌های گروهی را در حال حاضر بیش از 9 میلیون و 600 هزار فقره اعلام کرد.

وی ادامه داد: مجوز فعالیت برای یک شرکت بیمه خصوصی در منطقه آزاد کیش و پنج شرکت بیمه خصوصی در داخل کشور صادر شده است و بررسی پرونده چند شرکت بیمه خصوصی دیگر در دستورکار بیمه مرکزی ایران قرار دارد.

روش محاسبه بهره‌وری بانک‌ها تغییر می‌کند

طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد: محاسبه بهره‌وری بانک‌ها باید براساس میانگین سپرده‌های هر شعبه در طول ماه انجام شود و روش کنونی که سپرده‌های روزهای پایانی ماه، ملاک محاسبه بهره‌برداری قرار می‌گیرد، آثار منفی دارد.

مظاهری در این نامه تصریح کرد که روش کنونی پیامدهای منفی دارد؛ ازجمله آمار سپرده‌های بانک‌هار ا غیرواقعی نشان می‌دهد، شعبه‌های بانک‌ها برای نشان دادن افزایش سپرده‌ خود در روزهای خاص از ارائه‌ خدمات مناسب و عادی به مشتریان سر باز می‌زنند و با روش‌های تاخیری نسبت به حفظ منابع بانک اقدام می‌کنند. همچنین برای اخذ سپرده از مشتریان خاص خود انتظاراتی را مطرح می‌کنند که در ازای اجابت درخواست طبعا آن دسته از مشتریان نیز انتظارات متقابلی را از شعبه خواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل، دو طرح اصلاحات راهبردی بانک‌ها مقرر شده است که پاداش و بهره‌وری به کارکنان هر شعبه براساس میانگین سپرده در طول ماه اختصاص داده شود و روش کنونی که محاسبه موجودی و سپرده در روزهای خاص یا پایان ماه مبنا قرار می‌گیرد، تغییر کند.

خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش آغاز می‌شود

تنظیم دستورالعمل اجرایی ماده 88 قانون اصلاح بخشی از مقررات مالی دولت، زمینه خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش را فراهم می‌کند. مهندس هادی عزیززاده، مدیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و معاون اشتغال درباره چگونگی شکل‌گیری سیاست آزادسازی و خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش همپای بخش‌های اقتصاد و سیاست گفت: در بحث آزادسازی، مهم‌ترین کاری که اکنون در حال انجام است، تنظیم دستورالعمل اجرایی ماده 88 قانون اصلاح بخشی از مقررات مالی دولت است که درواقع اجازه می‌دهد آموزش و پرورش به شکل‌های مختلف، مردم و بخش خصوصی را مشارکت بدهد.

این کار می‌تواند از طریق خرید خدمات یا واگذاری مدیریت مدارس یا واحدهای مختلف متعلق به آموزش و پرورش مانند اردوگاه‌ها، کانون‌ها و باشگاه‌ها به بخش خصوصی انجام شود تا به سبک مدارس غیرانتفاعی اداره شوند.

مهندس عزیززاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر، کمیته‌ای در وزارت آموزش و پرورش روی این مساله کار می‌کند. مقررات این اجازه را می‌دهد که آموزش و پرورش به شیوه‌های مختلف بخش خصوصی را در آموزش و پرورش مشارکت دهد.

آموزش و پرورش می‌تواند به استناد ماده 88، بخشی از مدارس را اجاره دهد، بفروشد و یا مدیریت آن را واگذار کند.

این تیم و کمیته در حال بررسی این مساله است که چگونه مفاد این قانون را عملی و اولویت‌های آن را مشخص کنند تا زمینه‌های اجرای آن فراهم شود.

وی تاکید کرد: به احتمال زیاد، تا پایان سال‌جاری دستورالعمل اجرایی قانون اعلام خواهد شد. البته شاید بیش از اثرات مادی، اجرایی این قانون بتواند به آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت کمک کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید